Coraz więcej Polaków zakupy jedzenia robi w internecie

Szybki rozwój e-commerce, z którym mamy do czynienia od początku pandemii, nie omija zakupów spożywczych. W pandemii co piąty Polak przekonał się do zakupów spożywczych przez internet.

Publikacja: 12.10.2021 15:41

Coraz więcej Polaków zakupy jedzenia robi w internecie

Foto: Adobe Stock

Już 13 proc. Polaków przyznaje, że obecnie częściej niż przed pojawieniem się Covid-19 robi zakupy jedzenia online, a 5 proc. w pandemii zaczęło zamawiać produkty spożywcze przez internet. Tak wynika z najnowszego badania CBRE. Zmiana nawyków zakupowych wpływa na sektor magazynowy. W 2020 roku odnotowano wzrost udziału branży spożywczej w całkowitym popycie na magazyny do 9 proc., podczas gdy w poprzednich latach było to 4-5 proc.. Większym zainteresowaniem cieszą się magazyny z chłodniami.

- Wzrost zainteresowania zakupami produktów spożywczych przez internet to dopiero początek dużych zmian, z którymi mamy do czynienia. Segment w ostatnich miesiącach bardzo się rozwinął, ale wciąż m.in. brakuje firm wyspecjalizowanych w dostawach żywności. Specjalizacji wymaga przede wszystkim dostarczanie do klientów świeżych produktów, czyli warzyw, owoców oraz mrożonek. Niezbędne jest również zaspokojenie popytu na magazyny z powierzchniami chłodniczymi, co obecnie sprawia pewne trudności. Po pierwsze, koszt budowy i eksploatacji chłodni może być wygórowany, zwłaszcza dla niedoświadczonych deweloperów i wykonawców. Po drugie, liczba wykwalifikowanych deweloperów i wykonawców magazynów chłodniczych jest ograniczona, a przekształcenie standardowych obiektów w chłodnie trudne i kosztowne. Po trzecie, budowa tego typu magazynu ze względu na koszty zazwyczaj musi być wcześniej zabezpieczona umową najmu – mówi Beata Hryniewska, Szefowa Działu Powierzchni Magazynowych i Przemysłowych w CBRE.

Czytaj więcej

Zakupy online - tak. Ochrona kupujących - już niekoniecznie

Okoliczności związane z pandemią skłoniły 13 proc. klientów do częstszych zakupów spożywczych przez internet, a 5 proc. w ostatnich miesiącach zrobiło takie zamówienie po raz pierwszy. W sumie 18 proc. Polaków zwiększyło częstotliwość zakupów żywności online. Niemal jedna czwarta (23 proc.) zakupy jedzenia w sieci robi obecnie z tak samo regularnie jak przed Covid-19. Ponad połowa, bo 57 proc. z nas mimo pandemii wciąż nie przekonała się do sklepów spożywczych online i żywność kupuje tylko stacjonarnie.

Największą zachętą do kupowania produktów żywnościowych w sieci jest oszczędność czasu, na którą wskazuje połowa zamawiających (50 proc.) oraz większa wygoda, którą potwierdza 4 na 10 osób. Jedna czwarta (25 proc.) szczególnie ceni dostawę z wniesieniem, a 23 proc. większy wybór produktów spożywczych, z którym ma do czynienia w sieci. Podobna liczba (22 proc.) jako zaletę wskazuje oszczędność pieniędzy, a 11 proc. większe bezpieczeństwo w czasie pandemii.

Rynek spożywczy rozwija magazyny

Beneficjentem wzrostu częstotliwości zakupów żywności online jest nie tylko e-commerce, ale także nieruchomości magazynowe. W 2016 roku udział magazynów spożywczych w ogólnej liczbie tego typu obiektów wynosił 7 proc., by w latach 2017-2019 spaść do 4-5 proc. Wybuch pandemii sprawił, że w 2020 roku wzrósł do 9 proc. i utrzymuje się na tym poziomie.

- Wzrost popytu generowanego przez sieci spożywcze na rynku magazynowym charakteryzuje się większą dynamiką niż popytu całkowitego. Całkowity popyt na magazyny w 2020 roku zwiększył się o 21 proc. rok do roku, natomiast zapotrzebowanie ze strony rynku żywności urosło aż o 124 proc. Ta tendencja będzie utrzymywać się w kolejnych miesiącach – podsumowuje Beata Hryniewska.

Mądre Wydatki
Dwie trzecie Polaków chce skorzystać z Black Friday i Cyber Monday
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Mądre Wydatki
Rower jako środek transportu to lepsze zdrowie i lżejszy portfel
Mądre Wydatki
Własne auto nie ma sensu. Młodzi nie chcą czterech kółek
Mądre Wydatki
Apartament wakacyjny. Jak kupić, by zarobić
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Mądre Wydatki
SpaceX wprowadza mega obniżkę cen na Starlink