Czy bank może pobrać opłatę za wpłatę w okienku, gdy wpłatomat nie działa

Wpłatomat w oddziale uszkodzony? Można wpłacić pieniądze w banku. Opłata najpierw zostanie pobrana za transakcję, ale później zwrócona. Czasem jednak trzeba na to czekać, choć nie wszędzie.

Publikacja: 07.03.2023 11:34

Czy bank może pobrać opłatę za wpłatę w okienku, gdy wpłatomat nie działa

Foto: Bloomberg

- Kierujemy się filozofią FCR – Fist contact resolution - w związku z tym, jeśli bankomat jest niedostępny, to klient nie musi zgłaszać reklamacji. Gdyby jednak opłata została pobrana to można złożyć reklamację bez wizyty w oddziale i nie ma wtedy konieczności udowodnienia awarii bankomatu – mówi Jagoda Traczyk – Mościcka, dyrektor Biura Strategii i Rozwoju Siecie dystrybucji w Santander Bank Polska.

Czytaj więcej

Wpłatomat tego banku może zapytać skąd mamy tak dużo pieniędzy

Czasem potrzebna reklamacja

Pan Radosław ma Nowe Konto Za Zero w PKO BP. - Za wpłatę własnych pieniędzy na własne konto musiałem w oddziale płacić 10 złotych. Dwa razy miałem sytuację, gdy do wplatomatu przy oddziale nie można było wpłacić własnych pieniędzy na konto, a bank pobrał opłatę – opowiada.

I pyta czy PKO BP pozbawił klientów możliwości wpłaty pieniędzy w kasie, gdy wpłatomat jest uszkodzony bez opłat? – Czy zawsze muszę za taką operację płacić 10 zł. Tak nie powinno być – uważa pan Radosław.

W banku usłyszał, że taki rachunek jak on posiada jest przeznaczony dla osób, które przede wszystkim korzystają z kanałów zdalnych.

- Wpłaty w naszych wpłatomatach są darmowe. W przypadku awarii maszyny i wpłacie w oddziale, pobierana jest opłata, ale po złożeniu reklamacji i potwierdzeniu sytuacji, jest ona zwracana. Osoby, które wolą wpłacać pieniądze w oddziale, mogą przekształcić rachunek w Konto bez Granic. Kosztuje ono 17.90 zł, ale w zamian jest wiele benefitów - m. innymi darmowe wypłaty i wpłaty w oddziale – usłyszał klient od bankowców.

Grzegorz Culepa z biura prasowego przyznaje, że w przypadku uszkodzonego wpłatomatu i wpłaty w oddziale za opłatą klient może złożyć reklamację. A bank ją rozpatrzy w maksymalnie 30 dni.

Czytaj więcej

„Obcy” wpłatomat. Klienci tych banków skorzystają za darmo

Jak podało nam biuro prasowe Pekao SA w czasie, gdy wpłatomat w oddziale jest niedostępny, to co do zasady za takie operacje w oddziale nie powinna zostać pobrana opłata.

- Jeśli pomimo niedostępności urządzenia pracownik pobierze opłatę za obsługę, to co do zasady reklamację rozpatruje się na korzyść klienta. Zgodnie z terminami ustawowymi, czyli do 30 dni/60 dni – w zależności od sprawy. Oczywiście staramy się, aby rozpatrzenie reklamacji następowało w krótszych terminach – podaje biuro prasowe Pekao SA.

Przyznaje tez, że klient może zwrócić na to uwagę w oddziale, że urządzenie jest uszkodzone, jednak to pracownik banku obsługujący klienta powinien sprawdzić dostępność urządzenia.

- W przypadku, kiedy bankomat był niedostępny, a mimo tego została pobrana opłata, bank co do zasady dokonuje zwrotu w odpowiedzi na reklamację klienta. – zapewnia Pekao SA.

A czasem niemal od ręki

Jagoda Traczyk – Mościcka, dyrektor Biura Strategii i Rozwoju Siecie dystrybucji w Santander Bank Polska mówi, że z kontem KJC/ Select wszystkie wpłaty i wypłaty w kasie oddziału są bezpłatne.

- Klienci zawsze mogą realizować wypłaty nieodpłatnie za pomocą usługi BLIK w dowolnej sieci bankomatów, w szczególności, jeśli maszyna zlokalizowana w oddziale jest niedostępna – informuje dyr. Traczyk –Mościcka.

Zauważa, że jeśli klient firmowy wybierze realizację transakcji w kasie oddziału, to doradca ma możliwość anulowania opłaty przy przyjmowaniu wpłaty gdy doszło do awarii bankomatu.

- Nasi doradcy proaktywnie działają w taki sposób, aby jak najszybciej i z korzyścią dla klienta rozwiązać problem – zapewnia przedstawicielka Santandera.

Jak mówi Mirella Gmur- Dzieduszycka z banku Millennium w przypadku awarii bankomatu czy wpłatomatu w placówce i opłaty za obsługę gotówkową w kasie, klient może złożyć na miejscu reklamację, która zostanie rozpatrzona w ciągu kilku minut, a opłata 11 zł zwrócona na konto.

W ING Banku Śląskim w przypadku awarii urządzenia pracownik realizujący transakcję wypłaty w kasie ma możliwość anulowania prowizji, jeżeli klient zgłosi, że wypłaca w kasie ponieważ bankomat jest nieczynny.

Czytaj więcej

Wpłatomat pobrał pieniądze, nie ma ich na koncie. Co się stało? Co robić?

Ewa Traczykowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Jakości Obsługi Klienta w Credit Agricole mówi, że w przypadku większości kont i kwot bank nie pobiera opłaty za wypłatę gotówki u doradcy w oddziale.

- W przypadku awarii bankomatu wystarczy, że klient zgłosi sprawę doradcy. Prowizje są naliczane automatycznie, więc konieczna jest ich korekta. Zwykle odbywają się one w ciągu kilku dni od zgłoszenia – zapewnia dyr. Traczykowska.

Dodaje, że klient może również zgłosić reklamację. - Rozpatrujemy w terminach przewidzianych przepisami, jednak dla spraw prostych niejednokrotnie decyzja i zwrot opłaty odbywają się w ciągu kilku dni -

Credit Agricole co prawda nie ma własnej sieci bankomatów, ale korzysta z sieci renomowanych partnerów.

- Każde zgłoszenie klienta o awarii bankomatu niezwłocznie przekazujemy jego właściciela, żeby jak najszybciej umożliwić klientom wygodny dostęp do gotówki – zapewnia dyr. Traczykowska.

- Kierujemy się filozofią FCR – Fist contact resolution - w związku z tym, jeśli bankomat jest niedostępny, to klient nie musi zgłaszać reklamacji. Gdyby jednak opłata została pobrana to można złożyć reklamację bez wizyty w oddziale i nie ma wtedy konieczności udowodnienia awarii bankomatu – mówi Jagoda Traczyk – Mościcka, dyrektor Biura Strategii i Rozwoju Siecie dystrybucji w Santander Bank Polska.

Czasem potrzebna reklamacja

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konta Bankowe
Protest bankomatów. Dziś w Euronecie można pobrać mniejszą kwotę
Konta Bankowe
Z niechcianym przelewem mogą być problemy. To nie jest „nieoczekiwany prezent”
Konta Bankowe
Duża awaria w Alior Banku. Klienci mają problemy ze stroną internetową i aplikacją
Konta Bankowe
Duża awaria Blika. Problemy zgłaszają klienci mBanku, Millennium czy Pekao
Akcje Specjalne
Naszym celem jest osiągnięcie 9 GW mocy OZE do 2030 roku
Konta Bankowe
Sześć banków pod lupą UOKIK. Dlaczego ofiary nie odzyskują pieniędzy?
Konta Bankowe
Banki tną oprocentowanie lokat. Średnio jest już ono znacznie poniżej 5 proc.