Finansowanie służbowych aut. Powiększa się oferta dla firm

Programy finansowania zakupów aut są coraz lepiej dopasowane do potrzeb przedsiębiorców.

Publikacja: 01.11.2017 17:47

Finansowanie służbowych aut. Powiększa się oferta dla firm

Foto: Fotorzepa/Adam Woźniak

Małe i średnie firmy w Polsce finansują zakupy służbowych pojazdów głównie leasingiem. Ten produkt, obok kredytowania, jest od lat podstawowym sposobem zewnętrznego wsparcia budowy floty. I to niezależnie od branży. Jak wynika z raportu „Potencjał flotowy MŚP w Polsce”, opracowanego przez Instytut Keralla Research na podstawie 9-letnich badań praktyk flotowych sektora MŚP, każdego roku średnio 40 proc. firm korzysta z leasingu. Z kolei 59 proc. przedsiębiorców pytanych o rozważany sposób finansowania aut podczas kolejnych zakupów również podaje leasing. Dla porównania, kombinację środków własnych i kredytu zakłada 17,5 proc. przedsiębiorców, 17,3 proc. twierdzi, że do zakupu samochodu wykorzystaliby zyski firmy. Zaledwie 1,7 proc. badanych zrealizowałoby inwestycję wyłącznie przy pomocy kredytu.

OFERTA DLA MAŁYCH

– Tak duża popularność leasingu sprawia, że zakres ofert dla firm MSP jest na naszym rynku bardzo rozbudowany. Oprócz klasycznego leasingu, małe i średnie firmy mogą korzystać również z full service leasingu – zaznacza Katarzyna Pydych, dyrektor generalny Keralla Research. Poszczególni dealerzy mają ponadto oferty dopasowane do konkretnych grup zawodowych.

Oferta instrumentów finansowych oferowanych przez importerów stale się rozszerza. Przy tym sektor MŚP jest w tych propozycjach coraz bardziej doceniany. Z myślą o małych i średnich przedsiębiorcach Volkswagen przygotował ofertę Volkswagen Business Care. Ma ona kumulować korzyści, jakie wynikają z oferty finansowej EasyDrive, ochrony pogwarancyjnej, pakietu przeglądów serwisowych, a także promocyjnego ubezpieczenia. Założeniem programu jest dopasowanie oferty do potrzeb firmy, zwłaszcza pod względem przewidywalności i stabilności kosztów. Ważna jest także wyższa wartość samochodu przy odsprzedaży, z gwarantowaną ceną odkupu lub możliwość wymiany auta na nowe po upływie 3 lub 4 lat.

– Największą zaletą programu jest zawarcie w jednej miesięcznej racie całkowitego kosztu związanego z utrzymaniem auta – mówi Tomasz Tonder, PR Manager w Volkswagen Group Polska. Prócz kupujących – według informacji uzyskanych w VGP program cieszy się dużą popularnością – Volkswagen Business Care zyskał także pozytywne oceny ekspertów: dziennikarze ze specjalistycznego miesięcznika Fleet przyznali mu tytuł „Najlepszego programu finansowego dla małych i średnich przedsiębiorstw”.

MOŻNA AUTO ZWRÓCIĆ

Finansowanie z odkupem to coraz bardziej popularny sposób na powiększenie floty. Peugeot ma w tego typu ofercie program Peugeot Perfect Drive. Jego zaletą jest niska wpłata początkowa od 0 do 30 proc. wartości auta i dużo niższe koszty miesięczne niż w przypadku tradycyjnej formy finansowania. Do tego dochodzi jeszcze odkupienie samochodu przez importera za prognozowaną wartość rynkową, którą ustala się przy podpisywaniu umowy. Zakończyć można ją na trzy sposoby: zwrócić auto do dealera (wartość wykupu leasingu lub ostatnią ratę pożyczki spłaca importer, wykupić go w ramach jednorazowej spłaty lub rozłożyć wartość wykupu na raty. Francuska marka oferuje także leasing, wynajem długoterminowy i inne formy finansowania, jak pożyczki ratalne czy balonowe 2×50 proc., 3×33 proc. lub 4×25 proc.

Program najmu długoterminowego na określony czas i przebieg, który nie wymaga wykupu pojazdu, oferuje także Toyota. W programie Leasing Smartplan przedsiębiorca po wygaśnięciu umowy może auto zwrócić lub odkupić po wartości rynkowej. Jedynym kosztem ponoszonym podczas użytkowania jest z góry ustalona rata miesięczna zawierająca finansowanie, serwisowanie i ubezpieczenie.

Hyundai Motor Poland pod szyldem Hyundai Finance oferuje m.in. leasing finansowy od 12-60 miesięcy oraz operacyjny od 24-60 miesięcy z zerową wpłatą początkową. W ofercie jest także wynajem długoterminowy: Hyundai Fleet Lease będący połączeniem finansowania leasingiem operacyjnym z obsługą firmowej floty. Natomiast pewną nowością na polskim rynku jest program Hyundai Abonament kierowany zarówno do małych firm, jak i klientów indywidualnych. Ten instrument przypomina umowę abonamentu na korzystanie z telefonu komórkowego. – Polega na płaceniu stałej, miesięcznej kwoty za użytkowanie auta. Po 12 miesiącach klient może zamienić samochód na nowy, z którego będzie korzystać na podobnych zasadach, nie martwiąc się o odsprzedaż czy utratę wartości poprzedniego – tłumaczy Katarzyna Kaszubkiewicz, rzecznik Hyundai Motor Poland.

KUPUJĄ TEŻ UŻYWANE

Część właścicieli małych i średnich firm decyduje się na zakup samochodów używanych. Według analiz firmy AAA Auto, prowadzącej sieć salonów z używanymi pojazdami, jeśli dotychczas polscy przedsiębiorcy finansowali zakup auta używanego głównie z własnych środków, to sytuacja się zmienia. Już połowa tej grupy korzysta z kapitału zewnętrznego, wykorzystując leasing i kredyt. Pozwala to na angażowanie środków w inwestycje zwiększające wartość firmy i korzystanie z odliczeń podatkowych. – Przewiduję dalszy wzrost liczby firm korzystających z takiego finansowania aut z drugiej ręki w związku z rosnącym udziałem sektora MSP w polskiej gospodarce – mówi Paul Sperring, dyrektor generalny AAA Auto w Polsce.

Przedsiębiorcy decydujący się na używane samochody kupują głównie volkswageny, fordy, toyoty, peugeoty i citroeny. Dużą popularnością cieszą się auta typu SUV.

Małe i średnie firmy w Polsce finansują zakupy służbowych pojazdów głównie leasingiem. Ten produkt, obok kredytowania, jest od lat podstawowym sposobem zewnętrznego wsparcia budowy floty. I to niezależnie od branży. Jak wynika z raportu „Potencjał flotowy MŚP w Polsce”, opracowanego przez Instytut Keralla Research na podstawie 9-letnich badań praktyk flotowych sektora MŚP, każdego roku średnio 40 proc. firm korzysta z leasingu. Z kolei 59 proc. przedsiębiorców pytanych o rozważany sposób finansowania aut podczas kolejnych zakupów również podaje leasing. Dla porównania, kombinację środków własnych i kredytu zakłada 17,5 proc. przedsiębiorców, 17,3 proc. twierdzi, że do zakupu samochodu wykorzystaliby zyski firmy. Zaledwie 1,7 proc. badanych zrealizowałoby inwestycję wyłącznie przy pomocy kredytu.

Pozostało 85% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Leasing
Finansowanie leasingu z gwarancją BGK
Leasing
"Niesamowite, niewyobrażalne". Ta branża zeszły rok zakończyła rekordami
Leasing
Kredyt i faktoring rozwiązaniem na spłatę umowy leasingowej
Leasing
Jak zwrócić samochód po leasingu. To trzeba wiedzieć
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Leasing
Sprzęt zamiast kupować – wynajmij