Klient touroperatora zrezygnował z wyjazdu zagranicznego z powodu choroby żony. Miał ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży i liczył na odzyskanie wpłaconych pieniędzy. Tymczasem towarzystwo odmówiło wypłaty tłumacząc, że z dokumentacji medycznej przedstawionej ubezpieczycielowi do oceny wynika, że rezygnacja z podróży podyktowana była zaostrzeniem się choroby przewlekłej małżonki ubezpieczonego, co wobec ograniczonego zakresu ubezpieczenia nie podlega ochronie ubezpieczeniowej.
W innym przypadku ubezpieczony klient zachorował w przededniu podróży. Mimo dokumentacji medycznej potwierdzającej chorobę towarzystwo nie zwróciło kosztów wyjazdu, gdyż ubezpieczony nie był hospitalizowany, a to było warunkiem wypłaty.
To typowe przypadki problemów z ubezpieczeniem kosztów rezygnacji z wyjazdu albo przelotu, z którymi niezadowoleni klienci zwracają się do Rzecznika Finansowego. Takich spraw jest coraz
– Jeszcze pięć lat temu ponad 80 proc. skarg na ubezpieczenia turystyczne, dotyczyło problemów z pokrywaniem przez ubezpieczycieli kosztów leczenia. Dziś dotyczy tego nadal co czwarty wniosek o interwencję, ale zaczęły dominować – jest ich około 30 proc. – sprawy związane z pokryciem kosztów rezygnacji z podróży – mówi Krystyna Krawczyk, dyrektor Wydziału Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego w biurze Rzecznika Finansowego.
Warto sprawdzić: Odszkodowanie za opóźniony lot – jak nie dać się ograć linii lotniczej
Klienci często kupując ubezpieczenie kosztów rezygnacji nie wiedzą, co ono w gruncie rzeczy zapewnia. Problemy wiążą się np. z wykupieniem pakietu ubezpieczeń, który w wersji podstawowej nie przewiduje ochrony w przypadku wystąpienia następstw wcześniej leczonych chorób przewlekłych czy też w razie braku hospitalizacji w przypadku nagłego zachorowania. Ze skargami do Rzecznika występowały też kobiety, które zrezygnowały z wyjazdu w powodu ciąży, gdzie lekarz odradzał wyjazd, a ubezpieczyciel kwestionował tę przyczynę. Często winni są tu sprzedawcy polis – zwłaszcza z biurach podróży, którzy nie udzielają rzetelne informacji o tym, jaka jest ochrona. Zdarza się, że klient rezygnuje z wyjazdu do Egiptu, bo znalazł lepszą ofertę wczasów w Turcji i dziwi się, że ubezpieczyciel nie zwrócił mu kosztów.