Pasażer może żądać odszkodowania za odwołanie lub opóźnienie lotu, chyba że przewoźnik lotniczy jest w stanie dowieść, że odwołanie lub duże opóźnienie lotu jest spowodowane zaistnieniem czynników niezależnych, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków, to jest okoliczności, które pozostają poza zakresem skutecznej kontroli przewoźnika lotniczego. Takie wydarzenia to np. nagłe zjawiska pogodowe, strajk personelu lotniska czy kontrolerów ruchu lotniczego, wojna albo zamieszki, kolizja z ptakami.
Pasażer nie otrzyma odszkodowania w sytuacji, gdy linia lotnicza poinformowała go o odwołaniu lotu minimum dwa tygodnie wcześniej lub gdy taką informację otrzymał na kilka dni przed wylotem, ale przewoźnik zaoferował mu takie połączenie, że do miejsca docelowego dotrze nie później niż cztery godziny później, niż pierwotnie planowano.
Czytaj więcej
Jeśli planujemy podróż lotniczą tego lata, to jest ogromne prawdopodobieństwo, że nie wylecimy o czasie, nawet nie tego samego dnia. To zawsze wiąże się z dodatkowymi wydatkami. Sprawdzamy, co zrobić, żeby były one jak najmniejsze.
Ile wynosi odszkodowanie
Linie lotnicze w UE mają szereg obowiązków względem pasażerów. Jeśli lot został odwołany, przewoźnik musi zapewnić pasażerom przelot w najbliższym możliwym terminie. Pasażer może zamiast tego otrzymać całkowity zwrot kosztów za bilety.
Odszkodowanie przysługuje, kiedy lot jest odwołany oraz opóźniony powyżej trzech godzin z przyczyn leżących po stronie przewoźnika. Wysokość odszkodowania zależy od długości trasy oraz tego, czy lot jest poza obszar UE i wynosi: