Fundacja Polska Bezgotówkowa, która powstała jako wspólna inicjatywa sektora prywatnego i publicznego, od początku swojej działalności realizuje działania w zakresie rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce. Do tej pory do Programu przystąpiło ponad 360 tys. podmiotów, u których zainstalowano ponad 500 tys. terminali płatniczych. Za pośrednictwem zainstalowanych terminali wykonano od początku Programu 850 mln transakcji na łączną kwotę blisko 48 mld złotych. Wśród beneficjentów Fundacji są przedsiębiorcy, profesjonaliści, instytucje publiczne i związki wyznaniowe.

- Fundacja Polska Bezgotówkowa jest katalizatorem zmian na polskim rynku płatności. Z jednej strony dzięki Programowi znacząco rozbudowano infrastrukturę do płatności bezgotówkowych, a z drugiej – nastąpił wzrost płatności bezgotówkowych wśród przedsiębiorców i konsumentów. Program zniósł bariery kosztowe w akceptacji i zmienił zarówno podejście przedsiębiorców, jak i klientów promując modę na bezgotówkowe innowacyjne usługi finansowe. Pół miliona zainstalowanych terminali to wielki sukces całego rynku dostawców usług płatniczych – agentów rozliczeniowych, wydawców kart, organizacji płatniczych oraz otoczenia instytucjonalnego. To sukces wszystkich podmiotów włączających się aktywnie w rozbudowę infrastruktury płatniczej w Polsce – komentuje Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Według danych Fundacji Polska Bezgotówkowa najbardziej rekordowym miesiącem pod względem liczby podpisanych umów okazał się grudzień 2021 r. – do Programu przystąpiło wówczas blisko 20 tys. podmiotów. Terminale instalowane w ramach Programu działają w blisko 16 tys. miejscowości na terenie całej Polski. Największa ich liczba jest zainstalowana w województwach mazowieckim, śląskim, wielkopolskim i małopolskim. Fundacja aktywnie działa także w obszarach, w których występuje najniższy procent zainstalowanych terminali, czyli w województwach opolskim, lubuskim, świętokrzyskim i podlaskim.

- Poza rozbudową sieci akceptantów elektronicznych instrumentów płatniczych, prowadzimy szereg działań edukacyjnych skierowanych do przedsiębiorców czy konsumentów. Angażujemy się także w liczne partnerstwa instytucjonalne oraz działamy na rzecz niwelowania tzw. „białych plam” na terenach wiejskich i w mniejszych miejscowościach – dodaje Zbigniew Wiśniewski.

Do branż, w których liczba zainstalowanych terminali w ramach Programu jest najwyższa, należą sektor beauty (kosmetyczki, fryzjerzy i spa), restauracje, sklepy spożywcze i usługi transportowe. Pierwszą dziesiątkę zamykają natomiast usługi zdrowotne (w tym weterynarze), mechanicy, sklepy odzieżowe i kwiaciarnie.