Co dzieje się z OC po sprzedaży auta

123RF

Trzy dni temu kupiłam auto (na fakturę). Poprzedni właściciel opłacił OC, NNW oraz autocasco.

Ja jako nowy właściciel nabyłam tylko OC, które jest opłacone przez wcześniejszego właściciela do września 2018 r. (aktualne jeszcze przez prawie 10 miesięcy). Czy mogę zrezygnować z tego ubezpieczenia i jako nowy właściciel otrzymać zwrot nadpłaty? Pytam, ponieważ chcę wykupić również autocasco (jako nowy właściciel), a obecnie kosztuje to ok. 2500–2800 zł. Poprzedni właściciel we wrześniu 2017 r. zapłacił za OC 1500 zł, a AC w listopadzie 2017 r. kosztowałoby mnie 2500 zł. Tymczasem w moim przypadku OC plus AC w pakiecie kosztuje 2500 – 2800 zł. Czy jako nowy nabywca otrzymam zwrot nadpłaty przy rezygnacji z OC poprzedniego właściciela i czy w związku z tym muszę spełniać określone warunki – pyta czytelniczka. – Obecnie przerejestrowałam auto w starostwie i czekam na twardy dowód. W ciągu 14 dni, które przysługują na uregulowanie własności, chcę zgłosić się do ubezpieczyciela w tej sprawie.

Nowy właściciel samochodu w każdej chwili może wypowiedzieć umowę ubezpieczenia OC zawartą przez osobę, która sprzedała pojazd. Umowę można wypowiedzieć w placówce ubezpieczyciela lub listem poleconym (liczy się data nadania oświadczenia w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego). Można też złożyć stosowne oświadczenie u agenta ubezpieczeniowego.

Towarzystwo może w takiej sytuacji zażądać zapłaty składki za czas faktycznie udzielonej ochrony ubezpieczeniowej, ale zwrot składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje poprzedniemu właścicielowi samochodu. Zatem w pani sytuacji zwrot nadpłaconej składki otrzyma osoba, która sprzedała pani samochód.

Gdy zdecyduje się pani na wypowiedzenie umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC, to najpóźniej w dniu wypowiedzenia umowy musi pani kupić nową polisę.

Każdy posiadacz zarejestrowanego pojazdu mechanicznego, łącznie z tym, który właśnie dokonał zakupu, ma obowiązek posiadania OC bez względu na to, czy używa pojazdu, czy nie. Nawet jeden dzień przerwy w ubezpieczeniu może spowodować nałożenie kary finansowej przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

– Pytania dotyczące ubezpieczeń można przysyłać na adres: r.skibinska@rp.pl lub b.zulawnik@rp.pl. Na wszystkie pytania postaramy się odpowiedzieć.

Mogą Ci się również spodobać

Wsparcie finansowe dla bliskich, gromadzenie kapitału na starość

Na kolejnych etapach życia potrzebujemy innej ochrony, na każdym etapie powinniśmy odkładać z myślą ...

Dotkliwe podwyżki cen polis OC

Najważniejsze zmiany w 2016 r. i co nas czeka w roku przyszłym. Duży wzrost ...

Dobre zamki równie ważne jak dobra polisa

Zbyt niska suma ubezpieczenia sprawi, że odszkodowanie może okazać się niewystarczające Cykl edukacyjny powstał ...