Po dwóch latach pandemii wreszcie w tym roku możemy wyjechać na wakacje. Niestety, coraz częściej się zdarza, że na miejscu czekają nas nieprzyjemne niespodzianki.

Po pierwsze, wysokie ceny praktycznie wszystkiego, co jest związane z wyjazdami. Po drugie, chaos na lotniskach, który może spowodować, że nasz wypoczynek się skróci bądź w niezamierzony sposób wydłuży. A i jedno, i drugie spowoduje dodatkowe komplikacje i koszty. Dlatego w tym roku, wybierając miejsce na urlop, bardziej niż kiedykolwiek zwracamy uwagę na miejsce, w którym spędzimy urlop i jak się tam dostaniemy, oraz jak będziemy się żywić.

Czytaj więcej

Jak dobrze jeść i nie splajtować na wakacjach

Kiwi.com, firma z sektora travel-tech oraz wyszukiwarka tanich podróży, wspólnie z firmą badawczą ARC Rynek i Opinia sprawdziły podejście Polaków do planowania wakacji, budżetu i wydawania pieniędzy. Wyniki pokazują, że kobiety są bardziej oszczędne i ostrożne w planowaniu budżetu i wydawaniu. To na nie przede wszystkim w tym roku spada odpowiedzialność, żeby wakacje zapewniły miłe wspomnienia, a nie zmieniły się w finansową katastrofę.

– Po pandemii Covid-19 coraz więcej podróżujących jest bardziej elastycznych i kreatywnych w przygotowywaniu planów. Co więcej, większość z nas odczuwa wzmożony apetyt na wyjazd do ciepłego i słonecznego kraju, w którym odpoczniemy i zrekompensujemy sobie ostatnie lata lockdownów, niepewności i utrudnień w podróżowaniu. Dodatkowo, z uwagi na tymczasowe utrudnienia makro- i mikroekonomiczne, podróżujący pragną chwili wytchnienia i zapomnienia od codzienności. Niektórzy chcą jak najlepiej wykorzystać przeznaczony budżet i zwiedzać świat w możliwie najkorzystniejszych cenach, podczas gdy inni wybierają podróż jak najdalej i liczą na odwiedzenie jak najwięcej krajów, aby nadrobić stracony czas – mówi Eliška Řezníček Dočkalová, dyrektor Customer Experience w Kiwi.com.

Kobiety bardziej oszczędne od mężczyzn

Wyniki badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Kiwi.com wskazują, że niemal 70 proc. kobiet w Polsce ostrożnie podchodzi do kwestii budżetu wakacyjnego, podczas gdy wśród mężczyzn odsetek ten wynosi 54 proc.

Kiwi.com wskazuje, że 38 proc. kobiet i 30 proc. mężczyzn dopasowuje cel podróży do założonego budżetu, a nie budżet do upragnionego celu. A po dokonaniu wyboru kierunku wakacyjnych podróży ponad 30 proc. kobiet i niemal co trzeci mężczyzna chce już wydać na wyjazd jak najmniej.

Budżet, jakim dysponujemy, niewątpliwie wpływa na planowanie podróży. Ponad 80 proc. respondentów biorących udział w badaniu zgadza się, że w czasie planowania podróży jest to istotna kwestia. Podobnie ważna jest dla nas wymarzony cel podróży. Prawie 70 proc. badanych przyznaje, że stara się wypośrodkować te dwie kwestie, próbując znaleźć równowagę między atrakcyjnością miejsca pobytu a budżetem, jaki można przeznaczyć na podróż. To kobiety także w wielu przypadkach biorą na siebie ciężar przygotowywania posiłków, aby w ten sposób oszczędzić na wyżywieniu, które tego lata pochłonie znaczącą część wakacyjnego budżetu.

Śniadanie w hotelu, jeśli nie jest wliczone w cenę, to zazwyczaj jest wydatek ok. 30 złotych lub ich równowartość na osobę. Jeśli tę kwotę pomnożymy przez trzy bądź przez cztery, to za połowę tych pieniędzy można samemu przygotować królewską ucztę. Nie jest to wtedy dla nas wypoczynek totalny, bo w domu też przecież gotujemy, ale w ten sposób można znacząco obniżyć koszty wyjazdu.

Autopromocja
Specjalna oferta letnia

Pełen dostęp do treści "Rzeczpospolitej" za 5,90 zł/miesiąc

KUP TERAZ

Czytaj więcej

Jak najtaniej wyjechać na wakacje i nie zbankrutować

Stąd na przykład w Polsce rosnący popyt na grille w dyskontach, które można kupić od 16 złotych za sprzęt do jednorazowego użycia, a od 40 złotych za grill, który wykorzystamy przez cały pobyt. Trzeba jednak pamiętać, że takie przygotowanie posiłku jest dozwolone w wyznaczonych miejscach. Nie ma mowy o rozpalaniu ognia na „dziko”, jest bardzo niebezpieczne i tak w Polsce, jak i za granicą grozi potężnymi mandatami. Jakie nieszczęście może spowodować taka bezmyślność, wystarczy spojrzeć na relacje z gaszenia wielkich pożarów na południu Europy.

To kobiety także najczęściej nadzorują pakowanie przed wyjazdem i dopilnowanie, żeby w bagażu znalazło się wszystko, co może się przydać na wakacjach, tak aby uniknąć dodatkowych zakupów na miejscu.

Gdziekolwiek, czyli nowy trend

Kiwi.com zaobserwowała, że coraz więcej podróżnych korzysta z opcji wyszukiwania „gdziekolwiek”. Umożliwia to znalezienie najkorzystniejszej oferty w dowolne, niesprecyzowane miejsce, niekoniecznie w terminie wakacyjnym, a wtedy, gdy np. bilet lotniczy będzie w najatrakcyjniejszej cenie.

W trwającym sezonie wakacyjnym, kiedy zniesiono ograniczenia związane z Covid-19, Kiwi.com odnotowuje ogromny wzrost rezerwacji. Ich liczba potroiła się w porównaniu z ubiegłym rokiem. W Polsce rezerwacje odnotowują czterokrotny wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem. Na indywidualne wyjazdy poza Polską najczęściej wybierane są Włochy, Hiszpania, Grecja, Portugalia i Turcja. Nowy trend w podróżowaniu – dowolny kierunek – ma spełniać parametry finansowe i być przyjaznym dla naszego portfela.

Czytaj więcej

Ile zapłacimy za wakacje 2022. Jak ocenić cenę, gdzie tanie wczasy

Badanie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Kiwi.com zostało wykonane metodą CAWI na reprezentatywnej próbie N=1006 Polaków w wieku od 18 do 65 lat oraz dodatkowo w grupie mieszkańców największych miast Polski (miasta powyżej 500 000 mieszkańców) N=300.

Kiwi.com to jedna z wiodących firm technologicznych w branży turystycznej z siedzibą w Czechach, zatrudniająca ponad 1500 osób na całym świecie. W witrynie Kiwi.com codziennie przeprowadzanych jest 100 milionów wyszukiwań, a dziennie sprzedawanych jest ponad 50 000 miejsc.