Wiele spółek giełdowych z utęsknieniem wypatruje ostatniego kwartału roku kalendarzowego. Sezonowy wzrost popytu w tym okresie w połączeniu z nadejściem zimy wywiera pozytywny wpływ na osiągane wyniki finansowe. W efekcie rezultaty za ten okres często stanowią większą część całorocznego wyniku.
Czytaj także: Sprawdźmy, które spółki „dowiozą” swoje cele finansowe
Handel liczy na święta
Końcówka roku to okres kluczowy dla wyników branży handlowej. Wówczas daje się zaobserwować wyraźny wzrost przychodów ze sprzedaży, co ma związek z okresem wzmożonych przedświątecznych zakupów. Analitycy podkreślają, że to wydarzenie generuje znacznie większe wydatki konsumenckie niż inne okresy roku, z czego korzysta wiele spółek. – Czwarty kwartał jest w branży sprzedaży detalicznej odzieży i obuwia sezonowo zdecydowanie najmocniejszym okresem pod kątem wyników. Patrząc na dwóch największych przedstawicieli branży na GPW, w 2017 r. zysk operacyjny wygenerowany w IV kwartale przez LPP i CCC stanowił odpowiednio 65 i 47 proc. wyniku całorocznego – wskazuje Maria Mickiewicz, analityk Pekao IB. – Składa się na to kilka czynników. Przede wszystkim wynika to z mocniejszej sprzedaży dzięki wyższej średniej jednostkowej wartości sprzedawanego produktu (przeciętnie jesienno-zimowa kurtka czy para obuwia jest droższa niż odpowiednik z wiosenno-letniej kolekcji). To dodatkowo jest wspierane przez zakupy w okresie przedświątecznym, na prezenty. Druga, ważniejsza, kwestia to realizowane marże brutto na sprzedaży. We wrześniu do sklepów wchodzi nowa kolekcja jesienno-zimowa i przez większość IV kwartału jest ona sprzedawana w pełnej marży, z ograniczoną liczbą promocji. Okres wyprzedaży w pełni startuje zazwyczaj dopiero po świętach Bożego Narodzenia – wyjaśnia ekspertka.
Jednocześnie dodaje, że dla wyników branży odzieżowej duże znaczenie mają warunki pogodowe. Słoneczna i ciepła pogoda z reguły oznacza mniejszy ruch w sklepach. – Sprzedaż realizowana w październiku jest o tyle istotna dla wyników kwartału, że ewentualna słabość października spowodowana np. niesprzyjającą pogodą może pociągnąć za sobą zwiększoną skalę promocji w kolejnych miesiącach i osłabić rentowność realizowaną na całej kolekcji jesień–zima – wskazuje.