Gdy PPK zaczną obowiązywać, pracownicy działów HR i księgowi otrzymają nowe zadania. A jak wynika z badania przeprowadzonego przez „Rzeczpospolitą”, firmy wciąż nie czują się w pełni przygotowane na wdrażanie programu.
Już 1 lipca tego roku PPK będą obowiązkowe dla największych przedsiębiorstw, czyli tych, które zatrudniają co najmniej 250 osób. – Czuję, że PPK w Polsce będą sukcesem, bo są powszechne – wyznała Ewa Jakubczyk-Cały, partner zarządzający PKF Consult. Ale przedsiębiorcy wciąż czują niepewność dotyczącą nowego programu. Dlatego redakcje „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” zorganizowały serię spotkań edukacyjnych dla osób, które będą odpowiedzialne za wdrażanie PPK w swoich firmach. Drugie już szkolenie adresowane do pracodawców odbyło się w Krakowie.
Podczas konferencji wielokrotnie przypominano, że za utworzenie PPK odpowiedzialni będą właśnie pracodawcy. – Wszyscy jesteśmy nastawieni na pracowników, nawet ustawodawca mówi: „wybierajmy firmę zarządzającą, żeby było najlepiej dla pracownika”, ale to pracodawca będzie odpowiedzialny za program, dlatego musi spojrzeć na wszystkie aspekty szeroko i nie dopuścić, by w którymkolwiek punkcie „podpaść” ustawie – mówiła Ewa Jakubczyk-Cały.
Olbrzymia czasochłonność…
Jakubczyk-Cały podkreślała znaczenie analizy przedwdrożeniowej, którą powinni sporządzić pracodawcy. Według rekomendacji prelegentki pracodawca powinien rozpocząć przygotowania do wdrożenia nowego programu, zanim PPK będzie w jego firmie obowiązkowe.