Nasz czytelnik pan Piotr podczas sobotnich zakupów zostawił kartę w terminalu płatniczym w jednym z warszawskich Kauflandów. – Było dużo ludzi, pośpiech i zwyczajnie zapomniałem – opowiada nam.

Warto sprawdzić: Specjalne naklejki na karty płatnicze to zły pomysł

Na szczęście mężczyzna zorientował się po godzinie, że nie ma karty. Pojechał więc ponownie do sklepu. – Karta była. Od pracownika marketu usłyszałem, że jestem trzecią osobą tego dnia, która zostawiła kartę – wspomina mężczyzna.

Czy pozostawione w terminalach karty to duży problem? Co sklepy robią z pozostawionymi tam plastikami przez klientów?

Justyna Kalinowska, z biura prasowego Kaufland Polska Markety zapewnia, że zdarzenia związane z pozostawianiem przez klientów kart płatniczych w terminalach zdarzają się w bardzo rzadko. – Znaczną część transakcji bezgotówkowych stanowią płatności zbliżeniowe, które ograniczają ryzyko wystąpienia tego typu sytuacji – tłumaczy.

W Kauflandzie w przypadku, gdy klient pozostawi wartościowy przedmiot w sklepie bądź kartę to uprawniony pracownik deponuje go w specjalnym sejfie. – Tam jest trzymany do czasu wyjaśnienia sprawy z właścicielem przedmiotu lub z odpowiednią instytucją – mówi Justyna Kalinowska.

Warto sprawdzić: Bank za przelew z karty kredytowej policzy dużą opłatę

Jak informuje Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications Lidl Polska, także w marketach tej sieci pozostawienie karty płatniczej w terminalu po dokonaniu płatności za zakupy zdarza się niezwykle rzadko, wręcz incydentalnie.

– Co więcej klienci coraz częściej dokonują płatności zbliżeniowych, co również wpływa na zmniejszenie ryzyka pozostawienia karty w terminalu-mówi Aleksandra Robaszkiewicz.

Podkreśla, że dla firmy najważniejsze jest dla nas bezpieczeństwo klientów, w tym bezpieczeństwo ich danych, dlatego pomimo incydentalności tego zdarzenia, jesteśmy również na nie przygotowani.

W Lidlu zgodnie z wewnętrzną procedurą, w przypadku kiedy pracownik znajdzie kartę płatniczą w sklepie, zabezpiecza ją w odpowiedni sposób. Później karta, wraz z dokumentacją zostaje wysłana do biura administracji w danym regionie. – Tam jest przechowywana przez 19 miesięcy – po tym czasie zostaje zniszczona, co jest potwierdzone na protokole – opowiada Aleksandra Robaszkiewicz.

Również Dorota Patejko, Dyrektorka ds. Komunikacji i CSR w Auchan Polska przyznaje, że przypadki pozostawienia kart przez klientów są raczej sporadyczne – Kilka sztuk w miesiącu w markecie-zapewnia.

Warto sprawdzić: Banki, które robią problemy, gdy dziecko zgubi kartę płatniczą

Dodaje, że postępowanie w takim przypadku jest opisane w wewnętrznej procedurze.

Sporządzany jest protokół zatrzymania takiej karty, a przecięta wysyłana jest do operatora, z którym mamy podpisaną umowę – wyjaśnia Dorota Patejko.

Maria Szymankiewicz, specjalistka ds. relacji zewnętrznych w sieci Biedronka mówi, że ze względu na dużą skalę działalności naszej sieci, zdarzają się pojedyncze przypadki pozostawienia kart płatniczych przez klientów.

– Co do zasady, dajemy klientom czas na ewentualne zgłoszenie się po zapomnianą kartę do biura kierownika sklepu. Z naszego doświadczenia wynika jednak, że częściej klienci decydują się na niezwłoczne zastrzeżenie karty niż jej poszukiwania – mówi Maria Szymankiewicz