Kilka lat temu była akcja wypełniania druków i występowania do ZUS o wyliczenie kapitału początkowego. Nie zrobiłam tego wówczas, ponieważ brakowało mi dokumentów z moich poprzednich miejsc pracy. Teraz kiedy ZUS przysyła mi informację o stanie konta, jest w niej podane, że mój kapitał początkowy wynosi zero (jestem z rocznika 1960, zatem przed wprowadzeniem reformy emerytalnej pracowałam wiele lat). Czy mogę jeszcze teraz wystąpić o ustalenie kapitału początkowego, czy zostanie to zrobione np. przy wyliczaniu mojej emerytury. A może te pieniądze już przepadły? Byłaby to dla mnie wielka strata, bo jak sądzę, w moim przypadku kapitał początkowy będzie miał duży wpływ na przyszłe świadczenie.Jakie dokumenty byłyby potrzebne i w ogóle jak się do tego zabrać?
Nie ma powodu do niepokoju. Każdy ubezpieczony ma czas do ustalenia kapitału początkowego do momentu uzyskania prawa do emerytury. Jeśli nie zrobimy tego do tej chwili, zostanie on obliczony na podstawie wniosku o ustalenie emerytury ( należy wypełnić odpowiednią część wniosku Rp - 1E). To wtedy będziemy musieli udokumentować okresy składkowe i nieskładkowe, które nabyliśmy przed 1999 r. Jednak z ustaleniem kapitału początkowego nie opłaca się zbyt długo zwlekać. Dokumenty świadczące o naszym zatrudnieniu i wysokości naszych zarobków z upływem czasu mogą być coraz trudniejsze do skompletowania.
A co zrobić, aby przy rubryce kapitał początkowy nie figurowało zero?
Kapitał początkowy obliczany jest na podstawie wniosku o jego ustalenie zgłoszonego przed nabyciem prawa do emerytury. W tym celu należy złożyć druk ZUS Kp-1 - Wniosek o ustalenie kapitału początkowego. Jednostka ZUS właściwa według miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się o przyznanie świadczenia wniosek rozpatrzy i wyda decyzję w sprawie.