Naprawa auta z autocasco: decyduje treść umowy

Publikacja: 20.12.2018 16:00

Naprawa auta z autocasco: decyduje treść umowy

Foto: Adobe Stock

Odpowiadamy na pytanie czytelnika w sprawie autocasco.

Polisę AC mam na oryginalne części bez amortyzacji części. Zgłosiłem szkodę z AC. Otrzymałem kosztorys na kwotę 5400 zł z amortyzacją 15 proc. i częściami zamiennymi oraz zaniżoną roboczogodziną 60 zł netto. Zgłosiłem do ubezpieczyciela, że nie zgadzam się z tą wyceną. Odpowiedzieli, że mogę naprawiać na oryginalnych częściach według kosztorysu warsztatu i trzeba potem przedstawić rachunki do rozliczenia szkody. Cała naprawa w ASO Citroen wychodzi 13 000 zł. Ja mam klienta, który chce kupić mój samochód uszkodzony, bo nie bardzo chcę nim jeździć. Czy ubezpieczyciel może nie zgodzić się i chcieć mi wypłacić tylko 5400 zł, obniżając o amortyzację 15 proc. oraz na zamiennikach, które są gorszej jakości, często nie pasują idealnie, jeżeli mam polisę w wariancie serwisowym na oryginalne części i bez amortyzacji? – pyta czytelnik.

Autocasco jest ubezpieczeniem dobrowolnym, jest zawierane poprzez podpisanie umowy i to umowa jest głównym źródłem praw i obowiązków zarówno klienta, jak i zakładu ubezpieczeń.

Kluczowe zapisy znajdują się w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU). To tam właśnie powinny być uregulowane zasady ustalania wysokości odszkodowania w zależności od wybranego wariantu.

Ogólne warunki ubezpieczenia opracowuje samodzielnie każdy zakład ubezpieczeń. Oznacza to, że nie są one jednakowe dla wszystkich towarzystw i ta sama kwestia u różnych ubezpieczycieli może być uregulowana w różny sposób.

Czytaj także: Kłopotliwe koszty ekspertyzy po rozbiciu auta

Ubezpieczyciele często zapisują w OWU, że w przypadku wariantu serwisowego odszkodowanie jest ustalane na podstawie faktur za naprawę pojazdu, wystawionych przez zakład naprawczy zgodnie z kosztorysem. W takim przypadku do skorzystania z tego wariantu niezbędna jest naprawa samochodu, gdyż inaczej nie jest możliwe przedstawienie faktur.

Jeżeli w OWU znajduje się taki zapis, to w przypadku rezygnacji przez Pana z naprawy pojazdu ubezpieczyciel może rozliczyć pojazd według zapisów odnoszących się do wariantu kosztorysowego, o ile zapisy OWU to dopuszczają.

Podobne zapisy mogą odnosić się do amortyzacji, którą ubezpieczyciel może inaczej rozliczać w wariancie kosztorysowym, a inaczej serwisowym. Kluczowe znaczenie mają tu zapisy podpisanej przez Pana umowy oraz OWU.

W OWU znajdują się także informacje o drodze składania reklamacji w przypadku niezgodności ze stanowiskiem ubezpieczyciela. Po wyczerpaniu drogi reklamacyjnej w towarzystwie można prosić o pomoc rzecznika finansowego.

Odpowiadamy na pytanie czytelnika w sprawie autocasco.

Polisę AC mam na oryginalne części bez amortyzacji części. Zgłosiłem szkodę z AC. Otrzymałem kosztorys na kwotę 5400 zł z amortyzacją 15 proc. i częściami zamiennymi oraz zaniżoną roboczogodziną 60 zł netto. Zgłosiłem do ubezpieczyciela, że nie zgadzam się z tą wyceną. Odpowiedzieli, że mogę naprawiać na oryginalnych częściach według kosztorysu warsztatu i trzeba potem przedstawić rachunki do rozliczenia szkody. Cała naprawa w ASO Citroen wychodzi 13 000 zł. Ja mam klienta, który chce kupić mój samochód uszkodzony, bo nie bardzo chcę nim jeździć. Czy ubezpieczyciel może nie zgodzić się i chcieć mi wypłacić tylko 5400 zł, obniżając o amortyzację 15 proc. oraz na zamiennikach, które są gorszej jakości, często nie pasują idealnie, jeżeli mam polisę w wariancie serwisowym na oryginalne części i bez amortyzacji? – pyta czytelnik.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inne Polisy
Złe wieści dla kierowców. OC coraz droższe
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Inne Polisy
Ceny OC na przekór inflacji. W perspektywie kwartalnej widać jednak podwyżki
Inne Polisy
Kara za brak OC w 2024 roku. Kwota, która mocno zaboli
Inne Polisy
Revolut staruje ze sprzedażą ubezpieczeń komunikacyjncyh
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Inne Polisy
OC droższe o 100 proc. Efekt szybkiego przejścia na auta elektryczne