Robot obsłuży i doradzi klientowi

W 2018 r. czeka nas wiele zmian w regulacjach i dalszy rozwój nowych technologii

Publikacja: 06.01.2018 08:00

Robot obsłuży i doradzi klientowi

Foto: AdobeStock

Wyzwaniem dla banków w 2018 r. będzie wiele zmian regulacyjnych. Wynikają one z wprowadzenia m.in. unijnej dyrektywy PAD (obowiązek oferowania podstawowego darmowego rachunku bankowego), MiFID II (zmiany w regulacjach dotyczących oferowania instrumentów finansowych), PSD2 (otwarcie na rynek pozabankowych usług płatniczych i możliwość łączenia rachunków z różnych banków w ramach jednej bankowości elektronicznej), a także z rozporządzenia RODO (ujednolicenie przepisów prawa ochrony danych osobowych).

Takie zmiany to dobry moment na wprowadzenie technologii i systemów nowej generacji. Czeka nas więc kolejny rok digitalizacji procesów i usług. – Banki koncentrują się na technologii biometrycznej, nowych rozwiązaniach płatniczych, narzędziach efektywnej komunikacji z klientem oraz ułatwieniach w procesie korzystania z produktów bankowych z wykorzystaniem bankowości mobilnej – wylicza Mateusz Poznański, dyrektor Departamentu Produktów Klienta Indywidualnego w Alior Banku.

FinTechy podkręcą banki do działania

Dyrektywa PSD2 w nowy sposób regulować ma rynek płatności. Dopuszczone będą do niego podmioty spoza sektora bankowego, oferujące często bardziej konkurencyjne i tańsze rozwiązania płatnicze. Zyskają one również dostęp do danych klientów banków.

– Niewątpliwie będzie to największa od wielu lat zmiana w sektorze bankowym, otwierająca zupełnie nowe możliwości obsługi klientów, ale także stawiająca niespotykane wcześniej wyzwania związane z bezpieczeństwem transakcji i danych klientów – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy Credit Agricole.

Według Ricardo Camposa, dyrektora Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium, FinTechy są bogatym źródłem innowacji. Dzięki wymianie wiedzy i doświadczeń instytucje finansowe mogą znacznie szybciej udostępnić innowacyjne rozwiązania z różnych obszarów, ułatwiające użytkownikom korzystanie z usług bankowych i pozabankowych.

Człowieka zastąpi automat

Coraz większy nacisk kładzie się na ułatwienie klientom dostępu do banku. Instytucje finansowe stawiają więc na sztuczną inteligencję i robodoradców. Technologie tego typu zautomatyzują podstawowe procesy operacyjne, czyli przelewy, sprawdzanie stanu konta czy historii transakcji.

– Oddziały wirtualne z doradcą oglądanym na ekranie telefonu czy komputera to już standard – mówi Iwona Markiewicz-Zaleta, kierownik Zespołu Rachunków i Produktów Oszczędnościowych w Banku BGŻ BNP Paribas. – Nasz bank także planuje zmiany w tym obszarze.

Podobnie jest w Banku Millennium. Jak twierdzi Ricardo Campos, bank ten również pracuje nad wprowadzeniem chatbota. Dzięki niemu klienci będą mogli –poprzez rozmowę tekstową lub głosową – wykonać wiele operacji bankowych. Proces ten wymaga oczywiście, aby maszyna stale uczyła się i doskonaliła.

Sprzedaż online

Banki będą kontynuowały migrację sprzedaży produktów do kanałów zdalnych i online. W niedługiej przyszłości w pełni automatycznie będzie można zamówić kartę, zaciągnąć pożyczkę gotówkową czy uruchomić linię kredytową. Dokumenty papierowe zostaną wyeliminowane.

– Bardzo obiecujące są możliwości wideoweryfikacji i rozpoznawania głosowego. Dlatego analizujemy możliwość wprowadzenia tej technologii podczas zakładania konta przez aplikację mobilną. Dzięki temu potencjalni klienci naszego banku nie będą musieli wychodzić z domu, aby ich tożsamość została zweryfikowana. Będą mogli skorzystać z opcji zeskanowania i odczytania danych np. z dowodu osobistego – mówi dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium.

Czeka nas także dalszy rozwój technologii cloud computing (przetwarzanie w chmurze). Rozwiązanie to pozwala na bezpieczny zdalny dostęp do systemów bankowych z poziomu każdego urządzenia z dostępem do internetu. Dzięki cloud computing wszystkie dane klienta przechowywane w chmurze są zabezpieczone na wypadek ewentualnej próby kradzieży. ©?

Podstawowy rachunek dla nieubankowionych

Banki, instytucje płatnicze i SKOK-i w drugiej połowie 2018 r. będą musiały zaoferować podstawowe darmowe rachunki dla osób, które nie korzystały do tej pory z takich usług.

Instytucje finansowe będą musiały m.in. ujednolicić nazewnictwo usług podstawowych oraz wprowadzić dokumenty pokazujące opłaty i pozwalające na łatwe porównywanie ofert (tzw. zestawienie opłat).

Według Marka Ubysza, dyrektora Departamentu Kont i Depozytów Getin Noble Banku, rozwiązanie to w połączeniu z PSD2, czyli możliwością łączenia rachunków z różnych banków w ramach jednej bankowości elektronicznej, może wpłynąć na decyzje klientów o zmianie swojego dotychczasowego rachunku i banku.

Dlatego już w 2017 r. instytucje finansowe intensywnie pracowały nad wprowadzeniem kont dopasowanych do indywidualnych potrzeb klientów, budowanych w przejrzystej i zrozumiałej formule. Bank Zachodni WBK przygotował Konto Jakie Chcę, Getin Bank – Konto Proste Zasady, a Alior Bank – Konto Jakże Osobiste.

Wyzwaniem dla banków w 2018 r. będzie wiele zmian regulacyjnych. Wynikają one z wprowadzenia m.in. unijnej dyrektywy PAD (obowiązek oferowania podstawowego darmowego rachunku bankowego), MiFID II (zmiany w regulacjach dotyczących oferowania instrumentów finansowych), PSD2 (otwarcie na rynek pozabankowych usług płatniczych i możliwość łączenia rachunków z różnych banków w ramach jednej bankowości elektronicznej), a także z rozporządzenia RODO (ujednolicenie przepisów prawa ochrony danych osobowych).

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Planowanie Wydatków
Dokąd z kartą, gdzie z gotówką? Jak przygotować się do wakacyjnego wyjazdu za granicę
Planowanie Wydatków
Ile zapłacisz na igrzyskach olimpijskich w Paryżu? Jak można zaoszczędzić?
Planowanie Wydatków
Ile kosztuje wyprawa na piłkarskie Euro 2024? Jak kibic może zaoszczędzić?
Planowanie Wydatków
BLIK wypiera płatności zbliżeniowe
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Planowanie Wydatków
Wakacje kredytowe ruszyć mają od czerwca