Tak wynika z badań PayPal. Już 57 proc.polskich konsumentów chętniej wybiera zakupy online zamiast wyprawy do stacjonarnego sklepu . Rosnąca popularność e-zakupów nie idzie jednak w parze ze świadomością zabezpieczeń przysługujących kupującym w przypadku ewentualnych nieprawidłowości. Co piąta osoba kupująca w sieci spotkała się z jakiegoś rodzaju oszustwem, przy czym zazwyczaj dotyczyło ono nieotrzymania zakupionego produktu (68 proc.) lub otrzymania artykułu o niższej wartości (15 proc.) .
Tymczasem istnieje prosty sposób na uniknięcie wielu z tego typu nieprzyjemnych niespodzianek – wystarczy skorzystać z dostępnych na rynku programów ochrony kupujących. Niestety, jak pokazują badania, wciąż decyduje się na to niewielu klientów.
Prognozy wskazują, że obserwowany w minionym roku przyspieszony wzrost zainteresowania zakupami online utrzyma się również w kolejnych latach. Niemal 85 proc. Polaków po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów, a aż 82 proc. planuje wydać w 2021 r. w sieci więcej pieniędzy niż w roku ubiegłym . Nic w tym dziwnego – zakupy online posiadają wiele zalet. Klienci wybierają je głównie ze względu na wygodę (51 proc.), oszczędność czasu (46 proc.), możliwość porównywania ofert różnych sklepów (41 proc.), a także dostęp do szerszej gamy produktów (39 proc.) .
Warto jednak pamiętać, że decydując się na zakupy w internecie, konsumenci mogą zetknąć się z nieprzewidzianymi i, niestety, nie zawsze przyjemnymi sytuacjami. Zdarza się na przykład, że zakupiony produkt do nich nie dotrze lub otrzymają przedmiot, który jest zepsuty, ma niższą wartość, lub znacząco różni się od opisu na stronie sprzedającego. Jak bronić się przed tego typu „niespodziankami”?
Aż 68 proc. oszustw, których doświadczyli kupujący online, wiązało się z nieotrzymaniem zakupionego produktu