Partnerem cyklu edukacyjnego „Technologia w finansach” jest Vivus Finance
Smartfon stał się przedmiotem niezbędnym w życiu. Takiego zdania są zwłaszcza młodzi ludzie. Z badań firmy Cisco przeprowadzonych w 15 krajach wynika, że tzw. generacja Y (osoby w wieku 18–30 lat) bez telefonu z internetem nie potrafi już funkcjonować. 90 proc. badanych przyznaje, że przed ubraniem się, zjedzeniem śniadania i umyciem zębów sprawdza wiadomości w komórce, trzy czwarte używa smartfona, leżąc w łóżku, a połowa w trakcie posiłków z rodziną i przyjaciółmi. Co czwarty młody człowiek więcej czasu spędza ze znajomymi online (głównie za pośrednictwem smartfona) niż w realu. Dzięki urządzeniom mobilnym do internetu już się nie „wchodzi”, lecz przebywa się w nim nieustannie.
Ciągłe zmiany
Polacy szybko oswajają się z nowymi technologiami. Interesują się nimi na takim samym poziomie jak obywatele innych krajów europejskich. Wyprzedzają nas społeczeństwa najbardziej zaawansowane technologicznie, np. Korea Południowa, Japonia czy Hongkong. Badania TNS pokazują, że niemal połowa Polaków powyżej 15. roku życia ma przynajmniej jeden telefon z dotykowym ekranem, systemem operacyjnym oraz możliwością instalowania aplikacji.
Wszystko to ma ogromny wpływ na sposób świadczenia usług. Według raportu „Perspektywy rozwojowe mobile online w Polsce”, przygotowanego przez IAB Polska, zmiana przyzwyczajeń konsumentów może spowodować, że niektóre usługi, produkty i rozwiązania znikną z rynku lub zostaną ograniczone. Taki los może spotkać np. telefonię stacjonarną opartą na łączach kablowych, SMS i MMS (w wyniku rozwoju sieci społecznościowych), połączenia głosowe za pomocą sieci komórkowej (będą wypierane przez komunikatory).
Jednocześnie wiele produktów i usług świetnie nadaje się do tego, by oferować je w wersji mobilnej. Dobrym przykładem są tu płatności mobilne (np. BLIK, PayU), które niewątpliwie w istotny sposób wpłyną na obrót gotówkowy, ale też na rynek kart płatniczych. Do urządzeń mobilnych będą się przenosić programy lojalnościowe, dzięki czemu możliwe będzie udostępnienie bardziej rozbudowanych funkcji. W kanale mobilnym coraz częściej będziemy kupować ubezpieczenia (już teraz zaopatrujemy się w ten sposób w polisę turystyczną, np. tuż przed wejściem do samolotu) czy zaciągać pożyczki (np. by sfinansować zakup). Za pomocą smartfonów i tabletów będziemy też sterować urządzeniami codziennego użytku w inteligentnych domach.