W pierwszych trzech miesiącach 2013 r. liczba skarg wzrosła o 18 proc. w stosunku do I kwartału 2012 roku, kiedy do UKNF wpłynęło 2250 pism. Wzrost o 14 proc. odnotowano także w stosunku do IV kwartału 2012 roku, kiedy złożono 2328 skarg.
Najwięcej, bo ponad połowa skarg, dotyczyła sektora bankowego (1399). Był to o 32 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2012 r. Większość skarg dotyczyła banków komercyjnych.
Blisko 40 proc. (1043 skargi) problemów zgłaszanych do urzędu dotyczyło sektora ubezpieczeniowego. Czyli o 11 proc. więcej rok do roku. W zakresie ubezpieczeń na życie, podobnie jak w 2012 r., najczęściej zgłaszane przez klientów problemy dotyczyły kwestii związanych z prowadzeniem przez zakład ubezpieczeniowy polityki informacyjnej na temat oferowanych produktów, nierzetelnością agenta ubezpieczeniowego oraz określeniem wartości wykupu polisy w przypadku rozwiązania umowy przed terminem.
W I kwartale na podmioty prowadzące działalność w sektorze kapitałowym odnotowano największy wzrost skarg. W sumie do UKNF wpłynęło w analizowanym okresie 127 pism, czyli o 119 proc. więcej niż przed rokiem.
W 2013 r. w sektorze OFE nadal jest zauważalny istotny spadek liczby skarg. W I kwartale do UKNF wpłynęło 11 skarg dotyczących otwartych funduszy emerytalnych. W ujęciu rocznym to spadek o ok. 94 proc. Sytuacja ta potwierdza dotychczasowe wnioski, iż główną przyczyną skarg na działalność otwartych funduszy emerytalnych w minionych latach były nieprawidłowości związane z działalnością akwizycyjną funduszy.