PIN do karty przyniesie listonosz

Wciąż nie wszyscy klienci korzystają z konta online i transakcji w sieci. Dla nich na specjalne życzenie numer PIN do nowej karty bank wyśle pocztą. Można go też odebrać w oddziale.

Publikacja: 13.03.2024 03:00

Stale rośnie popularność bankowości elektronicznej. W trzecim kwartale 2023 roku liczba użytkowników

Stale rośnie popularność bankowości elektronicznej. W trzecim kwartale 2023 roku liczba użytkowników aplikacji mobilnych banków przekroczyła 21 mln

Foto: AdobeStock

– Numery PIN w formie papierowej dostali tylko bardzo nieliczni klienci, którzy taką formę mieli zdefiniowaną przy poprzedniej karcie płatniczej. Nie zmieniliśmy w tym zakresie wcześniejszej preferencji klienta – mówi Małgorzata Witkowska z biura prasowego PKO BP.

Największy polski bank od kilku miesięcy wymienia karty debetowe swoim klientom. Nowe otrzymują oni z logo Visa, a nie Mastercard. Choć z tych drugich bank nie rezygnuje do końca. W aktualnej ofercie PKO BP znajduje się platynowa karta kredytowa Mastercard oraz „karta przejrzysta”, która może posiadać logo zarówno Mastercard, jak i Visa.

Czytaj więcej

Kartę bank może wysłać nie tylko zwykłym listem

Nie każdy korzysta z transakcji internetowych

Nasza czytelniczka, pani Izabela, jest klientką PKO BP od kilkunastu już lat. Kilka tygodni temu kobieta dostała zupełnie nową kartę płatniczą. Właśnie z logo Visa, choć dotychczas używana Mastercard nadal jest ważna.

– W liście z banku przeczytałam, że mogę aktywować nową kartę internetowo, kupując przez internet, albo w bankomacie, albo płacąc w sklepie z PIN-em – opowiada kobieta.

I pokazuje nam korespondencję z banku. Tam rzeczywiście jest napisane, że otrzymana przez panią Izę karta jest nieaktywna, a można ją aktywować samodzielnie przez aktywację mobilną IKO, przez aplikację IKO albo serwis internetowy iPKO.

– Pełna aktywacja karty następuje przy transakcjach potwierdzonych kodem PIN, np. przy płaceniu za zakupy, albo wypłacaniu gotówki z bankomatu – napisał bank.

Czytaj więcej

Znaleziona karta płatnicza powinna wrócić do banku lub być zniszczona

Klientka jeszcze przed aktywacją nowej karty była w oddziale. – Przy okazji zapytałam o tę kartę. Okazało się, że nie aktywuję jej w bankomacie, bo muszę mieć nowy PIN. Więc można to zrobić albo internetowo, albo bank musi mi wysłać PIN – opowiada pani Izabela.

Dodaje, że bank obiecał jej wysłać PIN. – Ale dlaczego wcześniej tego nie zrobił? Nie każdy korzysta z transakcji internetowych. A gdybym nie zapytała o aktywację w oddziale, to karta przestałaby mi działać – zauważa kobieta.

Małgorzata Witkowska z biura prasowego PKO BP przyznaje, że numery PIN w formie papierowej dostali tylko bardzo nieliczni klienci, którzy taką formę mieli zdefiniowaną przy poprzedniej karcie płatniczej. – Nie zmieniliśmy w tym zakresie wcześniejszej preferencji klienta – zapewnia.

Przypomina, że PIN można ustalić samodzielnie w aplikacji mobilnej IKO, serwisie internetowym iPKO, na infolinii lub w oddziale.

Czytaj więcej

Klienci lepiej chronieni przed kradzieżą bankowych danych

Teraz rzadko wysyła się PIN pocztą

Okazuje się, że wysyłka PIN pocztą to już niemal przeżytek. – Dla nowych kart umożliwiamy klientom nadanie PIN-u samodzielnie w aplikacji CA24 Mobile lub w CA24 eBank, a jeśli klient nie ma dostępów do kanałów elektronicznych, PIN wysyłamy pocztą na jego adres korespondencyjny – mówi Przemysław Sobczuk, manager zespołu obsługi kart kredytowych w Credit Agricole.

Dodaje, że jeśli przesyłka nie dotrze do klienta, można zamówić nowy PIN. – Nie ograniczamy czasowo możliwości aktywacji karty, klient musi zrobić to w okresie ważności karty – podkreśla Przemysław Sobczuk.

Ewa Krawczyk z Santander Bank Polska przyznaje, że dla kart klienta indywidualnego standardowy i dominujący proces to samodzielne nadawanie PIN w bankowości elektronicznej – w bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej.

Czytaj więcej

Czasem trzeba iść do oddziału banku, by zmienić PIN do karty

– Klienci bez bankowości online mogą poprosić o wydanie PIN-u w oddziale przy zamawianiu karty lub zamówić wysyłkę PIN na adres korespondencyjny – przekazała Ewa Krawczyk.

Dodała, że dla klientów małoletnich (poniżej 13 lat) przedstawiciel ustawowy może otrzymać PIN pocztą lub odebrać PIN w oddziale przy zamawianiu karty dla dziecka. – PIN zawsze można zmienić samodzielnie w bankomacie, w bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej – mówi przedstawicielka Santander Bank Polska.

Najlepsza forma zabezpieczenia karty

Zauważa, że wysyłka pocztą PIN-ów jest częściej stosowana w przypadku kart biznesowych. – Jeśli PIN nie dojdzie pocztą, jest możliwość wysłania nowego PIN-u pocztą lub wydania go w oddziale – dodaje Ewa Krawczyk.

Podobnie wygląda sytuacja w mBanku, który do nowych kart nie wysyła numeru PIN. – Klient samodzielnie ustanawia PIN podczas aktywacji (w aplikacji bądź serwisie transakcyjnym) – mówi Krzysztof Drozd z biura prasowego mBanku.

Czytaj więcej

Karta płatnicza częściowo uszkodzona. Bez wymiany się nie obejdzie

Również klienci Velo Banku, którzy otrzymują kartę do VeloKonta, są proszeni o samodzielne ustawienie numeru PIN.

– To najlepsza i bardzo prosta forma zabezpieczenia karty prywatnym kodem. Klienci nie mają określonego czasu na aktywację. Trzeba jednak pamiętać, że po upływie daty ważności karta naturalnie przestaje działać. Natomiast do tego momentu klient może aktywować kartę w dowolnym momencie – przypomina Monika Banyś, rzecznik banku.

Z raportu przygotowanego przez Związek Banków Polskich wynika, że stale rośnie popularność bankowości elektronicznej w Polsce. W trzecim kwartale 2023 nastąpił znaczący wzrost liczby aktywnych klientów „mobile only” – aż o 4 proc., a łączna liczba użytkowników aplikacji mobilnych przekroczyła 21 mln.

– Numery PIN w formie papierowej dostali tylko bardzo nieliczni klienci, którzy taką formę mieli zdefiniowaną przy poprzedniej karcie płatniczej. Nie zmieniliśmy w tym zakresie wcześniejszej preferencji klienta – mówi Małgorzata Witkowska z biura prasowego PKO BP.

Największy polski bank od kilku miesięcy wymienia karty debetowe swoim klientom. Nowe otrzymują oni z logo Visa, a nie Mastercard. Choć z tych drugich bank nie rezygnuje do końca. W aktualnej ofercie PKO BP znajduje się platynowa karta kredytowa Mastercard oraz „karta przejrzysta”, która może posiadać logo zarówno Mastercard, jak i Visa.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Bankowość prywatna
Blik sprawdzi się też za granicą
Bankowość prywatna
Ze starego konta też się wyrasta. Można je zmienić
Bankowość prywatna
Znaleziona karta płatnicza powinna wrócić do banku lub być zniszczona
Bankowość prywatna
BLIK rośnie we wszystkich kategoriach
Bankowość prywatna
mBank podnosi opłaty i prowizje. Znaczną podwyżkę tłumaczy inflacją