Rekordowy rok za branżą leasingową. Dwucyfrowy wzrost i dobre prognozy

Wartość sfinansowanych przez firmy leasingowe ruchomości i nieruchomości wzrosła w zeszłym roku o 10,4 proc., do 110,5 mld zł. To najlepszy wynik w historii. Kołem zamachowym był leasing pojazdów lekkich. Branża spodziewa się rekordu także w 2025 r.

Publikacja: 30.01.2025 12:56

Związek Polskiego Leasingu podsumował wyniki branży leasingowej za 2024 r.

Związek Polskiego Leasingu podsumował wyniki branży leasingowej za 2024 r.

Foto: Adobe Stock

Związek Polskiego Leasingu podsumował wyniki branży leasingowej za 2024 r. Kolejny rok z rzędu zakończyła ona dwucyfrowym wzrostem udzielonego firmom finansowania. Było ono o 10,4 proc. wyższe niż rok wcześniej i miało wartość 110,5 mld zł (rok wcześniej 100,1 mld zł). Na leasing przypadło z tego 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12 proc. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się do 13,6 mld zł, czyli zaledwie o 2,2 proc. W efekcie udział pożyczki leasingowej w ogólnej wartości sfinansowanych transakcji zmniejszył się rok do roku z 13,3 proc. do 12,3 proc. Zdaniem branży jedną z przyczyn tego stanu rzeczy są opóźnienia w wykorzystywaniu funduszy unijnych, których absorpcja jest wspierana głównie umowami pożyczki.

Czytaj więcej

Dobre półrocze leasingu. Będzie kolejny rekord?

W pierwszym i drugim kwartale minionego oku finansowanie leasingiem rosło w tempie odpowiednio 14,6 proc. i 12,4 proc. Po jednocyfrowym wzroście w trzecim kwartale w wysokości 4 proc., w ostatnim kwartale firmy leasingowe znów wróciły do dwucyfrowego wzrostu, który sięgnął 10,2 proc.

- Cieszy nas, że kolejny rok branża leasingowa kończy z bardzo dobrym wynikiem. Zgodnie także z naszymi prognozami, wyhamowanie aktywności inwestycyjnej polskich firm ograniczyło się tylko do jednego kwartału. To bardzo dobra informacja – komentuje Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.

Kto i na co korzysta z leasingu?

Od lat niezmienna pozostaje struktura finansowania aktywów przez firmy leasingowe (łącznie leasing i pożyczka leasingowa). Największą jego część stanowią pojazdy osobowe i ciężarowe – 71,8 proc., a następnie maszyny i urządzenia – 23,7 proc. Inne transakcje, razem z nieruchomościami, to 4,5 proc. w tej strukturze. Firmy leasingowe sfinansowały w zeszłym roku zakup pojazdów o wartości 80,2 mld zł (wzrost o 12,7 proc. w porównaniu z 2023 r.). Na pojazdy lekkie przypadło z tego 60,4 mld zł (wzrost o 25 proc.), na pojazdy ciężkie 18,8 mld zł (spadek o 14 proc.), zaś na inne pojazdy – 1 mld zł (wzrost o 15 proc.). Wartość sfinansowanych maszyn i urządzeń to 26,2 mld zł (wzrost o 5 proc.), pozostałych ruchomości – 4,5 mld zł (wzrost o 11 proc.), a nieruchomości 0,51 mld zł (spadek o 26 proc.)

- Finansowanie pojazdów lekkich pozostaje głównym motorem całego rynku leasingu. Przez ostatnie dwa lata dynamika finansowania pojazdów lekkich utrzymywała się na wysokim poziomie – mówi Marcin Nieplowicz, główny ekonomista ZPL i EFL. - Całkiem odmienna sytuacja dotyczyła finansowania pojazdów ciężkich, które od pięciu już kwartałów jest na wyraźnym minusie. Na słabe wyniki finansowania w tym segmencie wpłynęła trudna sytuacja finansowa firm transportowych. Poza tym nie pomagała recesja w przemyśle w strefie euro i hamujący eksport z Polski. Wydaje się jednak, że najgorsze jest już za nami  - dodaje.

Czytaj więcej

Prezes PKO Leasing: chcemy finansować transformację gospodarki

Udział pojazdów lekkich w strukturze finansowania przez firmy leasingowe wyraźnie się zwiększył z 48,9 proc. w 2023 r. do 54,7 proc. w 2024 r.

Głównym odbiorcą oferty firm leasingowych (biorąc pod uwagę zarówno leasing, jak i pożyczkę leasingową) pozostaje sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Z danych za zeszły rok wynika, że mikro firmy (klienci o obrotach do 5 mln zł) stanowiły 54,7 proc. klientów firm leasingowych. Firmy o obrotach od 5 do 20 mln zł to ponad 18 proc. klientów firm leasingowych, zaś 25 proc. udziału w strukturze klientów firm leasingowych miały firmy o obrotach powyżej 20 mln zł. W porównaniu z 2023 r. w portfelu firm leasingowych nastąpił wyraźny wzrost z 49 proc. do 55 proc. firm o najniższych obrotach (do 5 mln zł), głównie kosztem największych firm, których udział obniżył się o 4 pkt. proc. do 25 proc.

Prognozy dobre dla branży

- Optymistycznie patrzymy w przyszłość. Spodziewamy się, że w 2025 r. rynek urośnie w podobnym tempie jak w minionym roku - mówi szefowa ZPL Monika Constant. - Prognozy dotyczące wzrostu PKB na 2025 r. są dobre. Oczekujemy przyśpieszenia pozyskiwania funduszy unijnych, co zwiększy inwestycje budowlane, infrastrukturalne czy w sektorze agro. Liczmy, że odblokowane pieniądze z KPO spowodują większą otwartość przedsiębiorców na inwestycje. Dla 66 proc. z nich leasing jest istotnym źródłem finansowania inwestycji – dodaje.

Eksperci Związku Polskiego Leasingu szacują, że w 2025 r. rynek wzrośnie o 13 proc., a łączna wartość aktywów sfinansowane przez firmy leasingowe przekroczy 125 mld zł.

Niższe obroty głównego motoru rynku wynajmu długoterminowego aut

W minionym roku firmy i przedsiębiorcy nabyli w naszym kraju łącznie ponad 376 tys. nowych aut osobowych, o 9,3 proc. więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. Zgodnie z danymi Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów na potrzeby wynajmu długoterminowego nabyto 89,4 tys. nowych samochodów osobowych, o 4,5 proc. więcej niż rok wcześniej.

Czytaj więcej

Raty leasingu za ciężkie dla małych firm

- 2024 r. był dla branży wynajmu długoterminowego w Polsce dość wymagający i pełny wyzwań . Poziom sfinansowanej i zarządzanej aktywnej floty urósł o 8,5 proc. podobna dynamika utrzymywała się przez cały rok. Niemniej oczekiwania branży były większe – mówi Robert Antczak, prezes zarządu PZWLP. - Tempo wzrostu branży nakręcała dynamika w segmencie mikro i małych przedsiębiorców, wśród których coraz więcej korzysta już z finansowania swoich samochodów wynajmem. Głównym filarem naszej branży pozostają jednak wciąż duże firmy. I właśnie ze względu na ten fakt, w połączeniu z niepewną sytuacją gospodarczą, wpływającą na bardzo ostrożne decyzje większych firm w zakresie powiększania, czy wymiany floty aut, tempo wzrostu rynku w 2024 r. było wolniejsze od tego obserwowanego rok czy dwa lata temu. Mówiąc bardziej obrazowo, główny motor napędowy branży wynajmu długoterminowego w Polsce, a więc duże firmy, pracował w zeszłym roku na niższych obrotach i wzrost w tym segmencie klientów był niewielki, co rzutowało na sytuację całej branży - dodaje.

Związek Polskiego Leasingu podsumował wyniki branży leasingowej za 2024 r. Kolejny rok z rzędu zakończyła ona dwucyfrowym wzrostem udzielonego firmom finansowania. Było ono o 10,4 proc. wyższe niż rok wcześniej i miało wartość 110,5 mld zł (rok wcześniej 100,1 mld zł). Na leasing przypadło z tego 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12 proc. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się do 13,6 mld zł, czyli zaledwie o 2,2 proc. W efekcie udział pożyczki leasingowej w ogólnej wartości sfinansowanych transakcji zmniejszył się rok do roku z 13,3 proc. do 12,3 proc. Zdaniem branży jedną z przyczyn tego stanu rzeczy są opóźnienia w wykorzystywaniu funduszy unijnych, których absorpcja jest wspierana głównie umowami pożyczki.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Leasing
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10
Leasing
Finansowanie leasingu z gwarancją BGK
Leasing
"Niesamowite, niewyobrażalne". Ta branża zeszły rok zakończyła rekordami
Leasing
Kredyt i faktoring rozwiązaniem na spłatę umowy leasingowej
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe