Zniżki dla ostrożnych, podwyżki dla młodych

O 60–70 proc. mniej zapłacą ci kierowcy, którzy nie powodują wypadków.

Publikacja: 02.12.2015 21:00

Zniżki dla ostrożnych, podwyżki dla młodych

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Wiek kierowcy to jeden z kluczowych czynników wpływających na cenę polisy komunikacyjnej. Osoby młode (18–24 lata), z założenia mniej doświadczone i skłonne do brawury, zapłacą zdecydowanie więcej. Ubezpieczyciele oceniają ryzyko spowodowania wypadku na podstawie statystyk, zarówno zbieranych we własnym zakresie, jak i policyjnych. A statystyki są jednoznaczne.

W 2014 r. młodzi kierowcy spowodowali niemal 6 tys. wypadków, co stanowiło przeszło 20 proc. wszystkich zdarzeń zawinionych przez kierujących. Oznacza to, że na 10 tys. najmłodszych kierowców przypada aż 17,3 wypadku. Jest to zdecydowanie więcej niż w pozostałych grupach. Dla porównania dla osób z przedziału wiekowego 25–39 wskaźnik ten wynosi 10,2, a dla kierowców w wieku 40–59 lat – zaledwie 7,1.

Zależność między wiekiem klienta a ceną polisy jest bardzo silna. Początkujący kierowca musi zapłacić nawet pięciokrotnie więcej niż osoba posiadająca duże doświadczenie za kierownicą.

Aby zapłacić mniej, można zarejestrować samochód wspólnie z doświadczonym kierowcą, np. rodzicem. Wówczas ubezpieczyciel zwykle uwzględnia zniżki posiadane przez starszą osobę. Ale trzeba się wtedy liczyć z ryzykiem utraty tych zniżek, jeśli syn czy córka (jako współwłaściciele auta) spowodują wypadek.

Można też zarejestrować samochód wyłącznie na starszą osobę i wpisać młodego kierowcę jako współużytkownika. Składka będzie nieco wyższa niż we wcześniej przedstawionym rozwiązaniu, ale korzystniejsza od składki wyliczonej dla młodego człowieka (ale spowodowanie wypadku pójdzie na konto właściciela auta).

Uwaga: nawet jeśli młody kierowca używa auta sporadycznie, trzeba to zgłosić przy zawieraniu umowy, by później w razie wypadku nie spotkać się np. z odmową wypłaty odszkodowania.

Bardzo duży wpływ na cenę polisy ma to, czy kierowca spowodował w poprzednich latach wypadki (a co za tym idzie, towarzystwo musiało wypłacić odszkodowanie). Jeszcze niedawno firmy ubezpieczeniowe były zdane na deklaracje klientów w tej sprawie. Teraz mogą je weryfikować w bazie polis i szkód istniejącej przy Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym. Za jazdę bez szkód oferowane są zniżki sięgające 60–70 proc.

Cena polisy zależy również od miejsca rejestracji samochodu. Im większy ruch, tym większe ryzyko stłuczki. Zatem polisy w wielkich miastach są droższe niż w mniejszych.

W przypadku autocasco znaczenie ma to, czy pojazd najczęściej parkuje w garażu, czy na ulicy; przekłada się to na ryzyko jego kradzieży. Ważna jest też forma rozliczenia z ubezpieczycielem w razie szkody. Opcja gotówkowa (tzw. kosztorysowa) jest tańsza (ale mniej wygodnia) niż rozliczenie bezgotówkowe.

Powiedzieli dla „Rz”

Ilona Tomaszewska | kierownik produktów indywidualnych Liberty Ubezpieczenia

Ubezpieczyciele przyznają najwyższe zniżki kierowcom z długim stażem bez szkody. Cena polisy zależy również od najważniejszych parametrów pojazdu, takich jak marka, rok produkcji, pojemność i moc silnika. Mniej zapłacą właściciele aut popularnych marek. Dodatkowo towarzystwa premiują osoby, które parkują samochód w miejscu strzeżonym, np. w garażu. Warto pamiętać, że na rabat można liczyć również przy jednorazowej opłacie składki lub płatności kartą kredytową. Innym sposobem na obniżenie kosztów jest zakup polisy w pakiecie. Ubezpieczenia oferowane w ten sposób są zazwyczaj tańsze, niż gdy kupujemy je osobno. Mniej za ubezpieczenie samochodu zapłacimy więc wtedy, gdy w tym samym towarzystwie kupimy np. polisę komunikacyjną i mieszkaniową.

Lidia Alagierska | kierownik Działu Rozwoju Produktów Komunikacyjnych uniqa

Składka za ubezpieczenie samochodu jest uzależniona od wielu czynników. Klient może uzyskać zniżki lub zapłacić więcej, na co wpływ ma nie tylko rodzaj pojazdu, ale także profil klienta, historia przebiegu ubezpieczenia, a nawet okres posiadania pojazdu. Dla klientów, którzy nie powodują szkód, zniżka z tytułu tzw. klasy bonus malus sięga nawet 60 proc. już po trzech latach bez szkody.

Innymi parametrami mającymi wpływ na obniżenie składki mogą być: wiek właściciela samochodu, wiek pojazdu, marka, model, pojemność i moc silnika, przynależność do programu lojalnościowego, zakup ubezpieczeń w formie pakietu, kontynuacja ubezpieczenia w kolejnym roku lub rozszerzenie ubezpieczenia na inny pojazd. W Uniqa zniżki mogą sięgać do 80 proc. składki podstawowej. W przypadku ubezpieczenia autocasco klient może dodatkowo otrzymać zniżki, jeśli do umowy zostanie wprowadzony udział własny w szkodzie lub wyższa franszyza od tej zapisanej w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU). Zniżki mogą sięgać w tym przypadku do 65 proc.

Wiek kierowcy to jeden z kluczowych czynników wpływających na cenę polisy komunikacyjnej. Osoby młode (18–24 lata), z założenia mniej doświadczone i skłonne do brawury, zapłacą zdecydowanie więcej. Ubezpieczyciele oceniają ryzyko spowodowania wypadku na podstawie statystyk, zarówno zbieranych we własnym zakresie, jak i policyjnych. A statystyki są jednoznaczne.

W 2014 r. młodzi kierowcy spowodowali niemal 6 tys. wypadków, co stanowiło przeszło 20 proc. wszystkich zdarzeń zawinionych przez kierujących. Oznacza to, że na 10 tys. najmłodszych kierowców przypada aż 17,3 wypadku. Jest to zdecydowanie więcej niż w pozostałych grupach. Dla porównania dla osób z przedziału wiekowego 25–39 wskaźnik ten wynosi 10,2, a dla kierowców w wieku 40–59 lat – zaledwie 7,1.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Polisy i ubezpieczenia
Banki nie mogą rozwinąć skrzydeł w sprzedaży ubezpieczeń, ale jest lepiej
Polisy i ubezpieczenia
Przestępczość ubezpieczeniowa kwitnie w gorszych czasach
Polisy i ubezpieczenia
Odpowiedzialność za nieumyślne szkody lepiej przerzucić na ubezpieczyciela
Polisy i ubezpieczenia
Inflacja niejedno ma imię. Te ubezpieczenie zdrożeją
Polisy i ubezpieczenia
Link4 zwiera szyki z kolejnym bankiem