Waluty chętnie kupujemy w kantorach internetowych, pieniądze pożyczamy w firmach oferujących usługi wyłącznie online, wykonujemy e-płatności, wykorzystując do tego niebankowe systemy. Według raportu Deloitte Consulting „Jaka jest i jak sprostać konkurencji spoza sektora bankowego?” PayPal obsługuje więcej międzynarodowych płatności niż pięć największych banków łącznie.
Nowe usługi oferowane na platformach kreują nowe zachowania klientów. Sukces odnoszą przede wszystkim te, które charakteryzują prostota i wartość dodana dla klienta.
– Dynamiczny rozwój nowych technologii i modeli biznesowych zmienia na naszych oczach oblicze wielu branż. Powstają nowe rozwiązania, które zaspokajają potrzeby klienta szybciej, taniej i lepiej niż dotychczasowi gracze. Dodatkowo dzięki internetowi innowacje rozprzestrzeniają się coraz szybciej, zdobywając miliony użytkowników w ciągu miesięcy – mówi Tomasz Rudolf z firmy D-RAFT.
I podaje przykłady. Firma TransferWise z sukcesem zrewolucjonizowała międzynarodowe przesyłanie pieniędzy, skracając znacznie czas oczekiwania na przelew i odbierając bankom atrakcyjne źródło przychodów. Serwis AirBnB stał się w kilka lat największą platformą umożliwiającą podróżnym wynajem apartamentów od prywatnych osób i konkurującą skutecznie w prawie wszystkich krajach na świecie z tradycyjnymi hotelami. Uber czy iTaxi odbierają klientów tradycyjnym korporacjom taksówkowym.
Cyfrowe rozwiązania
Polska jest, zdaniem Łukasza Bystrzyńskiego, partnera odpowiedzialnego za usługi doradcze dla sektora bankowego w PwC w Polsce, jednym ze światowych liderów pod względem rozwoju i zaangażowania nowych technologii w bankowości.