Niechętnie wypłacają odszkodowanie za opóźniony lot
Przewoźnicy niechętnie jednak odszkodowania wypłacają, zasłaniając się anomaliami pogodowymi, awariami samolotów niezależnymi od nich czy winą konkurencyjnych linii – zwłaszcza przy lotach łączonych, które dzieli przesiadka. Warto też wiedzieć, że w przypadku dużych opóźnień linie lotnicze mogą proponować pasażerom inne rejsy, noclegi i wyżywienie w zamian za zrzeczenie się dalszych roszczeń, mimo że do należytego zaopiekowania się koczującymi na lotnisku są zobowiązane niezależnie od przysługujących podróżnym innych praw.
Oczekującym na opóźniony lot należą się więc napoje i posiłki odpowiednie do czasu opóźnienia, przysługują im dwie rozmowy telefoniczne lub zapewnienie dwóch innych kontaktów, a w przypadku przesunięcia czasu odlotu o co najmniej dzień zakwaterowanie w hotelu i transport na miejsce noclegu na koszt linii lotniczych. Jeżeli pasażerom zostanie zaproponowany inny przelot, odszkodowanie też można otrzymać, choć linia lotnicza lub przewoźnik lotniczy może wypłacić odszkodowanie za opóźniony lot obniżone o 50 proc. Zmiana planu podróży musi jednak spełniać kryterium określonej długości opóźnienia uzależnionej od długości lotu. Przed podpisaniem ugody i akceptacją voucherów na lot warto się upewnić, czy nie oznacza ona zrzeczenia się prawa do odszkodowania.
Z możliwości, jakie daje prawo unijne, korzysta coraz więcej osób, ale jeszcze nie wszyscy. Z danych AirHelp wynika, że 87 proc. pasażerów linii lotniczych nie zna swoich praw albo nie wie, kiedy należy się im odszkodowanie za opóźniony lot. Choć aż 8 mln podróżnych z całego świata kwalifikuje się do odszkodowania, mniej niż 2 proc. zna swoje prawa.
3 opcje
Reklamacje można składać na stronie internetowej linii lotniczych. Czasem to wystarczy i pieniądze wpłyną na konto, ale rzadko. Z doświadczeń AirCashBack wynika, że najczęściej przewoźnicy nie odpowiadają na pisma lub proszą o uzupełnienie dokumentacji. Wtedy pozostaje możliwość zwrócenia się o pomoc do rzecznika praw pasażera lub skierowanie sprawy do sądu. AirCashBack przyznaje jednak, że w praktyce spraw sądowych z powództwa cywilnego jest niewiele, ponieważ są nie tylko czasochłonne, ale też kosztują, a linie lotnicze doskonale o tym wiedzą.
W takiej sytuacji pozostaje trzecia droga, dostępna dla każdego pasażera, który nie ma czasu ani ochoty na kontakt z wymiarem sprawiedliwości – skorzystanie z usług kancelarii prawnej lub pomocy innego pośrednika. Wybrać go jednak należy ostrożnie, żeby nawet w przypadku wygranej nie odzyskać zbyt niskiego odszkodowania, bo ceny za pomoc różnią się.
Odszkodowanie za opóźniony lot. Reklamacje można składać na stronie internetowej linii lotniczych. Czasem to wystarczy i pieniądze wpłyną na konto, ale rzadko. Fot. Shutterstock
Foto: pieniadze.rp.pl