Polacy rzucili się na złoto. Kurs przebił okrągłą granicę

Niepewność w gospodarce nie tylko podbija kurs złota, ale także zachęca do inwestycyjnych zakupów żółtego kruszcu.

Publikacja: 05.05.2023 03:00

Polacy rzucili się na złoto. Kurs przebił okrągłą granicę

Foto: Adobe Stock

– Od dłuższego czasu obserwujemy wzrost zainteresowania złotem wśród klientów, zarówno w ofercie produktów biżuteryjnych, jak i w formie złota inwestycyjnego – twierdzi Michał Stawecki, dyrektor marketingu firmy jubilerskiej Apart i dyrektor marketingu Mennica.apart.pl. Jak dodaje, niepewność gospodarcza i geopolityczna, a także wysoka inflacja są czynnikami, które znacząco wpływają na osłabienie zaufania do tradycyjnych form oszczędzania, zwracając uwagę konsumentów i inwestorów na złoto. Potwierdzeniem tego był ponowny rajd jego notowań w ostatnich dniach – w środę na fali obaw przed schłodzeniem w gospodarce USA kurs złota przebił ponownie poziom 2 tys. dol.

Uwagę Polaków na atrakcyjność inwestycyjną złota najpierw zwróciła pandemia, a w zeszłym roku wojna w Ukrainie w połączeniu z wysoką inflacją i osłabieniem koniunktury na rynku mieszkań. Efektem był rekord złotych inwestycji Polaków, którzy w ubiegłym roku kupili ok. 18–19 ton złotych sztabek i monet, o ponad cztery tony więcej niż rok wcześniej.

Wpływ Credit Suisse

W badaniu Opinia24 przeprowadzonym na zlecenie firmy Tavex, 28 proc. respondentów w odpowiedzi na pytanie, w co warto było inwestować w 2022 r., wskazało złoto (była to najczęściej udzielana odpowiedź tuż po nieruchomościach). W tym roku o pobicie ubiegłorocznego rekordu nie będzie łatwo, choć – jak ocenia Michał Tekliński, ekspert rynku złota i dyrektor ds. rynków międzynarodowych w Grupie Goldenmark – po trzech pierwszych bardzo spokojnych miesiącach, w drugiej połowie marca na rynku złota znowu pojawiło się spore ożywienie po niepokojących informacjach o upadku Silicon Valley Bank i Signature Bank w USA, a także o problemach Credit Suisse.

Czytaj więcej

Jak inwestować w złoto

– Choć przyczyny zawirowań na rynku amerykańskim i w Szwajcarii były inne, to jednak budzą one uzasadnione obawy wśród obywateli. W praktyce przełożyło się to na większe zainteresowanie kruszcem, a to z kolei miało wpływ na cenę złota – wyjaśnia Tekliński, który prognozuje, że tegoroczna sprzedaż złota w Polsce powinna być zbliżona do poziomu z 2022 r.

Większym optymistą jest Jarosław Żołędowski, prezes Mennicy Skarbowej, który liczy, że w tym roku w Polsce zostanie przebita bariera 20 ton sprzedaży produktów ze złotego kruszcu. Paradoksalnie może temu sprzyjać silniejsza konkurencja na tym rynku.

Sztabka ze sklepu

Wzrost konkurencji wymusza na firmach intensywne działania marketingowe, a także inwestycje w rozwój sprzedaży, zarówno w e-commerce, jak i w stacjonarne placówki. W rezultacie, jak ocenia Michał Tekliński, temat złota lokacyjnego dociera do coraz większej liczby osób w Polsce.

Mennica Skarbowa otworzyła niedawno swój 17. stacjonarny punkt sprzedaży w Szczecinie. Z kolei Mennica Polska, która w 2022 r. otworzyła sześć biur sprzedaży i sklep firmowy, w kwietniu br. uruchomiła trzy nowe biura, a w planach ma kolejne placówki w różnych częściach Polski. – Na początku tego roku uruchomiliśmy również najnowocześniejszą menniczą platformę sprzedażową online w Europie, gdzie zalogowani użytkownicy mogą sprawnie zarządzać swoimi depozytami złota inwestycyjnego – zaznacza Marta Bassani-Prusik, dyrektor ds. produktów inwestycyjnych i wartości dewizowych w Mennicy Polskiej, która mówi o widocznym od marca wzroście zainteresowania złotymi inwestycjami.

Na rozwój stacjonarnej sieci stawia też firma Apart, która z uruchomionym w grudniu 2021 r. projektem Mennica.apart.pl szybko stała się silnym konkurentem na rynku złotych inwestycji. Jak wyjaśnia Michał Stawecki, choć projekt początkowo miał być platformą e-commerce, to ze względu na zainteresowanie klientów, spółka zdecydowała się zainwestować także w punkty stacjonarne i ma ich już osiem. Klienci doceniają też inwestycyjny atut biżuterii ze złota – w 2022 r. jubilerski Apart odnotował dwucyfrowy wzrost jej sprzedaży.

– Od dłuższego czasu obserwujemy wzrost zainteresowania złotem wśród klientów, zarówno w ofercie produktów biżuteryjnych, jak i w formie złota inwestycyjnego – twierdzi Michał Stawecki, dyrektor marketingu firmy jubilerskiej Apart i dyrektor marketingu Mennica.apart.pl. Jak dodaje, niepewność gospodarcza i geopolityczna, a także wysoka inflacja są czynnikami, które znacząco wpływają na osłabienie zaufania do tradycyjnych form oszczędzania, zwracając uwagę konsumentów i inwestorów na złoto. Potwierdzeniem tego był ponowny rajd jego notowań w ostatnich dniach – w środę na fali obaw przed schłodzeniem w gospodarce USA kurs złota przebił ponownie poziom 2 tys. dol.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kruszce
Złoto z historycznym rekordem. Ile cena może jeszcze wzrosnąć?
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Kruszce
Małe sztabki i złote monety królują w rosnących zakupach Polaków
Kruszce
Złoto i srebro rywalizują w ochronie przed inflacją
Kruszce
Królewski kruszec jest drogi, ale to doskonała propozycja dla inwestorów
Kruszce
Czy cena złota dojdzie do 3000 dolarów za uncję?