Reklama

Nadal mało programów lojalnościowych dla akcjonariuszy, choć kilka przybyło

Specjalną ofertę dla udziałowców mają: Answear, Atrem, cyber_Folks, Immobile, Neptis, Orlen, PJP Makrum, PZU, Tatry Mountain Resorts i Unimot. To niewiele.

Publikacja: 23.07.2025 05:10

Nadal mało programów lojalnościowych dla akcjonariuszy, choć kilka przybyło

Foto: Bloomberg

W ubiegłym roku udział krajowych inwestorów indywidualnych w obrotach na rynku głównym GPW wyniósł zaledwie 13 proc. Tym samym ich znaczenie kolejny rok z rzędu zmalało. Ostatnio, niższy udział niż obecnie mieli w 2019 r.

Spadające znaczenie krajowych inwestorów indywidualnych na GPW to przynajmniej częściowo konsekwencja tego, że część emitentów zdaje się w ogóle nie dbać o właściwą komunikację z akcjonariuszami, nie mówiąc już o stosowaniu jakichkolwiek zachęt do kupowania ich papierów. Tymczasem jednym z narzędzi, które mogłoby wiązać inwestorów ze spółką, są programy lojalnościowe. Z naszych wyliczeń wynika, że dziś funkcjonuje ich na rynku publicznym w Polsce około dziesięciu.

Foto: rp.pl

Są nowości w programach lojalnościowych dla akcjonariuszy

W listopadzie ubiegłego roku program lojalnościowy dla akcjonariuszy uruchomiono w Neptisie, do którego należy popularna marka Yanosik. – Od tego czasu funkcjonuje on w niezmienionej formule i ma charakter nieco pilotażowy. Dotychczasowe zainteresowanie programem skłoniło nas do tego, aby zaplanować wprowadzenie w nim zmian po okresie wakacyjnym – informuje Anna Schwanke, kierownik ds. relacji inwestorskich. Dodaje, że obecnie spółka analizuje, jakie benefity mogłyby mieć realną wartość dla inwestorów.

Neptis nie podaje, jakie konkretnie zachęty dziś oferuje. Na jego stronie internetowej można z kolei przeczytać, że dołączając do programu, otrzymuje się możliwość zakupu produktów lub usług na preferencyjnych warunkach. Jakich obecnie produktów to dotyczy i na jakich warunkach są oferowane, nie wyjaśniono. Kolejna zachęta jest związana z przekazywaniem informacji o istotnych wydarzeniach w spółce i aktualnych rabatach.

Reklama
Reklama

Aby dołączyć do programu lojalnościowego Neptisa, należy potwierdzić posiadanie co najmniej dziesięciu akcji. Ze względu na jego pilotażowy charakter, zainteresowanie na razie jest małe, gdyż na poziomie kilkudziesięciu akcjonariuszy.

– W związku z tym, że program realizujemy stosunkowo krótko, nie zmierzyliśmy się jeszcze ze wszystkimi wyzwaniami z nim związanymi. Nasze pierwsze doświadczenia pokazują jednak, że wprowadzenie programu lojalnościowego dla akcjonariuszy wymaga zaangażowania ze strony spółki, zarówno pod kątem organizacyjnym, jak i finansowym, co może zniechęcać zwłaszcza mniejsze podmioty – twierdzi Schwanke. Jej zdaniem, aby program lojalnościowy przynosił realną wartość, musi oferować zauważalne korzyści. Ponadto kluczem do sukcesu może też być atrakcyjna oferta, skuteczna komunikacja i rozpoznawalność spółki wśród inwestorów indywidualnych.

W maju ubiegłego roku ruszył wspólny program lojalnościowy dla akcjonariuszy Grupy Kapitałowej Immobile oraz zależnych firm Atrem i PJP Makrum. Aby do niego dołączyć, należy przesłać potwierdzenie lub zdjęcie z rachunku maklerskiego, na którym znajduje się przynajmniej jednak akcja którejkolwiek z trzech firm.

– Aktualnie wśród dostępnych ofert dla akcjonariuszy mamy m.in. rabat do wszystkich restauracji prowadzonych przez Focus Hotels. Program traktujemy jako pilotaż i uzupełnienie relacji z akcjonariuszami – komunikujemy się przez filmy na YouTubie, regularnie odpowiadając na pytania oraz organizujemy jedno z największych WZA w Polsce – podaje Remigiusz Jaskot, menedżer rozwoju komunikacji GK Immobile.

Orlen i Unimot rozwijają programy lojalnościowe

Mocno rozbudowaną ofertę dla swoich akcjonariuszy mają firmy paliwowe Orlen i Unimot. Płocki koncern do uczestnictwa w programie „Orlen w portfelu” zachęcił już ponad 31 tys. osób, z czego ponad 21 tys. aktywnie korzysta z przysługujących im rabatów. Tylko od początku tego roku przybyło blisko 4 tys. nowych uczestników.

W ramach programu koncern oferuje na swoich stacjach: 10 gr rabatu na litrze paliwa Efecta (benzyna i diesel) oraz LPG, 15 gr rabatu na litrze na paliwa Verva (benzyna i diesel) oraz 10 proc. rabatu na ofertę pozapaliwową. „Program lojalnościowy jest skierowany do wszystkich akcjonariuszy, którzy są właścicielami minimum 50 akcji Orlenu. Warunkiem uprawniającym do udziału jest wypełnienie formularza rejestracyjnego w jednym z sześciu biur maklerskich, współpracujących z programem” – informuje zespół prasowy spółki. Dodaje, że prawo do oferowanych rabatów uczestnik uzyskuje po upływie pełnego miesiąca kalendarzowego od chwili zakupu akcji.

Reklama
Reklama

Orlen stale stara się rozwijać ofertę, zarówno jej część rabatową (jest dostępna dla obecnych akcjonariuszy), jak i edukacyjną (jest dostępna dla każdego). Chodzi m.in. o dodatkowe korzyści, jakie można uzyskać przy okazji wydarzeń poświęconych tematyce inwestycyjnej.

Według Orlenu wyzwaniem dla spółek, które decydują się na wprowadzenie programu lojalnościowego, mogą być liczne wymogi regulacyjno-prawne, takie jak porozumienia z biurami maklerskimi, zobowiązania wobec KNF, a także koszty długofalowej obsługi akcjonariuszy. Z kolei zachętą mogą być sukcesy obecnie funkcjonujących projektów oraz możliwość wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy przedstawicielami spółek.

Mocno rozwinięta oferta dostępna jest także w ramach programu lojalnościowego „Unimot Klub+”. Spółka wylicza dziesięć benefitów, jakie proponuje swoim akcjonariuszom. Są wśród nich m.in.: zwroty kosztów tankowania paliwa na stacjach Avia, rabaty na zakup i montaż instalacji zbiornikowej na gaz LPG oraz na gaz tankowany do zbiornika, zniżki na abonamenty mediów giełdowych i bezpłatny dostęp do materiałów edukacyjnych online.

– Głównym celem programu „Unimot Klub+” jest budowa stabilnego, zaangażowanego akcjonariatu indywidualnego. Liczba członków nie jest dla nas podstawowym kryterium sukcesu programu, dlatego nie prowadzimy porównań w tym zakresie – twierdzi Mirosław Szczygielski, dyrektor ds. relacji inwestorskich i ESG w Unimocie. Dodaje, że uczestnik programu średnio korzysta z dwóch benefitów. Program obejmuje trzy poziomy członkostwa, które różnią się liczbą akcji i czasem, przez jaki trzeba je posiadać, aby skorzystać z określonych benefitów. Minimum to 100 walorów (giełdowy kurs to 144,6 zł), które należy mieć na rachunku przez co najmniej sześć miesięcy.

Również Unimot swój program stale rozwija. – W lutym 2025 r. członkowie po raz kolejny mogli skorzystać z benefitu urodzinowego – jednorazowej zniżki na paliwo na stacjach Avia oraz zniżki za zatankowane paliwo na dojazd na Konferencję WallStreet. Wśród nowości znalazła się także możliwość skorzystania ze zniżki na studia podyplomowe na Akademii Leona Koźmińskiego – kierunek Commodity Trading, którego grupa Unimot jest partnerem merytorycznym – informuje Szczygielski.

Szeroki wachlarz programu lojalnościowego

Spośród spółek notowanych na polskim rynku, najdłużej program lojalnościowy funkcjonuje w słowackiej firmie Tatry Mountain Resorts, gdyż już od 2010 r. Benefity obejmują m.in.: roczne karnety na kolejki linowe i do parków wodnych z saunami, które znajdują się w zarządzaniu spółki. Obecnie korzysta z nich około 700 akcjonariuszy. Aby przystąpić do programu trzeba posiadać minimum 500 akcji.

Reklama
Reklama

Od 2020 r. program lojalnościowy funkcjonuje w firmie Answear. Oferuje ona rabaty, możliwość wcześniejszego dostępu do wybranych kolekcji oraz porady stylisty. Największym zainteresowaniem niezmiennie cieszą się rabaty na produkty dostępne w sklepie internetowym. Obecnie do Answear Club Investor należy ponad 11 tys. aktywnych klientów, którzy zarejestrowani są jako inwestorzy. Aby zostać uczestnikiem programu, należy posiadać co najmniej 50 akcji. Na dziś spółka nie zamierza wprowadzać żadnych nowości.

W 2021 r. z programem lojalnościowym ruszyło PZU. Aby być jego uczestnikiem należy mieć co najmniej 100 akcji. „Program zapewnia inwestorom indywidualnym atrakcyjny pakiet zniżek na ubezpieczenia majątkowe. Premiowane jest zarówno samo przystąpienie, jak i staż w programie” – zachwala biuro prasowe PZU.

Od niespełna dwóch lat ofertę dla swoich akcjonariuszy ma cyber_Folks. – Stajemy się liderem w obszarze wspierania biznesów e-commerce i budowania firm online, a co za tym idzie, część korzyści dla inwestorów w programie powiązana jest ze zniżkami – 10 proc. zniżki na usługi przy posiadaniu min. 50 akcjach i 20 proc. zniżki na nasze usługi przy min. 100 akcjach w portfelu. Inwestor, który posiada minimum 100 akcji, otrzymuje także bezpłatny monitoring pozycji strony w Google – wylicza Robert Stasik, wiceprezes cyber_Folks. Dodaje, że obecnie z programu korzysta kilkadziesiąt osób. Spółka planuje jednak dalszy jego rozwój.

W ubiegłym roku udział krajowych inwestorów indywidualnych w obrotach na rynku głównym GPW wyniósł zaledwie 13 proc. Tym samym ich znaczenie kolejny rok z rzędu zmalało. Ostatnio, niższy udział niż obecnie mieli w 2019 r.

Spadające znaczenie krajowych inwestorów indywidualnych na GPW to przynajmniej częściowo konsekwencja tego, że część emitentów zdaje się w ogóle nie dbać o właściwą komunikację z akcjonariuszami, nie mówiąc już o stosowaniu jakichkolwiek zachęt do kupowania ich papierów. Tymczasem jednym z narzędzi, które mogłoby wiązać inwestorów ze spółką, są programy lojalnościowe. Z naszych wyliczeń wynika, że dziś funkcjonuje ich na rynku publicznym w Polsce około dziesięciu.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Rynek Kapitałowy
Polskie akcje z brzydkiego kaczątka zamieniły się w pięknego łabędzia
Rynek Kapitałowy
W co inwestować w 2024 roku. Specjaliści polecają
Rynek Kapitałowy
Duże spółki z WIG20 na celowniku inwestorów. Które wybrać?
Rynek Kapitałowy
Branże z GPW, które mogą pozytywnie zaskoczyć po zmianie rządu
Rynek Kapitałowy
W Revolut moża handlować akcjami spółek z Europy od 1 euro
Reklama
Reklama