Mieszkaniec warszawskiej Woli, pan Robert, poszedł na zakupy. Chciał zapłacić kartą, ale okazało się, że terminal w sklepie jest nieczynny. Udał się więc do bankomatu Euronetu po gotówkę. Włożył kartę, wstukał PIN i czekał na dalszy ciąg transakcji. Urządzenie wydało jakieś dźwięki, a później zamiast wypłacić gotówkę, wyświetliło komunikat, że ze względów bezpieczeństwa karta została zatrzymana.
Ewa Miziołek, dyrektor marketingu i wsparcia sprzedaży w Euronet Polska tłumaczy, że najczęstszym powodem zatrzymania kart w urządzeniach jest niewyjęcie ich z czytnika.
– Urządzenie zabezpiecza kartę po około 30 sekundach od momentu jej wysunięcia. Mechanizm uniemożliwia odebranie karty przez osoby nieuprawnione – tłumaczy Ewa Miziołek.
Innym powodem może być zły stan karty, np. wygięcie czy pęknięcie. Sporadycznie zdarza się, że karta jest zatrzymywana z winy urządzenia, np. z powodu chwilowych zaników w dostawie prądu i łączności.
Joanna Fatek z PKO BP mówi, że bankomaty mogą nie wydać karty m.in. wtedy, gdy upłynął termin jej ważności, gdy trzy razy wprowadzono błędny PIN, gdy zbyt długo plastik był pozostawiony w bankomacie lub gdy doszło do awarii urządzenia. Najczęstszą przyczyną jest jednak błędne wstukanie PIN.