Niedawno Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) przypomniała ubezpieczycielom, że składki wpłacane przez klientów, stanowiące dla nich koszt ubezpieczenia, powinny być adekwatne do zobowiązań towarzystw. Tymczasem komunikacyjne polisy OC i AC przynoszą towarzystwom straty, a na rynku wciąż trwa agresywna walka o klienta wyłącznie niskimi cenami, często kalkulowanymi poniżej rentowności sprzedawanych ubezpieczeń.
– W ostatnich latach ciągle rosną odszkodowania i świadczenia wypłacane poszkodowanym z ubezpieczeń komunikacyjnych. Jest to efekt przede wszystkim zwiększającej się wartości szkód (głównie osobowych, czyli dotyczących zdrowia i życia człowieka), co ma źródło m.in. w nowych prokonsumenckich regulacjach prawnych, orzecznictwie sądowym, wytycznych nadzoru itp. – wyjaśnia Marcin Tarczyński, analityk z Polskiej Izby Ubezpieczeń. – Z drugiej strony na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych istnieje ogromna konkurencja cenowa. Wyższe koszty likwidacji i brak dostosowania cen doprowadziły do nierównowagi. Od lat komunikacyjne OC jest nierentowne. W ostatnim czasie dochodowe nie było też autocasco.
Interwencja nadzoru
– Pogorszenie statystyk dotyczących polis komunikacyjnych wynika głównie ze wzrostu wartości szkód. Zjawisku temu nie towarzyszyła odpowiednia zmiana po stronie zebranych składek – tłumaczy Andrzej Prajsnar z porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. – W pierwszej połowie 2015 r. odszkodowania dotyczące polis OC dla kierowców były o 14,57 proc. wyższe niż w pierwszych sześciu miesiącach 2014 r. Równocześnie składka przypisana brutto spadła o 1,44 proc. Podwyżki cen nowych polis OC (w porównaniu z drugą połową 2014 r.), nie mogły skompensować takiego wzrostu ryzyka i wartości odszkodowań.
Klienci oczywiście najchętniej wybierają oferty atrakcyjne cenowo, a potem niejednokrotnie narzekają na wysokość odszkodowań. Niestety, jeśli polisy są zbyt tanie, istnieje duże niebezpieczeństwo, że odszkodowania nie będą w pełni rekompensować poniesionych szkód.
Straty towarzystw na sprzedaży polis komunikacyjnych skłoniły KNF do interwencji. 29 września 2015 r. nadzór finansowy wysłał list do ubezpieczycieli. Znalazło się w nim zalecenie, by składki w samochodowych polisach OC i AC były ustalane na poziomie adekwatnym do ponoszonego ryzyka.