Hydraulik potrzebny od zaraz

Za ok. 100 zł rocznie można wykupić pomoc w awaryjnych sytuacjach.

Publikacja: 17.03.2018 09:55

Hydraulik potrzebny od zaraz

Foto: Shutterstock

Pan Marek w czasie przygotowywania obiadu chciał skorzystać z piekarnika, ale urządzenie po kilku minutach działania się zepsuło. Ponieważ miał polisę z usługami domowego assistance, zadzwonił do firmy asystorskiej, która wysłała fachowca pod wskazany adres. Co więcej, pokryła koszt jego dojazdu, naprawy i części zamiennych.

Pani Ewa późnym popołudniem poślizgnęła się w kuchni i mocno poobijała. Zadzwoniła do centrum operacyjnego firmy asystorskiej z prośbą o umówienie wizyty u lekarza. Udało się to zrobić jeszcze tego samego dnia.

Sąsiad pani Marty podczas remontu uszkodził wiertarką instalację elektryczną w swoim mieszkaniu. Skutek? Zwarcie, brak prądu i uszkodzenie sprzętów AGD także w mieszkaniu pani Ewy. Administracja stwierdziła, że koszty usługi elektryka powinien pokryć ubezpieczyciel sąsiada. Pani Marta wezwała elektryka w ramach usługi assistance. Przywrócił on prąd i zabezpieczył sprzęty do przyjazdu rzeczoznawcy.

To typowe przykłady, kiedy przydaje się assistance, czyli usługi pomocowe organizowane przez wyspecjalizowane firmy.

Pomoc zyskująca na popularności

Assistance to wciąż mało znany element polisy. Co czwarty Polak nie wie, co to jest. Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez Europ Assistance, zaledwie 39 proc. spośród osób, które mają assistance, aktywnie z niego korzysta. W ubiegłym roku, według danych Mondial Assistance, różnego typu usługi zamówiło ponad 2,5 miliona Polaków. Dla porównania w 2013 r. było to 1,1 miliona. Zatem wzrost zainteresowania jest wyraźny.

Jak mówi Piotr Ruszowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Mondial Assistance, klienci najczęściej proszą o pomoc, gdy dojdzie do awarii samochodu w czasie jazdy (69 proc. zgłoszeń w Polsce). Wypadki były przyczyną 26 proc. zgłoszeń, a kradzieże 5 proc. Z kolei gdyby brać pod uwagę polskich kierowców korzystających z assistance za granicą, to awarie stanowiły 81 proc. zgłoszeń, a wypadki 12 proc.

– W przypadku kierowców będących za granicą najdynamiczniej wzrosła liczba zgłoszeń dotyczących kradzieży (aż o 55 pkt proc.) – mówi Piotr Ruszowski.

Na drugim miejscu pod względem popularności są usługi assistance medycznego. Zarówno w Polsce, jak i za granicą najczęściej potrzebna jest pomoc w razie nagłego zachorowania oraz wypadku. Za granicą znacznie wzrosła liczba wypadków podczas amatorskiego uprawiania sportu. Najczęściej pomoc była udzielana klientom przebywającym w Niemczech, Grecji oraz we Włoszech.

W assistance domowym zdecydowanie dominuje naprawa sprzętu RTV i AGD. Klienci zamawiają też usługi hydraulika, gdy w domu np. przecieka kaloryfer, lub ślusarza, gdy np. zatrzasnął się zamek w drzwiach wejściowych. Dla rowerzystów przewidziana jest np. usługa transportu zepsutego jednośladu do serwisu.

– Skala zakupu assistance innego niż samochodowe jest jednak nadal znacznie mniejsza – mówi Arkadiusz Wiśniewski, członek zarządu Generali.

Razem albo osobno

Towarzystwa ubezpieczeniowe najczęściej dołączają assistance do ubezpieczeń komunikacyjnych, mieszkaniowych, NNW, medycznych i specjalistycznych (np. onkologiczne). Z kolei banki dodają assistance głównie do kont osobistych, kart kredytowych, usług prywatnej bankowości.

Usługi assistance oferowane są też jako samodzielny produkt. Dotyczy to przede wszystkim assistance samochodowego oraz domowego. Za pośrednictwem internetu klienci dosłownie w kilka minut mogą kupić taką polisę.

Cena assistance w formie samodzielnego produktu jest uzależniona od zakresu usług. Na przykład w Europ Assistance polisa oferująca usługi domowe w wersji standard kosztuje 72 zł rocznie i zapewnia: dwa świadczenia fachowca od domowych awarii (limit 300 zł na jedną wizytę), jedno świadczenie zamienne w razie włamania albo zdarzenia losowego (limit 500 zł) i jedną interwencję ślusarza (limit 300 zł). W wersji premium (134 zł rocznie) przewidzianych jest więcej świadczeń i wyższe limity kwotowe. Do wykorzystania są np.: dwie interwencje specjalisty od RTV i AGD, pomoc specjalisty IT, organizacja dwóch przeprowadzek.

Samodzielnie można kupić najczęściej assistance samochodowe. Na przykład w Axa assistance drogowe w wariancie ekonomicznym kosztuje 96 zł rocznie. Zakres świadczeń obejmuje: holowanie pojazdu po wypadku czy awarii i transport podróżnych do 100 km, dwa noclegi, naprawę samochodu na miejscu wypadku lub awarii, wymianę koła, dostarczenie paliwa, pomoc informacyjną. W wariancie premium (za 192 zł rocznie) klient ma zapewnione holowanie po wypadku bez limitu, wyższe limity pozostałych świadczeń oraz samochód zastępczy na trzy doby.

Kiedy odmówią wsparcia

Trzeba jednak przygotować się na to, że pomoc asystora nie zawsze dostaniemy. Informacje, kiedy na świadczenie nie możemy liczyć, znajdziemy w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU). Na szczęście w przypadku assistance OWU przeważnie są krótkie i przejrzyste.

W jakich sytuacjach firma pomocowa nie wesprze klienta? Oto kilka typowych przykładów. W assistance komunikacyjnym pomoc nie przysługuje, jeśli auto nie ma ważnego przeglądu technicznego, kierowca nie miał uprawnień, a awarie się powtarzają. Natomiast w assistance domowym naprawa sprzętu RTV i AGD jest możliwa przeważnie tylko wtedy, gdy sprzęt ma mniej niż pięć lat.

Nie tylko w domu i podróży

Usługi assistance mogą być bardzo różne. Oferta w tym zakresie jest stale poszerzana. W czasie tegorocznej zimy, gdy były mrozy, dużą popularnością cieszyło się uruchamianie auta, w którym rozładował się akumulator. Z reguły assistance kojarzymy właśnie z pomocą przy samochodach, ale niesłusznie. Gdy wykupimy assistance, będziemy mogli np. skorzystać z pomocy tłumacza podczas podróży. Przydaje się też opieka nad dziećmi w sytuacji, gdybyśmy nagle zachorowali. W razie nagłej awarii domowej możemy liczyć na pomoc ślusarza czy hydraulika. Na znaczeniu zyskuje assistance medyczne obejmujące także domowe wizyty lekarskie. Najrzadziej wykorzystywane są przez klientów dostępne w najdroższych pakietach usługi concierge.

Pan Marek w czasie przygotowywania obiadu chciał skorzystać z piekarnika, ale urządzenie po kilku minutach działania się zepsuło. Ponieważ miał polisę z usługami domowego assistance, zadzwonił do firmy asystorskiej, która wysłała fachowca pod wskazany adres. Co więcej, pokryła koszt jego dojazdu, naprawy i części zamiennych.

Pani Ewa późnym popołudniem poślizgnęła się w kuchni i mocno poobijała. Zadzwoniła do centrum operacyjnego firmy asystorskiej z prośbą o umówienie wizyty u lekarza. Udało się to zrobić jeszcze tego samego dnia.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inne Polisy
Złe wieści dla kierowców. OC coraz droższe
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Inne Polisy
Ceny OC na przekór inflacji. W perspektywie kwartalnej widać jednak podwyżki
Inne Polisy
Kara za brak OC w 2024 roku. Kwota, która mocno zaboli
Inne Polisy
Revolut staruje ze sprzedażą ubezpieczeń komunikacyjncyh
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Inne Polisy
OC droższe o 100 proc. Efekt szybkiego przejścia na auta elektryczne