Bank czuwa, by klient nie stracił

Jesteśmy na wakacjach. Robimy zakupy albo jemy obiad w restauracji. Chcemy zapłacić kartą, a tu przykra niespodzianka: karta nie działa, bo została zablokowana przez bank. W jakich sytuacjach coś takiego może się zdarzyć?

Publikacja: 20.04.2016 21:00

Banki prowadzą całodobowy monitoring transakcji realizowanych kartami płatniczymi

Banki prowadzą całodobowy monitoring transakcji realizowanych kartami płatniczymi

Foto: 123RF

– Kartę płatniczą blokujemy tylko wtedy, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że została użyta przez osoby trzecie (oszustów) – wyjaśnia Piotr Termena, menedżer rozwoju biznesu w BZ WBK.

Bank blokuje też kartę, gdy otrzyma w tej sprawie alert z organizacji płatniczej lub innej instytucji lub gdy z własnych analiz banku wynika, że dane z plastiku mogły zostać przechwycone przez osoby trzecie; na przykład wykradli je hakerzy i istnieje ryzyko, że wykorzystają do oszukańczych transakcji.

W podejrzanych sytuacjach

Magdalena Kwiatkowska, kierująca wydziałem kart płatniczych w Banku Millennium, tłumaczy, że wydawca karty ma prawo ją zablokować w razie zaistnienia uzasadnionych podejrzeń związanych z bezpieczeństwem. Chodzi o możliwość nieuprawnionego użycia karty, która została np. zgubiona czy skradziona. Zdarza się też, że posiadacz karty daje ją wraz z PIN innej osobie (nie wolno tego robić), co zostaje ujawnione np. przy próbie zapłacenia w sklepie. Karta może zostać zablokowana także w przypadku niezgodnego z regulaminem korzystania z limitu kredytowego (np. gdy nie została spłacona minimalna wymagana przez bank kwota).

Jak mówi Roman Grzyb z PKO BP, przyczyną blokady karty mogą być również operacje odbiegające od dotychczasowych zwyczajów klienta (wartość operacji, częstotliwość, nietypowe miejsce transakcji).

Marta Rutkowska z mBanku dodaje, że blokada może nastąpić, gdy pracownicy zaczną podejrzewać, że dana transakcja jest nieautoryzowana. Bank prowadzi całodobowy monitoring transakcji realizowanych kartami płatniczymi, zarówno kredytowymi, jak i debetowymi.

ING Bank Śląski także blokuje kartę w momencie, gdy dotrą do niego informacje, że transakcja jest wykonywana bez wiedzy klienta. Miłosz Gromski z biura prasowego banku wyjaśnia, że w takich sytuacjach możliwe jest korzystanie z ING Bank Online oraz dokonywanie wypłat gotówki w oddziałach. Kartami wydawanymi przez ING można płacić we wszystkich krajach, gdzie działają organizacje płatnicze VISA i MasterCard (nie ma ich w Korei Północnej i Iranie).

W jakich sytuacjach na stałe lub czasowo kartę blokuje BGŻ BNP Paribas? Może to zrobić na żądanie posiadacza karty, gdy klient odstąpi od umowy, gdy nie przekazuje środków na konto osobiste i saldo jest zerowe lub przez okres co najmniej trzech miesięcy utrzymuje się niedozwolony debet.

Podobnie dzieje się wtedy, gdy karta zostanie zatrzymana w bankomacie oraz gdy ktoś po raz czwarty danego dnia wprowadzi błędny kod PIN. Powodem zablokowania plastiku może być także uzyskanie wiarygodnej informacji o śmierci posiadacza karty lub zwrot karty w okresie jej ważności.

Izabela Tworzydło z biura prasowego BGŻ BNP Paribas wymienia też takie sytuacje jak: próba przeprowadzenia transakcji przez osobę nieuprawnioną czy umyślne doprowadzenie do nieautoryzowanych transakcji.

Blokada lub zastrzeżenie

Aby odblokować kartę debetową czy kredytową, klient musi skontaktować się z bankiem telefonicznie i potwierdzić, że to on używa plastiku i wszystko ma pod kontrolą.

– Jeśli tego nie potwierdzi, karta jest zastrzegana, a w jej miejsce wydawana nowa – mówi Piotr Termena.

Magdalena Kwiatkowska zapewnia, że pracownicy banku kontaktują się z posiadaczem karty, aby poinformować o blokadzie.

– W przypadkach związanych z bezpieczeństwem karta jest zazwyczaj zastrzegana i wymieniana na nową. Natomiast w sytuacjach, gdy przyczyną blokady jest np. brak spłaty karty, bank następnego dnia po uregulowaniu należności odblokowuje ją – tłumaczy przedstawicielka Banku Millennium.

Dostarczą nawet za granicę

Marta Rutkowska z mBanku radzi, by po zablokowaniu karty skontaktować się z bankiem i wyjaśnić sytuację. Dalsze działanie dostosowane jest do konkretnego przypadku.

PKO BP kontaktuje się z posiadaczem karty. Pracownik dzwoni na numer telefonu klienta pozostawiony w banku, wysyła powiadomienie SMS lub e-mail.

– W razie niepotwierdzenia operacji przez klienta plastik zostaje unieważniony, a w jego miejsce jest wydawany nowy – mówi Roman Grzyb.

W przypadku zastrzeżenia karty w czasie, gdy klient znajduje się za granicą, istnieje możliwość przesłania nowej na zagraniczny adres wskazany przez klienta.

W BGŻ BNP Paribas kartę zablokowaną czasową może odblokować jedynie pracownik banku. Nie ma możliwości odblokowania karty zastrzeżonej.

ING Bank Śląski w miejsce zastrzeżonej karty dostarcza klientowi nową w ciągu kilku dni.

– Nie ma konieczności dostarczania jakichkolwiek dokumentów. Nowa karta ma nowy numer. Klient musi ją aktywować i ustalić kod PIN. Jest to standardowy sposób postępowania ze wszystkimi kartami – mówi Miłosz Gromski.

Planowanie Wydatków
Polacy pożyczają w bankach coraz więcej. Skąd ten boom?
Planowanie Wydatków
Dokąd z kartą, gdzie z gotówką? Jak przygotować się do wakacyjnego wyjazdu za granicę
Planowanie Wydatków
Ile zapłacisz na igrzyskach olimpijskich w Paryżu? Jak można zaoszczędzić?
Planowanie Wydatków
Ile kosztuje wyprawa na piłkarskie Euro 2024? Jak kibic może zaoszczędzić?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Planowanie Wydatków
BLIK wypiera płatności zbliżeniowe
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne