Ustawa zmieniająca system emerytalny, którą w ubiegłym tygodniu podpisał prezydent została opublikowana w dzienniku ustaw ostatniego dnia 2013 roku. Od tego momentu biegnie już jej vacatio legis czyli okres między publikacją aktu prawnego a jego wejściem w życie, który ma umożliwić zapoznanie się z treścią nowego prawa. Chociaż cały dokument zacznie obowiązywać od 31 stycznia, niektóre jego zapisy staną się obowiązującym prawem już od 14 stycznia. Dotyczy to między innymi zakazu reklamowania się funduszy emerytalnych.
- Te przepisy łamią konstytucyjną zasadę swobody prowadzenia działalności gospodarczej. Funduszom knebluje się po prostu usta - uważa Małgorzata Rusewicz, prezes Izby Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych.
Zgodnie z nowymi przepisami do dnia 31 lipca 2014 r. będzie zabroniona reklama zawierająca informacje o otwartych funduszach emerytalnych lub informacje sugerujące, że reklama odnosi się do otwartych funduszy emerytalnych. Zakaz nie dotyczy, informowania o środkach znajdujących się na rachunku członka, terminach dokonanych w tym okresie wpłat składek i wypłat transferowych oraz przeliczeniu tych składek i wypłat transferowych na jednostki rozrachunkowe, a także o wynikach działalności lokacyjnej funduszu. Równocześnie z zakazem reklamy OFE, ZUS będzie mógł swobodnie prowadzić swoją kampanię informacyjną.
Zdaniem Małgorzaty Rusewicz to naruszenie zasady równego traktowania podmiotów wobec prawa.
- Mamy już tylko kilka ostatnich dni, kiedy możemy jeszcze informować i namawiać naszych członków do pozostania w funduszach. Od połowy stycznia nie będziemy mogli już nic zrobić - tłumaczy prezes IGTE.