Od lat czołówka Kompasu Sztuki pokrywa się z czołówką najdrożej sprzedawanych w Polsce twórców, w najnowszym zestawieniu jest podobnie. Liderem 9. Kompasu Sztuki 2017 została Magdalena Abakanowicz (1930–2017), jedna z najbardziej uznanych na świecie polskich artystek. W poprzednich rankingach zajmowała dalsze miejsca, ale zawsze w pierwszej dziesiątce. Od 1989 roku reprezentuje ją jedna z najważniejszych światowych galerii – Marlborough Gallery w Nowym Jorku, w której miała ponad dwadzieścia wystaw indywidualnych. Ostatnia „Embodied Forms”, zorganizowana w marcu br., już po śmierci artystki. Miesiąc wcześniej w nowojorskim MoMA, odbył się Memoriał Magdaleny Abakanowicz z udziałem wybitnych przedstawicieli świata sztuki. Natomiast przez dwa miesiące wakacyjne w 2017 roku ogromnym zainteresowaniem cieszyła się wrocławska wystawa „Ślady istnienia” – 50 dzieł Abakanowicz postawiono w siedmiu lokalizacjach miasta, sercem ekspozycji była Galeria Dworcowa.
Magdalena Abakanowicz, „Plaster 3” 1987–2009, gips, drewno, 150 x 76 x 81 cm, DESA Unicum
Kompas Sztuki 2017
| 2017 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | ||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Abakanowicz | Magdalena | 1 | 8 | 5 | 6 | 5 | 7 | 5 | 2 | 3 |
| Szapocznikow | Alina | 2 | 1 | 1 | 3 | 4 | 4 | 5 | 9 | 8 |
| Fangor | Wojciech | 3 | 7 | 12 | 8 | 10 | 11 | 8 | 11 | 15 |
| Kantor | Tadeusz | 4 | 5 | 3 | 1 | 8 | 3 | 2 | 1 | 1 |
| Wróblewski | Andrzej | 5 | 2 | 6 | 7 | 7 | 6 | 4 | 3 | 6 |
| Bałka | Mirosław | 6 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 7 | 7 |
| Opałka | Roman | 7 | 3 | 8 | 5 | 3 | 6 | 6 | 4 | 5 |
| Strzemiński | Władysław | 8 | 10 | 13 | 9 | 9 | 13 | 13 | 16 | 18 |
| Nowosielski | Jerzy | 9 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 | 5 | 2 |
| Ryszard | Winiarski | 10 | 19 | 11 | 18 | 16 | 16 | 36 | 32 | 40 |
Kompas Sztuki 2017 – ranking polskich artystów współczesnych – pełna tabela rankingowa
Artystka międzynarodową sławę zdobyła dzięki „Abakanon”, za które w 1965 roku na Biennale w São Paulo zdobyła Grand Prix. Jury doceniło jej nowatorskie podejście do dwuwymiarowej tkaniny, z której uczyniła rzeźbę. Artystka ze znalezionych nad Wisłą starych lin, wyciągała nici, farbowała i… tworzyła gigantyczne obiekty. Podwieszone pod sufitem nadal robią wrażenie. Istotą jej sztuki niezależnie, czy korzystała z płótna jutowego, kamienia, drewna czy metalu, jest uniwersalna refleksja nad kondycją współczesnego człowieka. Wydrążone ludzkie figury, bezgłowe kadłuby, zagubione w anonimowym tłumie, utrzymane w monochromatycznej tonacji wyrażają wspólne całej ludzkości poczucie niemocy wobec upływającego czasu.