Ubezpieczenia OC i AC prosto z Facebooka

123RF

Media społecznościowe stają się nowym kanałem sprzedaży polis komunikacyjnych.

Allianz uruchomi na Facebooku bota (program internetowy), który za pośrednictwem czatu Messenger pozwoli kierowcom na szybki zakup polisy komunikacyjnej – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. W zeszłym miesiącu ubezpieczyciel zaczął sprzedawać tą drogą polisy turystyczne.

Po sprzedaży ubezpieczeń przez aplikacje mobilne, w bankomatach i polisomacie przyszła kolej na serwisy społecznościowe. Zakup polisy komunikacyjnej przez Facebooka możliwy będzie dzięki zeskanowaniu kodu z dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Facebook jeszcze nie był wykorzystywany do dystrybucji ubezpieczeń komunikacyjnych. Pytane przez nas inne towarzystwa nie chcą ujawnić, czy wprowadzą ten sposób sprzedaży polis, choć coraz chętniej wykorzystują nowe technologie.

Polisy w serwisie społecznościowym to rozwiązanie głównie dla młodych kierowców. Allianz liczy na to, że Facebook umożliwi mu dotarcie do grupy odbiorców, która rzadko korzysta z tradycyjnych kanałów komunikacji, takich jak telewizja, radio czy prasa.

Polacy są tradycjonalistami

Pierwszą polisę sprzedano w Polsce przez telefon w styczniu 2003 r. To był początek rynku ubezpieczeń direct (czyli dystrybuowanych bezpośrednio przez internet i telefon). Kiedy ruszała w Polsce ich sprzedaż poprzez ten kanał dystrybucji, eksperci wieszczyli rewolucję. Szybko jednak okazało się, że tzw. ubezpieczyciele directowi nie osiągnęli znaczącej pozycji rynkowej.

Obecnie większość firm wykorzystuje zarówno tradycyjne, jak i zdalne kanały sprzedaży. Towarzystwa deklarują, że cena ubezpieczeń sprzedawanych bezpośrednio i przez pośredników jest taka sama. I zauważają, że klienci często wykorzystują internet do sprawdzenia cen, a zakupu wolą dokonać u agenta albo przez telefon.

Sprzedaż direct od kilku lat utrzymuje się na stałym poziomie, a w 2016 r. nawet spadła. Liczba polis nabytych tą drogą zmalała z 4,91 mln do 4,35 mln. Natomiast składka w ubezpieczeniach majątkowych (polisy na życie sprzedają się w tym kanale bardzo słabo) wzrosła z 1,02 mld zł w 2015 r. do 1,22 mld zł w 2016 r., ale było to spowodowane głównie podwyżkami cen OC (w 2016 r. towarzystwa majątkowe zebrały łącznie 32,18 mld zł składki i sprzedały 48 mln polis).

Nie oznacza to, że direct nie ma przyszłości. – Dziś e-commerce w ubezpieczeniach to już nie tylko sprzedaż przez telefon czy za pomocą kalkulatorów online na stronach ubezpieczycieli lub pośredników. To świat rozwiązań mobilnych, także wykorzystujących elementy telematyczne, czat botów, współpracy w ramach internetowych ekosystemów – mówi Bartosz Słupski, dyrektor departamentu sprzedaży kanały alternatywne w firmie Uniqa.

Proste produkty

Dla rozwoju direct ważna jest nie tylko cena, która kluczowe znaczenie ma tylko w przypadku obowiązkowego OC. Sprzedaż przez internet i telefon rozwinie się wtedy, gdy towarzystwa będą oferowały proste i zrozumiałe produkty oraz dobrą jakość obsługi.

– Klienci są gotowi kupować w taki sposób ubezpieczenia komunikacyjne, podróżne, mieszkaniowe i proste ubezpieczenia ochronne. Raczej nie są jeszcze skłonni kupować produktów oszczędnościowych – wyjaśnia Henry de Courtois, wiceprezes AXA Ubezpieczenia.

Od nowych technologii nie da się uciec. – To klient będzie wybierał sposób sprzedaży i obsługi, a ubezpieczyciele muszą dać mu taką możliwość albo będą tracić udział w rynku – podkreśla Adam Uszpolewcz, prezes Avivy.

Rewolucji jednak nie należy się spodziewać. – Sprzedaż bezpośrednia, która się ustabilizowała na poziomie 7–8 proc. sprzedaży, będzie w najbliższych latach rosnąć, nawet o 1 pkt proc. rocznie, ale nie wpłynie drastycznie na zmianę układu sił na rynku – uważa Adam Malinowski, członek zarządu Generali.

Opinia

Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych

Internet jako kanał dystrybucji ubezpieczeń rozwija się wraz ze wzrostem świadomości technologicznej Polaków.

Nadal jednak przy zakupie polisy ważny jest dla klienta kontakt osobisty z agentem bądź brokerem. Kontakt osobisty zapewne będzie tracił na znaczeniu, gdyż młode pokolenie coraz więcej transakcji wykonuje w internecie bądź przez telefon. Niezależnie od tego istotną rolę w zakupie ubezpieczeń będą odgrywać pośrednicy ubezpieczeniowi, którzy obecni są również w internecie, m.in. za sprawą porównywarek.

Mogą Ci się również spodobać

Sam fakt stosowania opon letnich zimą nie może być powodem odmowy odpowiedzialności ubezpieczyciela

Opony letnie zimą. Mogą odmówić wypłaty odszkodowania?

Jazda w zimie na letnich oponach nie wyłącza ochrony, jaką daje polisa. Może być ...

Polisy samochodowe będą drożały

Przez ostatnie 12 miesięcy cena OC wzrosła o ponad 20 proc. Ceny polis OC ...

Jak zabezpieczyć się przed kradzieżą w podróży

Nowe miejsce to nieznane zagrożenia. Przed wyjazdem za granicę postarajmy się jak najwięcej dowiedzieć ...