Robot obsłuży i doradzi klientowi

W 2018 r. czeka nas wiele zmian w regulacjach i dalszy rozwój nowych technologii

Publikacja: 06.01.2018 08:00

Robot obsłuży i doradzi klientowi

Foto: AdobeStock

Wyzwaniem dla banków w 2018 r. będzie wiele zmian regulacyjnych. Wynikają one z wprowadzenia m.in. unijnej dyrektywy PAD (obowiązek oferowania podstawowego darmowego rachunku bankowego), MiFID II (zmiany w regulacjach dotyczących oferowania instrumentów finansowych), PSD2 (otwarcie na rynek pozabankowych usług płatniczych i możliwość łączenia rachunków z różnych banków w ramach jednej bankowości elektronicznej), a także z rozporządzenia RODO (ujednolicenie przepisów prawa ochrony danych osobowych).

Takie zmiany to dobry moment na wprowadzenie technologii i systemów nowej generacji. Czeka nas więc kolejny rok digitalizacji procesów i usług. – Banki koncentrują się na technologii biometrycznej, nowych rozwiązaniach płatniczych, narzędziach efektywnej komunikacji z klientem oraz ułatwieniach w procesie korzystania z produktów bankowych z wykorzystaniem bankowości mobilnej – wylicza Mateusz Poznański, dyrektor Departamentu Produktów Klienta Indywidualnego w Alior Banku.

FinTechy podkręcą banki do działania

Dyrektywa PSD2 w nowy sposób regulować ma rynek płatności. Dopuszczone będą do niego podmioty spoza sektora bankowego, oferujące często bardziej konkurencyjne i tańsze rozwiązania płatnicze. Zyskają one również dostęp do danych klientów banków.

– Niewątpliwie będzie to największa od wielu lat zmiana w sektorze bankowym, otwierająca zupełnie nowe możliwości obsługi klientów, ale także stawiająca niespotykane wcześniej wyzwania związane z bezpieczeństwem transakcji i danych klientów – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy Credit Agricole.

Według Ricardo Camposa, dyrektora Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium, FinTechy są bogatym źródłem innowacji. Dzięki wymianie wiedzy i doświadczeń instytucje finansowe mogą znacznie szybciej udostępnić innowacyjne rozwiązania z różnych obszarów, ułatwiające użytkownikom korzystanie z usług bankowych i pozabankowych.

Człowieka zastąpi automat

Coraz większy nacisk kładzie się na ułatwienie klientom dostępu do banku. Instytucje finansowe stawiają więc na sztuczną inteligencję i robodoradców. Technologie tego typu zautomatyzują podstawowe procesy operacyjne, czyli przelewy, sprawdzanie stanu konta czy historii transakcji.

– Oddziały wirtualne z doradcą oglądanym na ekranie telefonu czy komputera to już standard – mówi Iwona Markiewicz-Zaleta, kierownik Zespołu Rachunków i Produktów Oszczędnościowych w Banku BGŻ BNP Paribas. – Nasz bank także planuje zmiany w tym obszarze.

Podobnie jest w Banku Millennium. Jak twierdzi Ricardo Campos, bank ten również pracuje nad wprowadzeniem chatbota. Dzięki niemu klienci będą mogli –poprzez rozmowę tekstową lub głosową – wykonać wiele operacji bankowych. Proces ten wymaga oczywiście, aby maszyna stale uczyła się i doskonaliła.

Sprzedaż online

Banki będą kontynuowały migrację sprzedaży produktów do kanałów zdalnych i online. W niedługiej przyszłości w pełni automatycznie będzie można zamówić kartę, zaciągnąć pożyczkę gotówkową czy uruchomić linię kredytową. Dokumenty papierowe zostaną wyeliminowane.

– Bardzo obiecujące są możliwości wideoweryfikacji i rozpoznawania głosowego. Dlatego analizujemy możliwość wprowadzenia tej technologii podczas zakładania konta przez aplikację mobilną. Dzięki temu potencjalni klienci naszego banku nie będą musieli wychodzić z domu, aby ich tożsamość została zweryfikowana. Będą mogli skorzystać z opcji zeskanowania i odczytania danych np. z dowodu osobistego – mówi dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium.

Czeka nas także dalszy rozwój technologii cloud computing (przetwarzanie w chmurze). Rozwiązanie to pozwala na bezpieczny zdalny dostęp do systemów bankowych z poziomu każdego urządzenia z dostępem do internetu. Dzięki cloud computing wszystkie dane klienta przechowywane w chmurze są zabezpieczone na wypadek ewentualnej próby kradzieży. ©?

Podstawowy rachunek dla nieubankowionych

Banki, instytucje płatnicze i SKOK-i w drugiej połowie 2018 r. będą musiały zaoferować podstawowe darmowe rachunki dla osób, które nie korzystały do tej pory z takich usług.

Instytucje finansowe będą musiały m.in. ujednolicić nazewnictwo usług podstawowych oraz wprowadzić dokumenty pokazujące opłaty i pozwalające na łatwe porównywanie ofert (tzw. zestawienie opłat).

Według Marka Ubysza, dyrektora Departamentu Kont i Depozytów Getin Noble Banku, rozwiązanie to w połączeniu z PSD2, czyli możliwością łączenia rachunków z różnych banków w ramach jednej bankowości elektronicznej, może wpłynąć na decyzje klientów o zmianie swojego dotychczasowego rachunku i banku.

Dlatego już w 2017 r. instytucje finansowe intensywnie pracowały nad wprowadzeniem kont dopasowanych do indywidualnych potrzeb klientów, budowanych w przejrzystej i zrozumiałej formule. Bank Zachodni WBK przygotował Konto Jakie Chcę, Getin Bank – Konto Proste Zasady, a Alior Bank – Konto Jakże Osobiste.

Planowanie Wydatków
Ile zapłacisz na igrzyskach olimpijskich w Paryżu? Jak można zaoszczędzić?
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Planowanie Wydatków
Ile kosztuje wyprawa na piłkarskie Euro 2024? Jak kibic może zaoszczędzić?
Planowanie Wydatków
BLIK wypiera płatności zbliżeniowe
Planowanie Wydatków
Wakacje kredytowe ruszyć mają od czerwca
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Planowanie Wydatków
Jakie zasady „mieszkania na start”? Jest projekt ustawy nowego kredytu
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży