Polacy wciąż lubią gotówkę. To ucieczka przed „wielkim bratem”?

Cyfrowy gigant, fintech Revolut, stawia teraz na… bankomaty. To dosyć zaskakujący ruch, ale pokazuje, że konsumenci oczekują rozwoju zarówno płatności bezgotówkowych, jak i wolności wyboru.

Publikacja: 22.06.2025 11:04

Polacy wciąż lubią gotówkę. To ucieczka przed „wielkim bratem”?

Foto: Adobe Stock

Revolut ogłosił właśnie uruchomienie własnej sieci bankomatów, na razie w Hiszpanii, a jeśli pilotaż się powiedzie, plany obejmują ekspansję na inne duże rynki. Bankomaty Revoluta to nowoczesne urządzenia, które mają za zadanie „przenieść staroświecką branżę bankomatową na wyższy technologicznie poziom”.

Dlaczego Revolut inwestuje w bankomaty

Taki ruch ze strony fintechu, który podbił świat cyfrowymi usługami, jest dosyć zaskakujący (dla porównania w Polsce sieć bankomatów raczej się zwija). Z czego wynika? – Wymyślając bankomaty „na nowo”, Revolut chce połączyć świat cyfrowy ze światem fizycznym i rozszerza obietnicę marki na doświadczenia „w realu”. Będą fizycznym punktem styku, który pogłębi zaufanie i zwiększy akwizycję – tłumaczy nieco filozoficznie firma w komunikacie.

W uproszczeniu zaś można powiedzieć, że skoro Revolut stawia sobie za cel, by być bankiem pierwszego wyboru dla klientów, to zrozumiał, że musi zainwestować w pełną infrastrukturę bankową, w tym dostęp do gotówki.

Nowe pomysły fintechów na swój rozwój to oczywiście wyzwania dla tradycyjnych banków, ale też kolejny kamyczek do dyskusji nad przyszłością obrotu gotówkowego i bezgotówkowego. Czy to sygnał, że pomimo rosnącej popularności płatności cyfrowych gotówka wraca do łask?

Czytaj więcej

Revolut otwiera bankomaty w Hiszpanii. „Dla klientów wypłata gotówki bez opłat”

Gotówka kontra cyfrowy pieniądz

– Ja postrzegałbym to nawet jako symboliczny koniec ruchów dążących do wyeliminowania gotówki z obrotu – komentuje Aleksander Pawlak, dyrektor ds. rozwoju w Warsaw Enterprise Institute. – Jeśli tacy gracze jak Revolut są skłonni „inwestować w gotówkę”, to znaczy, że fizyczny pieniądz zostanie z nami jeszcze na długo – dodaje.

– Nie chciałbym komentować decyzji konkretnych firm. Ale wydaje się, że wpisuje się ona w ogólną tendencję: jako społeczeństwo chcemy mieć wybór formy pieniądza i żeby na równych prawach traktowane były płatności zarówno gotówkowe, jak i bezgotówkowe – ocenia z kolei Kamil Sobolewski, ekspert ds. rynków finansowych w organizacji Pracodawcy RP. Dodaje, że narastający opór przeciw dominacji e-pieniądza to m.in. efekt pomysłów regulacyjnych zmierzających do radykalnego ograniczenia obrotu gotówkowego.

Czytaj więcej

„Zabójcy banków" wychodzą z internetu. Nowe, zaskakujące usługi

Coraz więcej płatności bezgotówkowych

Oczywiste przy tym jest, że rozwoju płatności cyfrowych nic nie zatrzyma. Obecnie w Polsce ich udział w liczbie płatności detalicznych (dokonanych kartą płatniczą, telefonem itp.) sięga już niemal 70 proc., podczas gdy w 2020 r. było to 54 proc., a w 2016 r. – ok. 33 proc. – wynika z raportu Fundacji Polska Bezgotówkowa, przedstawionego w czerwcu tego roku. Liczba terminali płatniczych w ciągu ostatnich siedmiu lat się podwoiła (z 0,6 mln urządzeń do 1,3 mln w 2024 r.), nie wspominając już o boomie na rynku e-commerce. Również preferencje Polaków są jednoznaczne – około 70–80 proc. z nas woli pieniądz cyfrowy niż ten tradycyjny, czyli gotówkę, bo tak jest wygodniej i szybciej.

A jednocześnie, jak wynika badań dla firmy Tavex (z grudnia 2024 r.), prawie 80 proc. Polaków ma w portfelu gotówkę (czy to mniejsze, czy większe kwoty), niemal 40 proc. preferuje ją przy codziennych zakupach, a aż 87 proc. sprzeciwia się pomysłowi jej likwidacji. I tu trzeba się zastanowić, dlaczego konsumenci wciąż tak bardzo lubią fizyczny pieniądz?

Czytaj więcej

Czy i dlaczego banki nie lubią gotówki?

– Jako najważniejsze powody Polacy wskazują lepszą kontrolę wydatków, poczucie niezależności oraz zapewnienie ochrony danych osobowych – wymienia Aleksander Pawlak. – Gotówka nie wymaga internetu, naładowanego telefonu ani aktualizacji aplikacji. Jest zawsze dostępna, stanowi kluczowy element infrastruktury płatniczej chroniący przed cyberzagrożeniami, w sytuacjach kryzysowych daje też poczucie bezpieczeństwa. Nawet w oficjalnych komunikatach publiczne instytucje zalecają, by zawsze trzymać pewną kwotę w domu na tzw. czarną godzinę – zaznacza Pawlak.

Wciąż chcemy mieć gotówkę

– Można wskazać szereg praktycznych przyczyn, dlaczego konsumenci wciąż lubią gotówkę, ale jeśli miałbym wybrać najbardziej istotny powód, to wskazałbym kwestię poczucia wolności i braku kontroli – komentuje Kamil Sobolewski. Płatności gotówkowe są anonimowe, nie zostawiają cyfrowego śladu, co jest cenione przez osoby dbające o swoją prywatność finansową.

Warto tu zaznaczyć, że gotówka to przeciwieństwo do obrotu cyfrowego, gdzie w zasadzie wszystkie dane, kiedy, co, gdzie i za ile kupujemy, są zbierane, przetwarzane i mogą być wykorzystane. I nie chodzi tu nawet o możliwości wyśledzenia danej osoby w przypadku podejrzenia o popełnienie przestępstwa (bo większość ludzi jednak nie dlatego płaci gotówką). Informacje o naszej aktywności finansowej mogą i zresztą są wykorzystywane do analizy naszych zachowań konsumenckich, oferowania spersonalizowanych reklam, usług finansowych, oceny zdolności kredytowej itp. A to niesie też ryzyko kontroli naszego życia przez zewnętrzne podmioty. Nic dziwnego, że osób, które chcą uniknąć „wielkiego brata” monitorującego każdy nasz ruch, chcą ochronić się przed śledzeniem, profilowaniem i potencjalną inwigilacją, może przybywać.

Revolut ogłosił właśnie uruchomienie własnej sieci bankomatów, na razie w Hiszpanii, a jeśli pilotaż się powiedzie, plany obejmują ekspansję na inne duże rynki. Bankomaty Revoluta to nowoczesne urządzenia, które mają za zadanie „przenieść staroświecką branżę bankomatową na wyższy technologicznie poziom”.

Dlaczego Revolut inwestuje w bankomaty

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse osobiste
Ile Polacy planują wydać na wakacje? Z roku na rok coraz więcej
Finanse osobiste
Czas cięć i oszczędzania
Finanse osobiste
Stać nas na więcej? Jak przez ćwierć wieku zmieniała się siła nabywcza Polaków
Finanse osobiste
„Nowy finansowy ja” w nowym roku – aplikacja banku pomoże w wypracowaniu dobrych nawyków
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Finanse osobiste
Polacy nie chcą pożyczać na święta? Pobożne życzenia