Związek Polskiego Leasingu podsumował wyniki branży leasingowej za 2024 r. Kolejny rok z rzędu zakończyła ona dwucyfrowym wzrostem udzielonego firmom finansowania. Było ono o 10,4 proc. wyższe niż rok wcześniej i miało wartość 110,5 mld zł (rok wcześniej 100,1 mld zł). Na leasing przypadło z tego 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12 proc. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się do 13,6 mld zł, czyli zaledwie o 2,2 proc. W efekcie udział pożyczki leasingowej w ogólnej wartości sfinansowanych transakcji zmniejszył się rok do roku z 13,3 proc. do 12,3 proc. Zdaniem branży jedną z przyczyn tego stanu rzeczy są opóźnienia w wykorzystywaniu funduszy unijnych, których absorpcja jest wspierana głównie umowami pożyczki.
Czytaj więcej
Po niezwykle udanym dla branży leasingowej roku 2023, jej przedstawiciele prognozowali jeszcze lepsze wyniki w tym roku. Pierwsza jego połowa nie zmienia tych oczekiwań.
W pierwszym i drugim kwartale minionego oku finansowanie leasingiem rosło w tempie odpowiednio 14,6 proc. i 12,4 proc. Po jednocyfrowym wzroście w trzecim kwartale w wysokości 4 proc., w ostatnim kwartale firmy leasingowe znów wróciły do dwucyfrowego wzrostu, który sięgnął 10,2 proc.
- Cieszy nas, że kolejny rok branża leasingowa kończy z bardzo dobrym wynikiem. Zgodnie także z naszymi prognozami, wyhamowanie aktywności inwestycyjnej polskich firm ograniczyło się tylko do jednego kwartału. To bardzo dobra informacja – komentuje Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.
Kto i na co korzysta z leasingu?
Od lat niezmienna pozostaje struktura finansowania aktywów przez firmy leasingowe (łącznie leasing i pożyczka leasingowa). Największą jego część stanowią pojazdy osobowe i ciężarowe – 71,8 proc., a następnie maszyny i urządzenia – 23,7 proc. Inne transakcje, razem z nieruchomościami, to 4,5 proc. w tej strukturze. Firmy leasingowe sfinansowały w zeszłym roku zakup pojazdów o wartości 80,2 mld zł (wzrost o 12,7 proc. w porównaniu z 2023 r.). Na pojazdy lekkie przypadło z tego 60,4 mld zł (wzrost o 25 proc.), na pojazdy ciężkie 18,8 mld zł (spadek o 14 proc.), zaś na inne pojazdy – 1 mld zł (wzrost o 15 proc.). Wartość sfinansowanych maszyn i urządzeń to 26,2 mld zł (wzrost o 5 proc.), pozostałych ruchomości – 4,5 mld zł (wzrost o 11 proc.), a nieruchomości 0,51 mld zł (spadek o 26 proc.)