Zaniżone koszty naprawy

Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Pod koniec października 2017 r. w mój samochód uderzył pijany kierowca. Złapałem go i zadzwoniłem po policje. Sprawca nie miał przy sobie żadnych dokumentów.

Z notatki policyjnej, za otrzymanie której musiałem zapłacić, dowiedziałem się, że sprawca ma ubezpieczenie w Gefion Insurance. Towarzystwo przygotowało kosztorys naprawy, w którym szkodę wyceniono na ok. 4700 zł. Tymczasem w autoryzowanym salonie VW we Włocławku wyliczyli, że naprawa będzie kosztowała 9500 zł. Odesłałem papiery bez podania numeru konta bankowego, dołączając wycenę z warsztatu VW, gdyż bałem się, że zostanę oszukany. Teraz nie wiem, co mam robić. Jeszcze przez parę dni mam ważne AC i mogę zgłosić szkodę z tego ubezpieczenia. Które rozwiązanie jest lepsze? – pyta czytelnik.

Ubezpieczyciel likwidujący szkodę z polisy OC sprawcy ma obowiązek w pełni zrekompensować poniesioną szkodę. Odszkodowanie powinno obejmować ekonomicznie uzasadnione koszty nowych części i materiałów służących do naprawy pojazdu. Jeżeli uszkodzeniu uległy części pochodzące bezpośrednio od producenta samochodu i zachodzi konieczność ich wymiany na nowe, regułą powinno być użycie części oryginalnych (tzw. części O) pochodzących od producenta. Dlatego ma pan prawo zlecić naprawę w autoryzowanym warsztacie. Możliwa jest też naprawa przy użyciu części równoważnych oryginalnym, czyli wyprodukowanych przez firmę współpracującą z producentem pojazdu zgodnie z jego specyfikacjami i standardami (tzw. części Q).

Dobór części zamiennych nie może prowadzić do pogorszenia sytuacji poszkodowanego. A doszłoby do tego zarówno wtedy, gdyby część zamienna ujęta w kosztorysie naprawy była gorsza od uszkodzonej, jak i wtedy, gdyby równowartość restytucyjna części zastępczej była niepewna.

Jeżeli ubezpieczyciel przyznał panu odszkodowanie, na które się pan nie zgodził i w związku z tym złożył pan reklamację, to towarzystwo ma 30 dni na odpowiedź. W razie niedotrzymania tego terminu przyjmuje się, że reklamacja została rozpatrzona zgodnie z wolą klienta.

Może pan również naprawić szkodę ze swojej polisy AC, ale wtedy straci pan zniżki przy wyliczaniu składki. W takiej sytuacji może pan zażądać od ubezpieczyciela sprawcy zwrotu utraconych zniżek. ©?

Pytania dotyczące ubezpieczeń można przysyłać na adres: r.skibinska@rp.pl lub b.zulawnik@rp.pl. Na wszystkie postaramy się odpowiedzieć.

Mogą Ci się również spodobać

Więcej praw dla poszkodowanych to wyższe składki

Świadczenia wypłacane są z pieniędzy kierowców – mówi analityk z Polskiej Izby Ubezpieczeń Marcin ...

Dobre ubezpieczenie NNW zawiera także dodatkowe elementy, które ułatwiają życie po wypadku

Gdy dziecko rozbije głowę. Jak wybrać dobrą polisę na wakacje

Szkolna polisa NNW przeważnie działa też w wakacje. Tyle że zwykle kwota odszkodowania jest ...

Na polisę na wypadek suszy w tym roku jest już za późno

W tym roku czeka na rekordowa susza. Już widzimy obniżenie poziomu rzek, spłonęły ogromne ...