Największą grupą klientów są mikro
firmy (48,5 proc.), czyli klienci o obrotach do 5 mln zł. Klienci więksi, o
obrotach od 5 do 20 mln zł stanowią dziś 20,2 proc., a 29,2 proc. udziału w
strukturze klientów firm leasingowych mają firmy o obrotach powyżej 20 mln zł.
W grupie pojazdów lekkich oddanych
w leasing 85 proc. to pojazdy osobowe, natomiast 15 proc. pojazdy dostawcze i
ciężarowe do 3,5 tony. Pojazdy lekkie w największym stopniu (60,7 proc.)
trafiły do najmniejszych firm o obrotach rocznych do 5 mln zł. Wśród
pojazdów ciężarowych, leasingiem najczęściej finansowany jest zakup ciągników
siodłowych (54 proc.), naczep i przyczep (22 proc.), pojazdów powyżej 3,5 tony (19
proc.) oraz autobusów (5 proc.). Natomiast na rynku maszyn, leasingiem
najczęściej finansowano maszyny rolnicze (24,7 proc.), sprzęt budowlany (17,5
proc.), maszyny do produkcji tworzyw sztucznych i obróbki metali (12,6 proc.),
sprzęt medyczny (5,1 proc.) i maszyny spożywcze (3,5 proc.). Maszyny, w
znacznie większym stopniu niż pojazdy, są przy tym finansowane pożyczką i
dominuje tu sprzęt nowy. W 2023 r. nastąpiło zmniejszenie znaczenia sektora
mikro w finansowaniu maszyn, ale nadal jest to największy segment (44,5 proc).
Nastąpił tu natomiast wyraźny wzrost znaczenia firm o rocznych obrotach powyżej
20 mln zł.
Mocna połowa roku w leasingu
Po trudnym dla branży leasingowej 2022 obecny rok przyniósł dwucyfrowy wzrost wyników. Prognozy poszły w górę. Pomaga słabnąca dynamika inflacji.
Prognozy dla branży leasingowej na 2024 r.
Po
rekordowym minionym roku branża leasingowa liczy na dwucyfrowy wzrost także w 2024
r. – Napędzany przede wszystkim przez konsumpcję wzrost gospodarczy przyspieszy
do 4 proc. Będzie więcej inwestycji prywatnych firm, korzystnych dla branży
leasingowej. Dynamika wzrostu może sięgnąć 16 proc., a jego motorem pozostaną
pojazdy lekkie – wyliczał Marcin Nieplowicz, główny ekonomista Europejskiego
Funduszu Leasingowego.
Pomijając nieruchomości, które są ciągle na minusie, łącznie aktywa sfinansowane przez firmy leasingowe mogą w efekcie przekroczyć, wedle szacunków branży, 118 mld zł.
Miniony rok przyniósł również znaczący wzrost cen przedmiotów leasingu, co podniosło wartość całego rynku leasingu. Jednak, jak prognozują eksperci ZPL, w 2024 r. ceny finansowanych środków trwałych nie będą już rosły tak dynamicznie. Oczekiwania na dalsze, dwucyfrowe wzrosty rynku są więc oparte przede wszystkim na realnym zapotrzebowaniu inwestycyjnym przedsiębiorstw. Dostępności leasingu i pożyczek inwestycyjnych sprzyjać mają spadające stopy procentowe.