Nie zawsze dowód wystarczy w banku

Większość czynności można przeprowadzić przy użyciu elektronicznego dokumentu tożsamości, ale niektóre banki żądają plastikowego odpowiednika.

Publikacja: 27.11.2024 05:30

Weryfikację wykonuje specjalista z wykorzystaniem kryptografii – proces rozpoczyna się od zeskanowan

Weryfikację wykonuje specjalista z wykorzystaniem kryptografii – proces rozpoczyna się od zeskanowania kodu QR, który potwierdza prawdziwość, aktualność i spójność danych mDowodu

Foto: AdobeStock

– Zgodnie z zapisami ustawy o aplikacji mObywatel, mDowód służy do identyfikacji i weryfikacji tożsamości, tylko jeśli jest wykorzystywany w sytuacji, w której obie strony: klient i pracownik, są fizycznie obecne – mówi Magdalena Ostrowska z biura prasowego ING Banku Śląskiego.

Plastikowy dowód bezpieczeństwa

Pan Piotr, klient Pekao SA, odwiedził oddział banku w samym centrum Warszawy, by załatwić sprawę z kredytem. I tam spotkała go niemiła niespodzianka. – Zażądano ode mnie plastikowego dowodu osobistego, bo pracownicy nie uznali dokumentu z aplikacji mObywatel – opowiada. Jest zdziwiony postawą banku.

Paweł Jurek, rzecznik Pekao SA, mówi, że rok temu bank udostępnił klientom możliwość potwierdzania tożsamości mDowodem.

– Posługując się mDowodem, klienci mogą w oddziałach banku m.in. otworzyć konto osobiste, założyć bankowość elektroniczną z aplikacją PeoPay, zawrzeć umowę o kartę debetową, otworzyć konto oszczędnościowe, konto walutowe, złożyć dowolną dyspozycję do rachunku, wypłacić gotówkę w kasie w oddziale, zrobić przelew z rachunku. Potwierdzanie tożsamości mDowodem jest dostępne zarówno dla dotychczasowych, jak i nowych klientów – zapewnia Paweł Jurek.

Ale przyznaje, że choć w przypadku udzielania kredytów bank także identyfikuje klienta mDowodem, to jednak do oceny możliwości udzielenia kredytu aktualnie niezbędne jest przedstawienie dodatkowo innego dokumentu tożsamości w celu zapewnienia bezpieczeństwa tych transakcji zarówno po stronie banku, jak i klienta.

Bez skanowania kodu QR się nie obejdzie

Jak inne banki podchodzą do dokumentów tożsamości w wersji elektronicznej? – Respektujemy elektroniczny dokument tożsamości (mDowód) w naszych placówkach w przypadku klientów indywidualnych, firmowych oraz rolników. Za pomocą tego dokumentu klienci skorzystają z usług tak, jak gdyby posługiwali się plastikowym dowodem osobistym – mówi Wojciech Lewczak, menedżer transformacji bankowości detalicznej w Credit Agricole.

Zapewnia, że tym dokumentem klienci posłużą się także w punktach handlowo-usługowych, w których można sfinansować zakupy kredytem ratalnym tego banku.

Jak mówi Krzysztof Kurek z banku Millennium, w jego placówkach są realizowane wszystkie dyspozycje klienta, który identyfikuje się mDowodem, a do identyfikacji i weryfikacji tożsamości za pomocą mDowodu są wykorzystywane kody QR.

– Weryfikację wykonuje specjalista z wykorzystaniem weryfikacji kryptograficznej – czyli procesu, który rozpoczyna się od zeskanowania kodu QR, który potwierdza prawdziwość, aktualność i spójność danych mDowodu – wyjaśnia Magdalena Ostrowska z ING Banku Śląskiego.

Zapewnia, że w tym banku dokumentem mDowód dostępnym w aplikacji mObywatel klienci mogą posługiwać się w placówkach bankowych w celu potwierdzenia tożsamości oraz innych dyspozycji klienta.

– mDowód jest traktowany na równi z tradycyjnym dowodem osobistym. Nie ma ograniczeń w czynnościach, klienci identyfikujący się tym dokumentem tożsamości mogą korzystać z bankowości internetowej – podaje Magdalena Ostrowska.

Jak postępują banki

W Santander Bank Polska na podstawie dokumentu mDowód są obsługiwane wszystkie procesy, które mają miejsce przy fizycznej obecności klienta, czyli w placówkach banku.

Piotr Wardziak z PKO BP przypomina, że zgodnie z obowiązującą ustawą mDowód stwierdza tożsamość i obywatelstwo polskie w relacjach wzajemnej fizycznej obecności stron.

– Jeśli ten warunek jest spełniony, w naszych placówkach respektujemy mDowód we wszystkich sprawach bankowych – podkreśla Piotr Wardziak.

I dodaje, że technicznie wygląda to tak, że konieczne jest zeskanowanie kodu QR – klient loguje się do aplikacji mObywatel na swoim smartfonie, skanuje kod QR, a następnie potwierdza na swoim telefonie chęć przekazania danych z mDowodu do banku.

A Anna Lorenc-Dydlińska z Alior Banku mówi, że respektuje on mDowód w procesach depozytowych, czyli np. zakładania ROR, w procesach kredytowych (m.in. udzielania pożyczki) oraz w obsłudze bieżącej.

Tu także klient skanuje kod QR udostępniony przez bankiera i potwierdza przekazanie danych do banku w swojej aplikacji mObywatel, a wtedy bank automatycznie otrzymuje te dane i może obsługiwać klienta. – Taka obsługa dotyczy klientów pełnoletnich – mówi Anna Lorenc-Dydlińska.

– Zgodnie z zapisami ustawy o aplikacji mObywatel, mDowód służy do identyfikacji i weryfikacji tożsamości, tylko jeśli jest wykorzystywany w sytuacji, w której obie strony: klient i pracownik, są fizycznie obecne – mówi Magdalena Ostrowska z biura prasowego ING Banku Śląskiego.

Plastikowy dowód bezpieczeństwa

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse Domowe
Wiemy, że warto oszczędzać. Ale robi to tylko połowa z nas
Finanse Domowe
Zmiana czasu a banki. Technologiczna cisza w sieci
Finanse Domowe
Masz zastrzeżony numer PESEL? Więcej wypłacisz z bankomatu
Finanse Domowe
Pieniądze seniora pod nadzorem
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Finanse Domowe
Kredyt studencki to fikcja: od 2016 r. jego kwota nie uległa zmianie
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska