Kiedy bank może cię zablokować

Niemiła przygoda spotkała właścicielkę internetowego rachunku w PKO BP. – Konto zostało zablokowane podczas mojej rozmowy z doradcą. Jak to możliwe? – pyta rozżalona czytelniczka.

Publikacja: 17.09.2016 13:08

Kiedy bank może cię zablokować

Foto: www.sxc.hu

Kiedy banki blokują rachunki? Jak tłumaczy Joanna Fatek z PKO BP, bank monitoruje niestandardowe transakcje na rachunku klienta, a w przypadku podejrzanych operacji kontaktuje się z nim. Jeśli właściciel konta stwierdzi, że dana operacja nie została przez niego zrealizowana, bank natychmiast blokuje rachunek.

Podobnie jest z kartami płatniczymi. W uzasadnionych przypadkach wprowadzana jest czasowa blokada karty, a jeżeli użytkownik nie potwierdzi transakcji, karta jest unieważniana, a klient proszony jest o złożenie reklamacji.

Bank ma prawo do blokady środków na rachunku w sytuacjach przewidzianych w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz w ustawie Prawo bankowe. Może też zażądać od posiadacza rachunku dodatkowych dokumentów niezbędnych do wykonania dyspozycji – tłumaczy Joanna Fatek.

Miłosz Gromski z ING Banku Śląskiego wyjaśnia, że klient może sam zablokować dostęp do systemu internetowego, podając na stronie kilkakrotnie błędne hasło. Natomiast bank może czasowo zablokować dostęp do systemu w przypadku groźby nieuprawnionego dostępu osób trzecich do rachunków, produktów lub usług bankowych.

W razie zablokowania dostępu do systemu w wyniku podania złego hasła, klient może go odblokować za pomocą strony internetowej banku.

Ewa Krawczyk z BZ WBK zauważa, że najczęstszą przyczyną zablokowania internetowego dostępu do konta jest wprowadzenie przez klienta błędnego PIN.

– W takich przypadkach klienci mogą samodzielnie odblokować swoje konto przez całą dobę, o ile pamiętają PIN i potwierdzą tę czynność kodem z narzędzia autoryzacji (smsKod lub kod z tokena). Przez całą całą dobę można także odblokować swoje konto, kontaktując się z call center. Sprawę można również załatwić w każdej placówce banku (w godzinach jej otwarcia).

W Alior Banku także najczęstszą przyczyną blokady jest błędnie wpisane hasło przez klienta przy dokonywaniu autoryzacji. – Może on odblokować kanały dostępu po uprzednim kontakcie z bankiem np. poprzez infolinię – tłumaczy Julian Krzyżanowski, rzecznik Aliora

Agnieszka Kubajek z banku Millennium mówi, że blokada rachunku może nastąpić po trzykrotnym wprowadzeniu przez klienta błędnego hasła do logowania w systemie internetowym. Dyspozycję odblokowania można zlecić telefoniczne przez całą dobę.

Bank blokuje dostęp do rachunku w celu bezpieczeństwa, np. gdy ma uzasadnione podejrzenia, że dane klienta potrzebne do logowania zostały pozyskane przez osoby trzecie lub komputer, z którego korzysta klient, nie jest bezpieczny.

– Nowe hasło można uzyskać w dowolnym oddziale, który pracuje w weekend – wyjaśnia Agnieszka Kubajek.

Jak tłumaczy Janusz Kępiński, dyrektor departamentu bankowości internetowej i mobilnej w Banku Credit Agricole, dostęp do serwisu internetowego CA24 blokowany jest w momencie, gdy klient np. trzykrotnie wpisze błędnie hasło.

– Możemy też czasowo zablokować dostęp, jeśli klient korzysta z niego w sposób sprzeczny z regulaminem lub w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że osoba trzecia weszła w posiadanie danych identyfikujących lub uwierzytelniających użytkownika serwisu – tłumaczy dyrektor Kępiński.

Jeśli klient zablokował sobie dostęp do serwisu internetowego CA24 poprzez wpisanie trzy razy błędnego hasła, może odblokować dostęp, kontaktując się z serwisem telefonicznym CA24.

Kiedy banki blokują rachunki? Jak tłumaczy Joanna Fatek z PKO BP, bank monitoruje niestandardowe transakcje na rachunku klienta, a w przypadku podejrzanych operacji kontaktuje się z nim. Jeśli właściciel konta stwierdzi, że dana operacja nie została przez niego zrealizowana, bank natychmiast blokuje rachunek.

Podobnie jest z kartami płatniczymi. W uzasadnionych przypadkach wprowadzana jest czasowa blokada karty, a jeżeli użytkownik nie potwierdzi transakcji, karta jest unieważniana, a klient proszony jest o złożenie reklamacji.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Oszczędności
Choć ceny wciąż rosną, inflacji boimy się coraz mniej
Oszczędności
Od 2016 roku lokaty przynosiły realne straty, ale to może się zmienić
Oszczędności
Polacy starają się oszczędzać, ale oni tego nie robią
Oszczędności
Coraz więcej młodych Polaków oszczędza. W co lokują pieniądze?
Oszczędności
Jak oszczędzają Niemcy. Gdzie trzymają pieniądze