Odprowadzamy do ZUS składki, otrzymujemy emerytury i inne świadczenia. Wszystko to odbywa się bez żadnych zakłóceń dzięki systemowi informatycznemu zbudowanemu w ZUS w ciągu ostatnich kilkunastu lat.
O jego złożoności świadczą choćby podstawowe dane. Z kompleksowego systemu informatycznego ZUS korzysta ok. 40 tys. użytkowników wewnętrznych. Pozwala on obsługiwać 7 mln emerytów i rencistów oraz 2 mln płatników odprowadzających składki za 15 mln ubezpieczonych. Wielkość bazy danych to ok. 70 TB (1 terabajt to bilion bajtów). Dla porównania w przypadku systemu IACS Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, obsługującego dopłaty dla rolników, jest to ok. 7 TB.
Zdalna obsługa
Informatyzacja ZUS ma bezpośrednie przełożenie na jakość obsługi klientów. Dzięki niej możliwe było stworzenie nowych kanałów komunikacji z ubezpieczonymi, świadczeniobiorcami i płatnikami.
Powstały centralne rejestry: członków OFE, ubezpieczonych i płatników. Każdy ubezpieczony ma teraz w ZUS odrębne konto i subkonto, na których zapisywane są nasze składki. Od trzech lat działa program ePłatnik, który jest doskonałym narzędziem do przesyłania online z własnego profilu na platformie usług elektronicznych dokumentów rozliczeniowych przez przedsiębiorców. Co ważne, narzędzie to jest bezpłatne, a korzystanie z niego nie wymaga posiadania podpisu kwalifikowanego.
ZUS uruchomił też centrum obsługi telefonicznej. Wiele spraw można załatwić przez telefon, na tych samych zasadach co w placówce ZUS. Z call center można korzystać także poza godzinami pracy placówek ZUS.