Z tego artykułu się dowiesz:
- Dlaczego coraz więcej Polaków decyduje się na zaciąganie pożyczek w okresie świątecznym i jakie grupy społeczne są najbardziej na to narażone?
- Jak zakupy świąteczne odzwierciedlają nastroje konsumenckie i poziom optymizmu gospodarczego w Polsce?
- Jakie produkty najczęściej wybierają Polacy na prezenty i jakie preferencje mają ci, którzy nie lubią dostawać prezentów?
- Jak rosnące ceny i koszty życia wpływają na sposoby finansowania świątecznych wydatków przez polskie gospodarstwa domowe?
Trend komercjalizacji świąt postępuje, z roku na rok przybywa osób, dla których ich najważniejszym elementem są prezenty. Nie kupuje ich tylko kilka procent społeczeństwa, a mimo ogólnej skłonności do obniżania świątecznych wydatków akurat tej pozycji to niespecjalnie dotyczy. W tym roku tylko 17 proc. planuje obcięcie budżetu na świąteczne upominki, zwiększy go 27 proc., a 56 proc. wyda podobną kwotę jak w 2024 r. – wynika z badania ARC Rynek i Opinia, którego wyniki „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.
Święta raczej na bogato
Jak wynika z badań firmy ARC Rynek i Opinia na prezenty Polacy wydadzą średnio 798,2 zł. – Deklaracje dotyczące wysokości wydatków przedświątecznych są pośrednio wskaźnikiem nastrojów konsumenckich ogólnie. W tym roku więcej konsumentów deklaruje, że zwiększy wydatki na prezenty niż je zmniejszy. Biorąc pod uwagę relatywnie niską inflację, wskazuje to na duży optymizm konsumencki – ocenia Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia. – Zakupy prezentów przedświątecznych są nieomal w równym stopniu dokonywane za pośrednictwem internetu, jak i sprzedaży tradycyjnej. Zakupy prezentów przez internet to nie tylko oznaka ogólnie zmieniającego się modelu zakupów, ale również dla wielu konsumentów możliwość uniknięcia tłumów w centrach handlowych, jak i też niechęci wielu konsumentów do często sztucznie i natarczywie budowanej „atmosfery” świątecznej w sklepach – dodaje.
Czytaj więcej
Coraz więcej Polaków spędza święta nad Bałtykiem. W niektórych hotelach nie ma już wolnych miejsc...
Z badania prof. Dominiki Maison wynika, że 77 proc. Polaków lubi dawać prezenty. Wymarzony prezent pod choinkę to najczęściej pieniądze, co wskazał co piąty badany. 18 proc. wymieniło książki, a 14 proc. elektronikę. – Pieniądze wybiera też 29 proc. tych osób, które nie lubią dostawać prezentów, co potwierdza, że praktyczność i brak ryzyka nietrafionego wyboru stają się kluczowym uzasadnieniem świątecznych oczekiwań – wskazuje autorka badania.