Jak ocenia pan bieżącą sytuację na rynku sprzedaży, leasingu czy wynajmu samochodów? Polska gospodarka co prawda rozwija się szybciej, ale ekonomiści wciąż zwracają uwagę na mniejsze od pożądanego tempo inwestycji.
Polski rynek sprzedaży samochodów i ich finansowania jest bardzo perspektywiczny. Stosunek liczby samochodów do liczby mieszkańców jest jednym z najwyższych w Europie, wyższy niż w Niemczech, Francji czy Wielkiej Brytanii. Polacy są mobilni, kochają samochody i nie ważne, że w tej statystyce przeważają samochody używane. To jest bowiem olbrzymi potencjał do sprzedaży i finansowania samochodów nowych. Bieżącą sytuację na tym rynku oceniam bardzo dobrze. Zarówno sprzedaż samochodów, jak też ich finansowanie, od lat w Polsce dynamicznie rośnie.
Co będzie kluczowe w rozwoju rynku sprzedaży i finansowania samochodów w kolejnych latach? I czy możemy spodziewać się przejścia od klasycznego leasingu/ kredytu w stronę użytkowania/wynajmu?
Wynajmowi długoterminowemu samochodów od lat wieszczy się szczególne i dominujące znaczenie na rynku. Od lat jednak dominuje na nim leasing i kredyt. Zapewne dlatego, że najem długoterminowy to sposób użytkowania samochodów wyłącznie jako narzędzi pracy, przeważnie przez duże firmy, zainteresowane nie tyle samochodem, co flotami samochodowymi. Natomiast na rynku dominują indywidualni użytkownicy samochodów, czy to jako przedsiębiorcy, czy jako konsumenci.
Kluczowe w rozwoju rynku sprzedaży i finansowania samochodów będą szybkość, łatwość, przystępność i transparentność procesu nabycia i finansowania samochodu. To przecież szczególny sposób nabywania dobra, który nie trwa ani minuty, ani godziny. Obecnie proces ten jest nie tylko uciążliwy i trwa zazwyczaj kilka dni. My chcielibyśmy ten proces liczyć w godzinach i uczynić go łatwym i przyjemnym.
Znaczna część Polaków wciąż w sposób szczególny podchodzi do zakupu samochodu. Czym ich przekonujecie, żeby zrobili to przez internet?
Mówimy o sobie, że jesteśmy samochodowym Spotify’em albo wielokanałową (online i offline) platformą samochodową. Nasz model biznesowy łączy funkcje platformy zakupowej z finansowaniem ubezpieczeniem i pełną obsługą posprzedażową, w tym wsparciem serwisowym samochodu. Obecnie, by nabyć samochód trzeba najpierw przeszukać serwisy ogłoszeniowe lub strony producentów. Wybrać samochód. Zazwyczaj przejść przez etap załatwiania finansowania – kredytu lub leasingu, dokonać wyboru ubezpieczenia i wreszcie zarejestrować samochód. Potem trzeba go serwisować. W VEHIS łączymy te wszystkie etapy nabycia samochodu w jednym miejscu, zapewniając stałe wsparcie naszych doradców, a także wsparcie serwisowe samochodu już po jego nabyciu. Dzięki temu oferujemy kompleksową usługę, która jest dla klientów nie tylko wygodna i szybka, ale także atrakcyjna finansowo. Tak jak na Spotify’u, aby skorzystać z muzyki, wystarczy ją wybrać i kliknąć, tak w VEHIS, aby wsiąść do samochodu trzeba go wcześniej na naszej platformie wybrać i kliknąć, resztą zajmiemy się my, aż do wręczenia klientowi kluczyka samochodowego, a w niedalekiej przyszłości do momentu, gdy stary samochód uwzględnimy w rozliczeniu oferując wybór nowego.
Obecnie klienci mogą u nas porównać i wybrać spośród ofert 43 dostępnych online znaczących marek samochodów, zarówno nowych jak i używanych, a w przyszłości spośród wszystkich dostępnych obecnie w Polsce 61 marek samochodów. Przystępnie i ciekawie prezentujemy oferty samochodów na bazie zasobów magazynowych współpracujących z nami dealerów. Finansujemy ich nabycie, ubezpieczamy i rejestrujemy, oferujemy usługi związane z lokalizacją samochodu (GPS), wsparcie serwisowe i likwidację szkód. Nasza usługa i sam model biznesowy jest unikalny na polskim rynku. Nie da się go zaszufladkować do już istniejących kategorii biznesowych.