Smartfon dla każdego. Apple i Samsung wiedzą, jak to zrobić

Telefon w abonamencie, ale bez udziału operatora, to nowość na rynku.

Publikacja: 05.02.2016 13:51

Za miesiąc Barcelona stanie się stolicą nowych technologii. Ruszają tam targi MWC wyznaczające techn

Za miesiąc Barcelona stanie się stolicą nowych technologii. Ruszają tam targi MWC wyznaczające technotrendy na cały rok

Foto: materiały prasowe

W końcu lutego Barcelona stanie się technologiczną stolicą świata. Odbędą się tam targi Mobile World Congress (MWC), największa impreza branży urządzeń mobilnych. Producenci szykują wiele nowości, które do sprzedaży trafią jeszcze w tym roku. Wiodące koncerny pokażą urządzenia, którymi fani nowych technologii będą się ekscytować przez kolejne miesiące.

Impreza zdominowana jest przez wszelkiego rodzaju inteligentne mobilne gadżety: smartfony, tablety, smartwatche, gogle VR, urządzenia smart car i smart home. Ale tym razem największe zainteresowanie może wzbudzić nowatorska usługa, a nie sprzęt.

Usługę wprowadza Samsung. Szczegóły ogłosi na targach. Na razie wiadomo, że chodzi o możliwość kupienia najnowszych modeli smartfonów w abonamencie, ale nie takim płaconym operatorowi telefonii komórkowej.

Zakup aparatu w abonamencie

Teraz na zakup najnowszego flagowca mogą sobie pozwolić nieliczni. Jednorazowy wydatek ok. 2,5 tys. zł skutecznie zniechęca do najnowszych komórek oferowanych w sklepach ze sprzętem czy na portalach aukcyjnych (np. z drugiej ręki).

Ci, którzy koniecznie chcą mieć nowość, z reguły udają się do salonu operatora i podpisują np. dwuletnią umowę na korzystanie z usług telefonicznych. Wtedy dostają wybrany smartfon i spłacają go w ratach doliczanych do abonamentu. Po spłacie okazuje się, że finalnie za smartfona zapłaciliśmy więcej niż wynosi jego cena detaliczna w sklepie. A w czasie trwania umowy z operatorem komórkowym na rynku pojawił się nowy model, którego nie możemy kupić, bo wiąże nas abonament.

Wyjściem z tej sytuacji może być system sprzedaży abonamentowej, jaki chce zaproponować Samsung.

Koreańczycy zamierzają oferować zakup flagowych smartfonów serii Galaxy w formie comiesięcznego abonamentu. Po roku klienci otrzymają możliwość wymiany telefonu na kolejny czołowy model tej firmy.

Klienci omijają operatorów

Na razie cennik nie jest znany. Wydaje się jednak, że rozwiązanie może być atrakcyjne. Wpisuje się w trend rynkowy – użytkownicy smartfonów coraz rzadziej kupują telefony u operatorów. Eksperci twierdzą, że w Polsce jeszcze niedawno 10 proc. posiadaczy komórek kupowało je w sklepach czy na e-aukcjach, czyli w tzw. kanale open market. Dziś jest to 30 proc. Analitycy nie mają wątpliwości, że wkrótce będzie 50 proc.

Uwzględnienie przez Samsunga tej rynkowej tendencji poprzez oferowanie abonamentów bez konieczności wiązania się z operatorem komórkowym, może pozytywnie wpłynąć na wyniki sprzedaży koreańskiego koncernu.

Według redakcji portalu Sammobile Samsung, usługa ma zadebiutować wraz z premierą smartfona Galaxy S7. Pierwsi użytkownicy będą mogli korzystać z niej już w marcu. Na razie oferta pojawi się w Korei Południowej, ale z czasem trafi też na inne rynki.

Samsung nie jest jedyną firmą, która postawiła na takie rozwiązanie. Od niedawna sprzedaż abonamentową rozwija również Apple. W ramach iPhone Upgrade Program można kupić np. topowy model iPhone’a 6s (w wersji 16 GB); kosztuje to ok. 32 dolary miesięcznie. Model Plus (128 GB) jest droższy, trzeba za niego zapłacić prawie 50 dolarów miesięcznie.

Niezależnie od tego, który aparat wybierzemy, po roku możemy go zamienić na kolejny nowy smartfon z tej serii.

Chińczycy dominują

Targi MWC to jednak przede wszystkim produkty. Samsung ujawni swojego kolejnego flagowca, którym jest wspomnianego Galaxy S7. Następca S6 ma być dostępny również w wersji z zaokrąglonymi krawędziami ekranu, czyli edge. Wersja tradycyjna ma ekran o przekątnej 5,1 cala, natomiast wersja edge – 5,1 oraz 5,7 cala.

Telefon zostanie wyposażony w pyło- i wodoszczelną obudowę w czterech kolorach (czarny, biały, srebrny i złoty) oraz hybrydowy slot kart SIM (pozwoli używać kart microSD).

Wszystko jednak wskazuje na to, że gwiazdami targów MWC będą chińscy producenci. Swój topowy smartfon pokaże firma Xiaomi. Koncern ten chce rzucić wyzwanie potentatom, wprowadzając na rynek model Mi5. Telefon, który ma 5,2-calowy wyświetlacz QHD (2560 na 1440), tylną kamerę 16 megapikseli i przednią – 8 Mpx, może być groźnym konkurentem dla topowych produktów Sony, Samsunga czy LG.

Na razie nie wiadomo, czym na targach w Barcelonie zaskoczy inny chiński gigant – Huawei. Pojawiają się informacje, że producent pokaże modele telefonów GR3 i GR5, które jednak nie wniosą niczego nowego (to odświeżone urządzenia z taniej linii Honor).

O flagowym smartfonie Huawei nic nie słychać. Eksperci przypuszczają zatem, że koncern zaprezentuje gamę sprzętów z zakresu technologii ubieralnej (tzw. wearables) oraz tabletokomputer, czyli tzw. hybrydę. Byłby to pierwszy laptop brandu Huawei.

Na technologię ubieralną postawić chce także Haier. Ta chińska firma, znana głównie z produkcji AGD, ma spore ambicje, by zaistnieć na rynku wearables. Firma przedstawi więc nową gamę inteligentnych zegarków HaierWatch oraz swoją pierwszą bransoletkę H-Band; automatycznie monitoruje ona aktywność fizyczną oraz informuje o najważniejszych parametrach sprawnościowych.

Wśród producentów tabletów uwagę z pewnością przykuje HTC. Tajwańska firma opracowała dla Google tablet Nexus9. Teraz pokaże produkt sygnowany własnym logo – 7-calowy tablet T7.

W końcu lutego Barcelona stanie się technologiczną stolicą świata. Odbędą się tam targi Mobile World Congress (MWC), największa impreza branży urządzeń mobilnych. Producenci szykują wiele nowości, które do sprzedaży trafią jeszcze w tym roku. Wiodące koncerny pokażą urządzenia, którymi fani nowych technologii będą się ekscytować przez kolejne miesiące.

Impreza zdominowana jest przez wszelkiego rodzaju inteligentne mobilne gadżety: smartfony, tablety, smartwatche, gogle VR, urządzenia smart car i smart home. Ale tym razem największe zainteresowanie może wzbudzić nowatorska usługa, a nie sprzęt.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Planowanie Wydatków
BLIK wypiera płatności zbliżeniowe
Planowanie Wydatków
Wakacje kredytowe ruszyć mają od czerwca
Planowanie Wydatków
Jakie zasady „mieszkania na start”? Jest projekt ustawy nowego kredytu
Planowanie Wydatków
"Mieszkanie na start" zastąpi "bezpieczny kredyt 2%": kto się załapie, a kto nie
Planowanie Wydatków
Koniec przyjmowania wniosków o „kredyt 2 proc.”. Rząd zapowiada zmiany
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?