BLIK rośnie we wszystkich kategoriach

Na koniec 2023 r. aktywnie i regularnie z BLIKA korzystało już 15,8 mln osób, a najdynamiczniej rosnącą usługą są przelewy na telefon – wynika z rocznego raportu przedstawionego przez Polski Standard Płatności.

Publikacja: 13.02.2024 14:38

BLIK rośnie we wszystkich kategoriach

Foto: Adobe Stock

– BLIK stał się integralną częścią życia wielu Polaków, upraszczając ich codzienność i sprawiając, że rozliczenia przebiegają sprawnie i intuicyjnie. Znajduje to odzwierciedlenie w liczbach – ocenił na wtorkowej konferencji prasowej Dariusz Mazurkiewicz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych BLIK.

Przybywa użytkowników

Łączna liczba aktywnych użytkowników BLIKA na koniec 2023 r. wynosiła już 15,8 mln osób. W ciągu roku zwiększyła się o niemal 3 mln osób, czyli o 22 proc., a w samym IV kwartale 2023 r. - ok. 1 mln osób.

Od stycznia do grudnia 2023 r. użytkownicy zrealizowali niemal 1,8 mld transakcji, czyli ok. 4,8 mln operacji dziennie, to aż 40 proc. wszystkich transakcji od początku uruchomienie systemu (których było łącznie 4,5 mld).

Czytaj więcej

Polacy znowu zaczęli oszczędzać. Są rekordy

Łączna ich wartość w minionym roku sięgnęła 243 mld zł (wzrost rok do roku o 48 proc.), a średnia wartości płatności BLIKIEM wyniosła 138 zł. Od początku działania systemu wykonano transakcje o łącznej wartości 614,4 mld złotych.

Zakupy online wciąż górą

W ubiegłym roku nieco ponad połowę wszystkich transakcji BLIKIEM stanowiły płatności w e-commerce. Użytkownicy zapłacili nim w sklepach internetowych 921 mln razy, czyli o 29 proc. więcej niż w 2022 r. Wartość transakcji online osiągnęła w ubiegłym roku poziom 125,6 mld zł wobec 89,2 mld rok wcześniej. Natomiast średnia kwota pojedynczego zakupu na platformach e-commerce wyniosła w tym czasie 130 zł. Najwięcej operacji BLIKIEM w tym kanale, bo aż 267,7 mln, zrealizowano w ostatnim kwartale ub.r.

W 2023 r. BLIK pozostał naturalnym wyborem konsumentów podczas zakupów online. Najchętniej wykorzystywany był na platformach typu marketplace (wzrost liczby transakcji o 23 proc. r/r), gdzie średni koszyk zakupowy wyniósł 121 zł. Polacy stosunkowo często płacili nim również za zakłady bukmacherskie i regulowali opłaty – liczba transakcji w tych dwóch kategoriach wzrosła rok do roku odpowiednio o 35 i 32 proc.

Rośnie popularność przelewów na telefon

W ostatnim roku w imponującym tempie rosła także liczba przelewów na numer telefonu BLIK. Między styczniem a grudniem 2023 r. użytkownicy zlecili aż 415,4 mln takich transakcji, czyli o 71 proc. więcej niż rok wcześniej. Płatności P2P stanowią obecnie blisko jedną czwartą wszystkich operacji BLIKIEM. Ich wartość w 2023 r. osiągnęła poziom 57,4 mld zł (o 93 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r.), natomiast średnia kwota przelewu na telefon BLIK to 145 zł.

– Dzięki BLIKOWI użytkownicy mogą rozliczać się natychmiastowo pomiędzy różnymi bankami, już 17 podmiotów udostępniło tę niezwykle przydatną na co dzień usługę - podkreśla Monika Król, wiceprezeska Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA. - W ostatnim roku do grona oferujących przelew na telefon BLIK dołączył Nest Bank, a trzy kolejne instytucje – Bank Millennium, Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie i Bank Pekao – zdecydowały się wprowadzić usługę „Prośba o przelew”. To zyskująca na popularności opcja, która pozwala na jeszcze sprawniejsze zarządzanie grupowymi finansami w różnych życiowych sytuacjach, takich jak wspólne wyjścia czy zakupy – dodaje Monika Król.

Płatności w sklepach i wypłaty z bankomatów

Od stycznia do grudnia ub.r. dużą popularnością wśród użytkowników BLIKA cieszyły się również transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. W ciągu dwunastu miesięcy zrealizowano 364,2 mln takich operacji, z czego blisko 131 mln stanowiły płatności zbliżeniowe. Od początku udostępnienia tej usługi aktywowało ją 2,6 mln użytkowników i skorzystano z niej w 142 krajach na całym świecie. W samym czwartym kwartale Polacy zapłacili BLIKIEM (kodem lub zbliżeniowo) w sklepach stacjonarnych 99 mln razy. Wartość wszystkich transakcji w POS w tym okresie wyniosła 5,7 mld zł, z kolei średnia kwota pojedynczej operacji to 57 zł.

W 2023 r. odnotowano w systemie także stały wzrost wpłat i wypłat gotówki w ATM. Między styczniem a grudniem ub.r. ich liczba wzrosła rok do roku o 23 proc. – do poziomu 61 mln. Z kolei ich wartość osiągnęła 40,4 mld zł, co oznacza wzrost o 22 proc. rok do roku. Średnia kwota wypłaty z bankomatu to 661 zł.

Co to jest BLIK

Zdaniem władz PSP, BLIK zwiększa swoją rozpoznawalność w Polsce. Według badań, BLIK ma mocniejszą od konkurencji i siłę marki i rozpoznawalność marki.

– Ten rok to czas dalszego umacniania pozycji BLIKA, pracy nad kolejnymi usługami i zwiększaniem jego dostępności – nie tylko na polskim rynku, ale również poza granicami kraju – podsumowuje prezes Mazurkiewicz. – W ostatnim czasie w dalszym ciągu skupialiśmy się na ekspansji zagraniczne, mamy już dwie zagraniczne spółki BLIK SK i BLIK Romania. Intensywnie pracujemy, aby udostępnić system na tych rynkach, a następnie wyjść szerzej z naszą usługą. Widzimy tutaj ogromny potencjał, szczególnie jeśli chodzi o kanał e-commerce – dodaje.

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie praktycznie każdy z klientów krajowych instytucji płatniczych oferujących aplikację mobilną. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników. Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.

– BLIK stał się integralną częścią życia wielu Polaków, upraszczając ich codzienność i sprawiając, że rozliczenia przebiegają sprawnie i intuicyjnie. Znajduje to odzwierciedlenie w liczbach – ocenił na wtorkowej konferencji prasowej Dariusz Mazurkiewicz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych BLIK.

Przybywa użytkowników

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Bankowość prywatna
Blik sprawdzi się też za granicą
Bankowość prywatna
PIN do karty przyniesie listonosz
Bankowość prywatna
Ze starego konta też się wyrasta. Można je zmienić
Bankowość prywatna
Znaleziona karta płatnicza powinna wrócić do banku lub być zniszczona
Bankowość prywatna
mBank podnosi opłaty i prowizje. Znaczną podwyżkę tłumaczy inflacją