Staramy się odpowiadać na potrzeby społeczne

Mamy duży dorobek jako mecenas kultury – mówi prezes Fundacji Banku Millennium Iwona Jarzębska.

Publikacja: 13.12.2017 21:00

Iwona Jarzębska, prezes Fundacji Banku Millennium, dyrektor Departamentu Public Relations Banku Mill

Iwona Jarzębska, prezes Fundacji Banku Millennium, dyrektor Departamentu Public Relations Banku Millennium

Foto: Bank Millennium

Edukacja finansowa, kultura, wolontariat – to główne obszary działalności Fundacji Banku Millennium.

Iwona Jarzębska: Fundacja prowadzi głównie autorskie programy społeczne. Jeśli chodzi o edukację finansową, to realizujemy jeden duży ogólnopolski program. Jest nim edukacja finansowa przedszkolaków – „Finansowy Elementarz” objęty patronatem ministra edukacji narodowej i rzecznika praw dziecka. Powstał on w odpowiedzi na niski poziom edukacji finansowej w Polsce. Zachowania i postawy trzeba kształcić od najmłodszych lat, dlatego „Finansowy Elementarz” skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym. Poprzez zabawę poznają one podstawowe pojęcia ze świata finansów, np. czym jest pieniądz, jaka jest jego wartość, skąd się biorą pieniądze, czy warto oszczędzać. „Finansowy Elementarz” został przygotowany i jest realizowany przez pracowników Banku Millennium we współpracy z organizacją pozarządową.

Jeśli chodzi o promocję kultury, to projekty realizujemy w partnerstwie z instytucjami kultury. Koncentrujemy się na wspieraniu wydarzeń, które mają walor edukacyjny, np. pokazują trendy w sztuce, czy przybliżają temat inwestowania w sztukę.

Rozwijamy również wolontariat pracowniczy. Fundacja organizuje konkurs dla pracowników banku, w którym można wygrać grant na realizację samodzielnie zaprojektowanej akcji wolontariackiej. Program ruszył dwa lata temu i cieszy się coraz większym zainteresowaniem pracowników. Do tej pory uczestniczyło w nim kilkudziesięciu wolontariuszy, którzy łącznie zrealizowali akcje dla kilku tysięcy odbiorców.

Jakim przedsięwzięciom kulturalnym patronowała Fundacja?

Nasze programy edukacji kulturalnej propagują wiedzę o sztuce i sposobach inwestowania w sztukę, promują dorobek młodych polskich artystów. Od kilku lat Fundacja Banku Millennium jest partnerem Kompasu Młodej Sztuki, którego podstawową rolą – oprócz edukacji – jest działanie na rzecz budowy profesjonalnego rynku sztuki w Polsce. Fundacja jest również fundatorem nagrody dla laureata rankingu.

Bank Millennium ma długą historię i duży dorobek jako mecenas kultury. Przez 17 lat fundował nagrodę dla wybitnych twórców kultury „Złote Berło”. Przez 11 lat wraz z TVP tworzył „Perły Millennium” –? program, którego celem była produkcja, promocja i prezentacja na antenie TVP wydarzeń artystycznych z kręgu kultury wysokiej. Od 15 lat sponsoruje Międzynarodowy Festiwal Jazzu Tradycyjnego Old Jazz Meeting „Złota Tarka”. Od sześciu lat współpracuje z festiwalem muzyki współczesnej „Sacrum Profanum”, a od pięciu lat – z Gdańskim Festiwalem Muzycznym i Bella Skyway Festival. Przez siedem lat był związany z Festiwalem „Dwa Teatry”. Wspierał też Festiwal Mozartowski w Warszawskiej Operze Kameralnej i wiele innych.

Jakie są plany Fundacji na najbliższą przyszłość?

Naszym głównym celem jest rozwój programu „Finansowy Elementarz”, tak aby był on realizowany w większości przedszkoli w całej Polsce. Szczególnie zależy nam na tym, żeby dotrzeć z warsztatami do dzieci z mniejszych miejscowości, gdzie oferta edukacyjna jest mniej dostępna niż w dużych miastach.

Poza tym planujemy dalszą rozbudowę programu wolontariatu pracowniczego. Nasi pracownicy najlepiej znają potrzeby społeczne w swoim otoczeniu. Dlatego mogą zaprojektować i zrealizować akcje wolontariackie, które przynoszą realne korzyści np. lokalnej szkole, dzieciom z placówek opiekuńczych czy seniorom z danej miejscowości.

Czy finansowanie takich projektów przez bank, za pośrednictwem Fundacji, to nieodzowny element budowy wizerunku instytucji finansowej?

Podejmowanie działań społecznych przez firmy to nie tyle kwestia tworzenia dobrego wizerunku, ile sposób zarządzania organizacją. Żadna firma nie działa w próżni i każda musi odpowiadać na potrzeby otoczenia, w którym prowadzi biznes, czyli na oczekiwania swoich klientów, pracowników, dostawców, a także lokalnych społeczności.

Wiele instytucji finansowych realizuje projekty na rzecz społeczeństwa, najczęściej za pośrednictwem swoich fundacji. Kierunek tych działań powinien być jednak spójny z profilem działalności firmy. Skoro jesteśmy bankiem, to wykorzystujemy nasze zasoby i naszą wiedzę z dziedziny finansów, żeby rozwiązać jakiś ważny problem społeczny. W Polsce będzie to m.in. niski poziom edukacji finansowej społeczeństwa.

Podobnie jest z realizacją programów kulturalnych przez naszą fundację. Kierunek ten wynika z prawie 30-letniej tradycji wspierania kultury przez Bank Millennium, który jest mecenasem kultury 360°, ponieważ promuje sztukę w niemal wszystkich jej formach; m.in. muzykę, malarstwo, rzeźbę, film, teatr, fotografię, literaturę i performance. Bank z założenia jest partnerem długodystansowym. Flagowym kulturalnym projektem banku jest festiwal Millennium Docs Against Gravity. Bank jest tu mecenasem od 12 lat, a od 2016 r. – sponsorem tytularnym. Mamy więc kompetencje, żeby zajmować się i zabierać głos w kwestii budowania wizerunku banku czy Fundacji poprzez inwestowanie w kulturę.

Trzeci filar działalności naszej Fundacji – wolontariat – pozwala natomiast odpowiedzieć na potrzeby naszych pracowników oraz społeczności lokalnych. Angażując się w projekty wolontariackie finansowane przez Fundację, pracownicy mogą zrobić coś pożytecznego dla innych. A przy okazji zdobywają nowe umiejętności. Wpływa to na pewno na zwiększenie motywacji do pracy i pozytywne postrzeganie pracodawcy.

Czy myśleliście Państwo o stworzeniu bankowej kolekcji dzieł sztuki?

Bank Millennium i jego Fundacja spełniają się jako mecenasi sztuki poprzez działania sponsorskie i edukację kulturalną. Nie myślimy o tworzeniu własnej kolekcji.

Edukacja finansowa, kultura, wolontariat – to główne obszary działalności Fundacji Banku Millennium.

Iwona Jarzębska: Fundacja prowadzi głównie autorskie programy społeczne. Jeśli chodzi o edukację finansową, to realizujemy jeden duży ogólnopolski program. Jest nim edukacja finansowa przedszkolaków – „Finansowy Elementarz” objęty patronatem ministra edukacji narodowej i rzecznika praw dziecka. Powstał on w odpowiedzi na niski poziom edukacji finansowej w Polsce. Zachowania i postawy trzeba kształcić od najmłodszych lat, dlatego „Finansowy Elementarz” skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym. Poprzez zabawę poznają one podstawowe pojęcia ze świata finansów, np. czym jest pieniądz, jaka jest jego wartość, skąd się biorą pieniądze, czy warto oszczędzać. „Finansowy Elementarz” został przygotowany i jest realizowany przez pracowników Banku Millennium we współpracy z organizacją pozarządową.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Zdrożeją obrazy malarzy kolorystów
Sztuka
Tanio kupowali zaginione dzieła i odsprzedawali je za miliony
Sztuka
Tanie wybitne obrazy jako fundusz emerytalny. W co zainwestować
Sztuka
Nikifor na wystawie. Prace niespotykane na rynku
Sztuka
Sztuka komiksu na inwestycję i do zbioru
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy