Ubezpieczyciele coraz chętniej sprzedają polisy z użyciem nowoczesnych technologii, wykorzystując Facebooka, boty czy aplikację Skycash. Tymczasem w przyszłym roku wejdą w życie przepisy, które sformalizują zawieranie takich umów ubezpieczenia.
Unijna dyrektywa w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (IDD), której termin wdrożenia upływa 23 lutego 2018 r., nakłada na sprzedawców polis większe wymogi informacyjne wobec klientów oraz obowiązek dopasowania produktu do ich rzeczywistych potrzeb. Jak się dowiedzieliśmy, ustawa o dystrybucji ubezpieczeń, która jest w fazie prac legislacyjnych w komisjach sejmowych, prawdopodobnie ureguluje sprzedaż polis bardziej niż wymaga dyrektywa.
W oficjalnych wypowiedziach towarzystwa zapewniają, że nowe technologie tylko ułatwią realizację celów nowej ustawy. – Sprzedaż za pomocą aplikacji mobilnych lub różnego rodzaju botów spowoduje, że ubezpieczyciel lub pośrednik w sposób interaktywny zada pytania niezbędne do oceny potrzeb klienta i zaoferuje mu odpowiedni zakres ochrony ubezpieczeniowej – tłumaczy Stanisław Szczurek, dyrektor Biura Rozwoju Biznesu Axa.
Asekuratorzy widzą nawet w nowych przepisach szansę. – Część informacji o potrzebach klienta ubezpieczyciel będzie mógł zgromadzić sam po analizie jego zachowania w internecie czy social mediach – podkreśla Patrycja Duszeńko-Markowska, dyrektor pionu produktów i rozwoju sprzedaży w Grupie Europa. – Pod względem regulacyjnym nie ma do tego przeciwwskazań. Kluczowa będzie jednak zgoda klienta.