Osoby prowadzące samodzielną działalność gospodarczą już od początku jej prowadzenia powinny pomyśleć o swoim zabezpieczeniu emerytalnym.
Samozatrudnienie to popularne określenie prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Osoby, które decydują się na takie rozwiązanie, muszą pamiętać o samodzielnym odprowadzaniu składek na ubezpieczenie społeczne, zarówno w swoim własnym przypadku, jak również wówczas, gdy zatrudniają u siebie inne osoby.
Pozostając bowiem w stosunku pracy, to właśnie pracodawca ma obowiązek co miesiąc z naszego uposażenia odprowadzać odpowiednią wysokość składek na ubezpieczenie społeczne, w tym na ubezpieczenie emerytalne.
Warto więc poznać różnicę między osobami prowadzącymi samodzielną działalność gospodarczą, a osobami pozostającymi w stosunku pracy, która ma wpływ na wysokość świadczenia emerytalnego, a także na wszelkie obowiązki z tym związane.
Samozatrudnienie a emerytura
Wysokość świadczenia emerytalnego zależy przede wszystkim od wysokości składek zgromadzonych w dwóch filarach, czyli w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych oraz w Otwartym Funduszu Emerytalnym. Co miesiąc z naszego wynagrodzenia odprowadzane są składki w odpowiedniej wysokości do tych dwóch podmiotów, przy czym przeważająca ich część trafia do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
To, w jakiej wysokości udało nam się zgromadzić składki, będzie miało przełożenie na wysokość przyszłego świadczenia emerytalnego. Oczywiście im dłużej będziemy pracować, tym emerytura będzie większa.