Jak uruchomić BLIK na telefon? Co z przelewem wysłanym na numer, którego nie ma w systemie?

BLIK stworzony przez PSP to jedna z najpopularniejszych metod płatności w Polsce. Aktywując system BLIK, można nie tylko wygodnie płacić, ale również wykonywać przelewy oraz wybierać i wpłacać gotówkę. Jak uruchomić BLIK-a w telefonie?

Publikacja: 02.09.2024 14:44

BLIK to jedna z najpopularniejszych w Polsce metod płatności

BLIK to jedna z najpopularniejszych w Polsce metod płatności

Foto: Adobe Stock

BLIK został stworzony w 2015 roku, a jego popularność od tego czasu urosła tak bardzo, że w pierwszym półroczu 2024 r. za jego pomocą wykonano łącznie ponad 1,1 mld operacji, a liczba aktywnych użytkowników wyniosła prawie 17 mln osób. 

Jak uruchomić BLIK-a w telefonie, aby wysłać przelew?

Osoby, które chcą korzystać z BLIK-a, muszą mieć dostęp do aplikacji mobilnej swojego banku. System działa zarówno na telefonach z Androidem, jak i iOS. Aby móc korzystać z płatności, niezbędne jest połączenie z internetem. Płacąc za zakupy kodem lub bez użycia kodu oraz wybierając lub wpłacając gotówkę z wykorzystaniem systemu BLIK, nie ma konieczności rejestrowania numeru telefonu. Wystarczy jedynie dostęp do aplikacji mobilnej.

Czytaj więcej

BLIK łączy siły z Revolutem. Ten sojusz odczują miliony klientów

Jak aktywować opcję wysyłania oraz odbierania przelewów? W tym przypadku również niezbędna będzie aplikacja mobilna banku. Kolejnym krokiem jest rejestracja numeru telefonu. Jak to zrobić?

  • Należy zalogować się do aplikacji mobilnej banku oraz wejść w ustawienia.
  • Następnie należy poszukać w menu opcji BLIK lub Ustawienia BLIK-a (nazewnictwo różni się w zależności od banku), a dalej opcji Przelew na telefon.
  • W kolejnym kroku trzeba podać numer telefonu i wskazać domyślne konto dla przelewów. Na końcu potwierdzić rejestrację PIN-em.

Należy pamiętać, że jeden numer telefonu może być przypisany tylko do jednego rachunku. Oznacza to, że jeśli dopiszemy go do usługi BLIK w innym banku, zostanie automatycznie wyłączony z poprzedniego. Po aktywacji usługi w aplikacji w bazie PSP (Polskiego Standardu Płatności) jest tworzony tzw. alias. Posiadacze dwóch numerów telefonów mogą przypisać do usługi BLIK dwa rachunki, ale muszą one znajdować się w innych bankach.

Czytaj więcej

Nowa funkcja w aplikacji mObywatel. "Krok milowy dla Polski"

Czy można wysłać BLIK-a na niezarejestrowany numer telefonu?

Usługa przelewów na telefon stale zyskuje na znaczeniu. Z oficjalnych danych PSP wynika, że w drugim kwartale 2024 roku użytkownicy zlecili 150,7 mln transakcji. Było to o połowę więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Między kwietniem a czerwcem łączna wartość przelewów wyniosła 22 mld zł, zaś średnia wartość jednego przelewu 153 zł.

Co w sytuacji, gdy wykonamy przelew na numer telefonu osoby, która nie zarejestrowała się w systemie? Na oficjalnej stronie BLIK-a znajdziemy informację, że w takim przypadku odbiorca otrzyma wiadomość ze swojego banku, że nie może odebrać przelewu. Dalsze kroki zależą już od rozwiązań przyjętych w konkretnej instytucji. Bank może zaproponować inny sposób odebrania środków. Trzeba zatem stosować się do instrukcji. Odbiorca ma na to jednak ograniczony czas. Jeśli nie wykona wymaganych czynności, środki wrócą na konto nadawcy. Jeżeli przelew BLIK został zlecony i nie dotarł do odbiorcy, a jednocześnie pieniądze nie wróciły na konto przelewającego, należy złożyć reklamację w banku. 

Warto pamiętać o tym, że osoby z listy kontaktów (widocznej w aplikacji w trakcie wykonywania przelewu), które zarejestrowały numer, są oznaczone logo BLIK-a.

Które banki udostępniają usługi BLIK?

Obecnie na liście banków udostępniających swoim klientom usługi BLIK znajduje się 19 instytucji:

  • Alior Bank,
  • BNP Paribas,
  • BOŚ,
  • BPS,
  • BS Brodnica,
  • BSR w Krakowie,
  • Citi Handlowy,
  • Credit Agricole,
  • ING,
  • mBank,
  • Millennium,
  • Nest Bank,
  • Pekao,
  • PKO BP,
  • Pocztowy,
  • Santander,
  • SGB,
  • VeloBank,
  • Krakowski Bank Spółdzielczy.

Zakres oferowanych usług różni się jednak w zależności od banku.

Podstawowe funkcje, czyli możliwość płatności kodem w internecie oraz w sklepach stacjonarnych zapewniają wszystkie instytucje. Podobnie jak opcję wypłacania gotówki z bankomatu i przelewów na telefon (za wyjątkiem Krakowskiego Banku Spółdzielczego). Wpłacanie gotówki we wpłatomatach, prośby o przelew oraz generowanie czeków nie działają we wszystkich wymienionych wcześniej bankach, dlatego ich dostępność należy zweryfikować. Instytucje oferują również różne limity ilościowe i kwotowe dla transakcji BLIK-iem. 

BLIK został stworzony w 2015 roku, a jego popularność od tego czasu urosła tak bardzo, że w pierwszym półroczu 2024 r. za jego pomocą wykonano łącznie ponad 1,1 mld operacji, a liczba aktywnych użytkowników wyniosła prawie 17 mln osób. 

Jak uruchomić BLIK-a w telefonie, aby wysłać przelew?

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Bankowość prywatna
Poważna awaria w PKO BP. Fałszywe informacje o miliardowych stratach
Bankowość prywatna
Wakacje kredytowe z warunkami. Banki czasami odrzucają wnioski
Bankowość prywatna
Blokada użycia karty poza Polską. Ochrona przed oszustami
Bankowość prywatna
Awaria Blika. Klienci polskich banków mają kłopoty z płatnościami
Bankowość prywatna
Blik sprawdzi się też za granicą