Niedawno, na początku tego roku, weszła w życie nowelizacja ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Nowe przepisy zastąpiły przestarzałe prawo i wprowadziły unijne wymagania dotyczące wypłacalności towarzystw ubezpieczeniowych. Klientów ubezpieczycieli najbardziej zainteresują jednak nowe rozwiązania prokonsumenckie. Ich wprowadzenie było jednym z najważniejszych celów nowej ustawy. Szczególny nacisk położono na uregulowania dotyczące polisy inwestycyjnych.
Podstawa to przejrzysta informacja
Jedną z istotniejszych zmian jest wymuszenie na towarzystwach nowego podejścia do klienta podczas zawierania umowy ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym.
Ustawa zobowiązuje ubezpieczycieli, aby przed podpisaniem umowy o charakterze inwestycyjnym za każdym razem przeprowadzali analizę potrzeb, wiedzy, doświadczenia oraz sytuacji finansowej klienta. Chodzi o to, aby nie proponować produktów, których działania klient nie rozumie, które są z jego punktu widzenia zbyt ryzykowne i niedostosowane do oczekiwań.
Karta produktu
Podstawowe informacje o inwestycji (dotyczące m.in. ryzyka i kosztów) muszą znaleźć się w tzw. karcie produktu przedstawianej klientowi.
– Ubezpieczyciel musi poprosić klienta o odpowiedź na pytania zawarte w ankiecie, co pozwoli zdobyć informacje o jego potrzebach, wiedzy, doświadczeniu w zakresie ubezpieczeń na życie, jego sytuacji finansowej – tłumaczy Marcin Tarczyński, analityk Polskiej Izby Ubezpieczeń. – Po analizie towarzystwo ma obowiązek przedstawić klientowi propozycje odpowiadające jego potrzebom. A jeśli z ankiety wyniknie, że towarzystwo nie ma odpowiednich produktów dla danego klienta, powinno przekazać mu taką informację.