Ostatnie miesiące są trudne dla pasażerów kolei, szczególnie tych, którzy poruszają się pociągami PKP Intercity. W drugim kwartale tego roku tylko 68 proc. pociągów tej spółki przyjechało punktualnie. Sprawdźmy na jakie odszkodowanie za opóźnienie pociągu można liczyć.
Czytaj także: Pociąg do tanich podróży. Na tych trasach oszczędzisz
Pechowi pasażerowie, których pociąg nie dowiózł na miejsce na czas, mogą żądać od przewoźnika rekompensaty finansowej. Podstawy do uzyskania odszkodowania są dwie: jedna wynika z prawa unijnego, druga z regulacji krajowych.
Odszkodowanie za opóźnienie pociągu – pociągi dalekobieżne
Art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1371/2007 dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym przyznaje pasażerom pociągów dalekobieżnych i komercyjnych (są to pociągi kategorii EIP, EIC, IC, TLK, IR, wszystkie międzynarodowe w przejazdach pomiędzy krajami UE oraz dalekobieżne pociągi przewoźników regionalnych) prawo do zwrotu:
- 25 proc. ceny biletu jednorazowego – w przypadku opóźnienia przyjazdu pociągu wynoszącego od 60 do 119 minut,
- 50 proc. ceny biletu jednorazowego – w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.