Ubezpieczyciele coraz chętniej sprzedają polisy z użyciem nowoczesnych technologii, wykorzystując Facebooka, boty czy aplikację Skycash. Tymczasem w przyszłym roku wejdą w życie przepisy, które sformalizują zawieranie takich umów ubezpieczenia.

Unijna dyrektywa w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (IDD), której termin wdrożenia upływa 23 lutego 2018 r., nakłada na sprzedawców polis większe wymogi informacyjne wobec klientów oraz obowiązek dopasowania produktu do ich rzeczywistych potrzeb. Jak się dowiedzieliśmy, ustawa o dystrybucji ubezpieczeń, która jest w fazie prac legislacyjnych w komisjach sejmowych, prawdopodobnie ureguluje sprzedaż polis bardziej niż wymaga dyrektywa.

W oficjalnych wypowiedziach towarzystwa zapewniają, że nowe technologie tylko ułatwią realizację celów nowej ustawy. – Sprzedaż za pomocą aplikacji mobilnych lub różnego rodzaju botów spowoduje, że ubezpieczyciel lub pośrednik w sposób interaktywny zada pytania niezbędne do oceny potrzeb klienta i zaoferuje mu odpowiedni zakres ochrony ubezpieczeniowej – tłumaczy Stanisław Szczurek, dyrektor Biura Rozwoju Biznesu Axa.

Asekuratorzy widzą nawet w nowych przepisach szansę. – Część informacji o potrzebach klienta ubezpieczyciel będzie mógł zgromadzić sam po analizie jego zachowania w internecie czy social mediach – podkreśla Patrycja Duszeńko-Markowska, dyrektor pionu produktów i rozwoju sprzedaży w Grupie Europa. – Pod względem regulacyjnym nie ma do tego przeciwwskazań. Kluczowa będzie jednak zgoda klienta.

W nieoficjalnych wypowiedziach towarzystwa przyznają jednak, że zmiana może utrudnić sprzedaż w nowych kanałach. – Dążymy do tego, żeby nie zabić dotychczasowego, szybkiego procesu zakupu online – mówi chcąca zachować anonimowość osoba z branży.

Nie wiadomo, jak po zmianie przepisów będzie wyglądał zakup ubezpieczenia w aplikacji Skycash, w której polisy NNW sprzedawane są na czas jazdy komunikacją miejską lub ubezpieczenia samochodu na czas parkowania.

– Obecne rozwiązania będą musiały przejść modyfikacje, bo aktualny system nie spełnia wymogów przyszłej ustawy – uważa Urszula Borowiecka, ekspert z porównywarki ubezpieczeń Mfind.pl. – W Skycash chodzi o szybki zakup ubezpieczenia bez możliwości zbadania potrzeb klienta. Jestem jednak przekonana, że twórcy aplikacji już teraz myślą nad skutecznym rozwiązaniem i wprowadzą je w życie do lutego 2018 r.

Problem dostrzegają też pośrednicy. – Młodzi ludzie chętnie korzystają z nowoczesnych technologii, przenosząc się do wirtualnego świata. W związku z tym może wystąpić problem ze sprzedażą polisy, gdy konieczne będzie wypełnienie sztywnych norm wynikających z dyrektywy. Największym problemem będzie sprzedaż ubezpieczeń, które trzeba zawrzeć szybko, np. wyjeżdżając za granicę – obawia się Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Odszkodowawczych. – Trzeba spróbować stworzyć mechanizmy umożliwiające spełnienie norm dyrektywy, ale nie tak rygorystycznie, jak to jest zakładane – dodaje.

Autopromocja
Panel dyskusyjny "Ach te magazyny"

Silniki boomu pracują pełną parą - rynek będzie rósł z uwagi na dalszy rozwój logistyki i e-commerce

OGLĄDAJ RELACJĘ