Kiedy banki blokują rachunki? Jak tłumaczy Joanna Fatek z PKO BP, bank monitoruje niestandardowe transakcje na rachunku klienta, a w przypadku podejrzanych operacji kontaktuje się z nim. Jeśli właściciel konta stwierdzi, że dana operacja nie została przez niego zrealizowana, bank natychmiast blokuje rachunek.
Podobnie jest z kartami płatniczymi. W uzasadnionych przypadkach wprowadzana jest czasowa blokada karty, a jeżeli użytkownik nie potwierdzi transakcji, karta jest unieważniana, a klient proszony jest o złożenie reklamacji.
Bank ma prawo do blokady środków na rachunku w sytuacjach przewidzianych w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz w ustawie Prawo bankowe. Może też zażądać od posiadacza rachunku dodatkowych dokumentów niezbędnych do wykonania dyspozycji – tłumaczy Joanna Fatek.
Miłosz Gromski z ING Banku Śląskiego wyjaśnia, że klient może sam zablokować dostęp do systemu internetowego, podając na stronie kilkakrotnie błędne hasło. Natomiast bank może czasowo zablokować dostęp do systemu w przypadku groźby nieuprawnionego dostępu osób trzecich do rachunków, produktów lub usług bankowych.
W razie zablokowania dostępu do systemu w wyniku podania złego hasła, klient może go odblokować za pomocą strony internetowej banku.