W ubiegłym roku udział krajowych inwestorów indywidualnych w obrotach na rynku głównym GPW wyniósł zaledwie 13 proc. Tym samym ich znaczenie kolejny rok z rzędu zmalało. Ostatnio, niższy udział niż obecnie mieli w 2019 r.
Spadające znaczenie krajowych inwestorów indywidualnych na GPW to przynajmniej częściowo konsekwencja tego, że część emitentów zdaje się w ogóle nie dbać o właściwą komunikację z akcjonariuszami, nie mówiąc już o stosowaniu jakichkolwiek zachęt do kupowania ich papierów. Tymczasem jednym z narzędzi, które mogłoby wiązać inwestorów ze spółką, są programy lojalnościowe. Z naszych wyliczeń wynika, że dziś funkcjonuje ich na rynku publicznym w Polsce około dziesięciu.
Są nowości w programach lojalnościowych dla akcjonariuszy
W listopadzie ubiegłego roku program lojalnościowy dla akcjonariuszy uruchomiono w Neptisie, do którego należy popularna marka Yanosik. – Od tego czasu funkcjonuje on w niezmienionej formule i ma charakter nieco pilotażowy. Dotychczasowe zainteresowanie programem skłoniło nas do tego, aby zaplanować wprowadzenie w nim zmian po okresie wakacyjnym – informuje Anna Schwanke, kierownik ds. relacji inwestorskich. Dodaje, że obecnie spółka analizuje, jakie benefity mogłyby mieć realną wartość dla inwestorów.
Neptis nie podaje, jakie konkretnie zachęty dziś oferuje. Na jego stronie internetowej można z kolei przeczytać, że dołączając do programu, otrzymuje się możliwość zakupu produktów lub usług na preferencyjnych warunkach. Jakich obecnie produktów to dotyczy i na jakich warunkach są oferowane, nie wyjaśniono. Kolejna zachęta jest związana z przekazywaniem informacji o istotnych wydarzeniach w spółce i aktualnych rabatach.