Sejm zaostrzy odpowiedzialność kierowców

Roczne koszty ofiar śmiertelnych w Polsce sięgają 6,65 mld złotych, z czego prawie jedna trzecia to koszty związane z pieszymi – podaje Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Publikacja: 23.09.2015 10:43

Sejm zaostrzy odpowiedzialność kierowców

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Dziś w Sejmie ma być głosowana nowelizacja ustawy o ruchu drogowym dająca pierwszeństwo pieszym czekającym na wejście na pasy.

„Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych na pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy oczekujący na możliwość wejścia na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyjątkiem tramwaju” – tak brzmi przepis nowelizacji przepisów, których drugie czytanie zaplanowano na 23 września.

Ogólne koszty wypadków drogowych w Polsce sięgają gigantycznej kwoty prawie 50 mld zł rocznie. Co prawda, liczba pieszych ofiar wypadków drogowych w Polsce sukcesywnie maleje – w 2004 roku zginęło ich dwukrotnie więcej niż w roku ubiegłym. Ale procentowy udział nie maleje: w 2014 roku na polskich drogach zginęło 1116 pieszych. To ponad jedna trzecia ogółu ofiar śmiertelnych w wypadkach komunikacyjnych. Obrażenia ciała odniosło 8397 osób, w tym 3009 osób – ciężkie.

Komu pierwszeństwo?

Eksperci z Politechnik gdańskiej i krakowskiej badali deklarowane postawy kierowców oraz ich faktyczne zachowania w relacji z pieszymi znajdującymi się na przejściu bądź w jego pobliżu. 56 proc. kierowców uważa, że należy ustąpić pierwszeństwa pieszemu, który zbliża się do pasów. Według 69 proc. powinno się ustąpić pierwszeństwa pieszemu, który oczekuje na przejście. Od 99 do 100 proc. ankietowanych przyznało, że pierwszeństwo ma osoba wchodząca na przejście, natomiast tylko 1 proc. kierowców stwierdziło, że nie powinni zatrzymać się przed przejściem na którym znajdują się przechodnie. Choć praktyka różni się od deklarowanych postaw, w porównaniu do badań 15 i 9 lat temu, liczba kierowców ustępujących pierwszeństwa oczekującym na przejście wzrosła dwukrotnie.

Niebezpieczne pasy

Z badań wynika, że kierowcy zarówno w mieście jak i w małych miejscowościach znacznie zwalniają w odległości około 10 m przed przejściem, jeżeli znajduje się na nim pieszy. W miastach zbliżamy się do przejścia z prędkością o 2 km/h mniejszą niż w małych miejscowościach, a najbardziej zwalniamy zbliżając się do przejść na drogach jednojezdniowych.

Najmniejsze ryzyko poważnych wypadków z pieszymi występuje w województwach opolskim i pomorskim, natomiast największe w małopolskim i łódzkim – wynika z badania przeprowadzonego pod kierownictwem Politechniki Gdańskiej. Najwięcej ofiar śmiertelnych i ciężko rannych pieszych było efektem wypadków w obszarze zabudowanym – ponad 90 proc. rannych i ponad 65 proc. zabitych. Najczęściej do wypadków dochodzi na jezdni – blisko 60 proc. wszystkich zdarzeń. Ponad 30 proc. zdarzeń z pieszymi ma miejsce na pasach – ponad 19 proc. wszystkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Jedziemy za szybko

Najczęstszymi przyczynami wypadków z pieszymi jest zbyt duża prędkość, nieudzielenie pierwszeństwa na przejściu dla pieszych oraz nieprawidłowe manewry. Okresem, w którym przechodnie są szczególnie narażeni na wypadek to jesień i zima, gdy piesi są słabo widoczni. Z badań wynika, że najczęstszym błędem pieszych, których konsekwencją były wypadki, jest wejście na jezdnie przed jadącym pojazdem. Połowa wypadków spowodowanym takim zachowaniem kończyło się śmiercią pieszego.

Dziś w Sejmie ma być głosowana nowelizacja ustawy o ruchu drogowym dająca pierwszeństwo pieszym czekającym na wejście na pasy.

„Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych na pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy oczekujący na możliwość wejścia na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyjątkiem tramwaju” – tak brzmi przepis nowelizacji przepisów, których drugie czytanie zaplanowano na 23 września.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polisy i ubezpieczenia
Banki nie mogą rozwinąć skrzydeł w sprzedaży ubezpieczeń, ale jest lepiej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Polisy i ubezpieczenia
Przestępczość ubezpieczeniowa kwitnie w gorszych czasach
Polisy i ubezpieczenia
Odpowiedzialność za nieumyślne szkody lepiej przerzucić na ubezpieczyciela
Polisy i ubezpieczenia
Inflacja niejedno ma imię. Te ubezpieczenie zdrożeją
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Polisy i ubezpieczenia
Link4 zwiera szyki z kolejnym bankiem