Pracownik banku okradał klientów. Kto za to odpowiada?

Kto i po jakim czasie odda klientowi pieniądze jeśli z konta ukradł je pracownik banku?
Kto i po jakim czasie odda klientowi pieniądze jeśli z konta ukradł je pracownik banku?
Adobe Stock

Okradziony klient musi sam procesować się ze złodziejem, czy bank jednak ponosi winę za swojego pracownika? Pytamy BPS, Credit Agricole, ING, Santander i PKO BP.

W ubiegłym tygodniu kasjerka z oddziału w Suchocinie Banku Spółdzielczego w Płońsku na Mazowszu została aresztowana pod zarzutem kradzieży mienia wielkiej wartości. Kobieta przywłaszczała sobie część wpłat klientów. Na razie wiadomo o kwocie ponad 320 tys. zł.

Sprawa wyszła na jaw, kiedy jeden z klientów banku zorientował się, że brakuje części jego pieniędzy i zgłosił sprawę na komendę. Policjanci ustalili, że pieniądze straciło co najmniej kilka osób. Na razie nie wiadomo czy poszkodowanych jest więcej i czy kobieta działała sama. Jest to dopiero ustalane.

Warto sprawdzić: Najlepsze sposoby hakerów na okradanie nas

W przeszłości zdarzało się i to w różnych bankach, że klienci byli okradani przez pracowników banku, albo byli oni częścią grup przestępczych, które czyściły cudze konta.

Kto w takich sytuacjach odpowiada za zwrot gotówki? Bank czy właściciel rachunku sam musi ścigać złodzieja?

Bank Spółdzielczy w Płońsku jest częścią grupy BPS, do której wysłaliśmy pytania w tej sprawie. Nie otrzymaliśmy jednak odpowiedzi.

A jak procedury wyglądają w innych bankach?

  • Credit Agricole

– Rolą banku jest zapewnienie bezpieczeństwa środków klientów. Jeśli podejrzewamy, że klient padł ofiarą oszustwa, to zawsze niezwłocznie bardzo wnikliwie sprawdzamy i wyjaśniamy taką sytuację – podkreśla Ewa Traczykowska, dyrektor Departamentu Rozwoju Jakości Obsługi Klienta w Credit Agricole.

Dodaje, że „do sprawy każdego klienta podchodzimy indywidualnie i tak też podejmujemy decyzję, bo każda sytuacja może być inna”

– Źródło kradzieży nie ma znaczenia. Sami zgłaszamy sprawę do prokuratury, czasami lub równolegle robi to klient. Jeśli chodzi o zwrot pieniędzy – w zależności od sytuacji możemy udostępnić klientowi te środki do momentu wydania prawomocnego wyroku przez sąd lub zwrócić je po wyroku sądu – mówi dyr. Traczykowska.

Zwraca uwagę, że w banku obowiązuje system kontroli wewnętrznej mający na celu również przeciwdziałać takim incydentom. – To podejście pozwala uszczelnić, ale przede wszystkim zabezpieczyć środki klientów. Czas pokazuje, że te działania przynoszą oczekiwane rezultaty. Co warto podkreślić – przejmujemy odpowiedzialność za pracę swoich pracowników – bez względu czy pracownik popełni błąd czy jest to celowe działanie – dodaje dyrektor Departamentu Rozwoju Jakości Obsługi Klienta w Credit Agricole.

Warto sprawdzić: Jedno kliknięcie i konto ogołocone przez złodzieja

  • ING Bank Śląski

Mirella Gmur-Dzieduszycka z ING Banku Śląskiego informuje, że bank tworzy mechanizmy kontrolne, które mają na celu zapobieganie łamaniu przepisów prawa przez pracowników. – Jeżeli jednak zaistnieje sytuacja, w której pracownik dokona kradzieży pieniędzy klienta, to bank zwraca je klientowi. Jednocześnie do organów ścigania kierowane jest zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa – podkreśla Mirella Gmur – Dzieduszycka.

  • Santander

Konrad Korczak, dyrektor departamentu kontroli i zapobiegania przestępstwom
finansowym w Santander Bank Polska podkreśla, że „ bezpieczeństwo klientów jest dla banku priorytetem”.

– Tego typu sprawy zawsze traktujemy bardzo poważnie, mamy stosowne procedury. W przypadku potwierdzenia w wewnętrznym procesie przestępstwa pracownika, skutkującego kradzieżą środków klienta, uznajemy roszczenia klienta niezwłocznie. Weryfikacja zasadności reklamacji/zgłoszenia klienta to kwestia dni – dodaje Konrad Korczak.

Warto sprawdzić: Kiedy bank zdegraduje klienta VIP do niższej ligi

  • PKO BP

A Małgorzata Witkowska z biura prasowego PKO BP poinformowała jedynie, że bank może odpowiedzieć na to pytania w sprawie kradzieży dokonanej przez pracownika „ tylko w kontekście konkretnego zdarzenia”.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Płatność zbliżwniowa nie zawsze się powiedzie. Przyczyny mogą być różne.

Problemy z płatnością zbliżeniową. Powody mogą być różne

Zdarza się, że transakcja, za którą chcemy zapłacić kartą zbliżeniowo, jest blokowana. Sprawdzamy dlaczego. ...

Gdzie szukać najlepszych lokat na 1, 3, 6, 12 i 24 miesiące

Bieżące zestawienie najlepszych lokat bankowych obowiązuje od 22 do 28 czerwca 2020 roku. W ...

Cash back bywa lepszy od bankomatu

Wypłata gotówki przy okazji zakupów może być tańsza niż wypłata z obcego bankomatu nawet ...