Widać, że niektóre firmy ubezpieczeniowe przyjęły strategię defensywną - zaproponować coś klientowi, jeżeli się do nas zgłosi. Część firm może nie sprzedawać aktywnie tego produktu. My chcemy w sposób aktywny docierać do klientów.
Która z pięciu branż sektora finansowego, które mogą oferować IKZE zawojuje rynek?
Ta, która ma profesjonalnych doradców ubezpieczniowo-finansowych. Wydaje mi się, że będzie to branża ubezpieczeniowa. Jeżeli popatrzymy na to kompleksowo, czyli jako na finansowo-ubezpieczeniowe zabezpieczenie klienta, to jest ta branża, która powinna dominować.
Jakie opłaty zaproponujecie w IKZE?
Opłata od składki wyniesie 3,5 proc. Opłata za zarządzanie funduszami będzie, taka jaka obowiązuje w naszym TFI, które zarządza funduszami.
A z ilu funduszy klient będzie mógł wybierać?
Oferujemy trzy fundusze - lokacyjny, stabilnego wzrostu i akcyjny. Klient powinien sam zadecydować jak chce oszczędzać. Walka między instytucjami nie rozegra się pod kątem tego, kto ile funduszy zaoferuje. Chodzi o przekonanie Polaków, że należy zacząć oszczędzać jak najwcześniej. Siłą jest procent składany przez wiele lat.
Jak już zdobędziecie klienta, to jak w kolejnych latach chcecie go zachęcać do dokonywania nowych wpłat?
Często jest tak, że jeden agent zajmuje się klientem i będzie o to dbał. Poza tym limit wpłat na IKZE zmienia się w każdym roku i będziemy o tym informować klienta.
Planujecie kampanię reklamową nowego konta?
Będziemy obecni w Internecie, prasie i telewizji.
I będziecie w tej kampanii straszyć niską emeryturą czy zachęcać do oszczędzania? Wydaje się, że pierwsza strategia bardziej się sprawdza.
Nie chcemy straszyć. Naszą rolą jest pomagać znajdować rozwiązania dla problemów z zabezpieczeniem finansowym na przyszłość. W takiej kampanii trzeba adresować potrzebę.
Jarosław Bartkiewicz
jest prezesem zarządu AXA Życie od 2010 roku. Z rynkiem ubezpieczeń związany od 1996 roku. W latach 2001–2006 był członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w ING Nationale-Nederlanden w Polsce. W latach 2006–2009 pełnił funkcję dyrektora Biura Rozwoju w Regionie Europy Środkowo-Wschodniej ING w Holandii, a od roku 2009 jako członek zarządu ING w Hiszpanii, był odpowiedzialny za sprzedaż i marketing. Absolwent Wydziału Matematyki Uniwersytetu Warszawskiego i 4-letniego Studium Ekonomii Uniwersytetu Columbia na Wydziale Nauk Ekonomicznych UW.